Traag oppakken van de motor

 
 
 
 
 
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 16:46  ·  #1
Hallo allemaal,

Wij hebben een V70 XC 2.4T uit 2001 & die heeft al voor een langere tijd problemen met het oppakken van de motor.

Het is namelijk zo:
Vooral onderin de toeren (komt niet door de turbolag) & na 120 km/u lijkt de auto niet vlot genoeg te versnellen, wat toch wel logisch zou moeten zijn voor een 200 pk sterke vijfcilinder (Het is geen //M/AMG of RS maar toch).
Als je de auto vanaf 120 km/u in z'n 5e versnelling terugbrengt na 100 km/u & dan weer wilt laten oppakken na 120 km/u duurt het echt verschrikkelijk lang.
Nu is het ook zo dat naast dit probleem de auto ook gaat 'dreunen' tussen 120-140 km/u (dit voel je door het tapijt heen) en het verschilt erg qua toonhoogte.

Laatst hebben we de auto aan de computer gelegd & die gaf aan dat de thermostaat niet helemaal goed meer was. De monteurs weten verder ook niet meer waar ze moeten zoeken.

De auto heeft ongeveer 5 maanden geleden een nieuwe motor gekregen en er zijn reeds de volgende onderdelen vervangen:
- Bougies
- Gasklephuis
- Brandstoffilter
- Koppeling
- Schijven & Remblokken achter
- Handremschoenen
- Achteras
- Alle rubbers,pakkingen & filters in & rondom de motor
- Etc.

Weten jullie misschien hier meer over?
Wij denken er waarschijnlijk nog aan om de luchtmassameter te vernieuwen of te reinigen met IPA (alcohol).

Alvast bedankt.

Groet,
Bob
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 17:17  ·  #2
Zo te lezen lijkt het op een gebrek aan vermogen.

Hoe is het trekkracht verloop als je bijv. in de 2e of 3e versnelling flink doortrekt. Verloopt dit in een "vlakke lijn" of trekt de auto harder op, lijkt aan trekkracht te verliezen en neemt dan toch weer op?

Een nieuwe motor zal waarschijnlijk een ruilmotor zijn, was deze goed nagekeken?

Ik denk op dit moment 3 richtingen op:

1. De turbo of regeling van de turbodruk
2. Gebrek aan compressie o.i.d.
3. Aansturing van de inspuiting, bijv. een kapotte of slechte lambdasonde (lambda-waarde), maar ik denk dat niet wel naar boven komt bij uitlezen.

LMM problemen resulteert vaak in nood-loop of bijv. slechte stationaire loop (dansend toerental e.d.).

Ik rijd zelf een S60 2.4T uit 2000 en moet zeggen dat het zeker een snelle auto is. Ook de trekkracht bij 120 km/h bijvoorbeeld valt echt niet tegen. Het koppel komt al onder de 2000 toeren heerlijk opzetten en blijft tot hoog in toeren aanhouden.
De auto is erg lui te rijden. Snelheid maken vanaf 1500 toeren (in stads-situaties) zijn geen probleem en vanaf net onder de 2000 toeren trekt de auto zonder enig probleem op. Dit zou je dus ook bij jouw auto moeten kunnen verwachten.

Overigens is het begrip snel natuurlijk erg relatief. Stap je uit een M5 in een 2.4T zal deze vlot maar niet meer dan dat aanvoelen, stap je uit een Polo SDI zal het tegenovergestelde zich wel voordoen (en dus geef ik in deze de voorkeur aan de SDI :lol: ).
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 17:30  ·  #3
In de 2/3e versnelling is er onderin vermogen te kort (lijkt net op een heel lang turbogat) en daarna trekt hij wel goed door, na 3500/4000 toeren begint hij wat vermoeid aan te voelen & te brommen.

Als je de auto echt hard doortrekt (vooral bij 110-120 km/u) lijkt het net of hij een klein beetje inhoud, net of er een slangetje een beetje ingeknepen wordt (dit was eerst erger maar dat heeft het garagebedrijf opgelost).
De monteur zei dat hij het raar vond dat de auto beter reageerde op het gas (bij licht in te trappen) dan het gas volledig in te trappen.

We zijn verschillende keren terug gemoeten met de ruilmotor, omdat er steeds verschillende onderdelen niet goed vast zaten.
De computer geeft verder ook niks aan behalve de thermostaat.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 18:02  ·  #4
Ik heb zelf onlangs de TCV (Turbo Controla Valve) vervangen. Deze was na bijna 300.000km en 14 jaar nog steeds origineel en werkte niet meer zoals het hoorde.

De kenmerken: trekkracht verliep niet vloeiend tijdens doortrekken. Nu vervangen dus en alles verloopt weer zoals het hoort.
Kosten nieuw iets van €65,= dacht ik. Ik heb een 2e hands van IPD op de kop getikt, deze zou wat langer mee moeten kunnen gaan en zou iets sneller moeten werken.

Wellicht het proberen waard.

Ook even checken:
* luchtfilter wel netjes schoon?
* Brandstoffilter nog schoon genoeg om voldoende brandstof door te laten?
* Brandstofdruk op juiste niveau?
* Bougies niet te oud/vervuild/versleten? (bij vervangen originele Volvo bougies gebruiken, blijken het beste te werken)
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 18:34  ·  #5
Dit advies doet mij goed. Ik zal dadelijk eens naar de TCV gaan kijken op internet.

Verder:
- Luchtfilter is niet heel erg vies, wel al wat ouder
- Brandstoffilter is een jaar geleden vervangen
- Brandstofdruk, hoe krijg ik dit te zien?
- Bougies zijn 1 maand geleden vervangen (origineel Volvo, geen Bosch)

Ik wil dat onze Volvo eindelijk eens goed gaat rijden, heb binnen 1 jaar al 5000,- euro onkosten gehad.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 19:16  ·  #6
5000 euro????? Damn, excusez le mot maar daar koop je een veel nieuwere V70 voor zou ik zeggen. Wow!!

Brandstofdruk zou bij de garage uit te zoeken moeten zijn. Met een drukmeter is dit te doen, maar die zal niet iedereen zo hebben liggen.
Brandstoffilter, luchtfilter en bougies lijken me niet waarschijnlijk als ik het zo lees. Brandstofdruk kan, maar is niet het eerste waar ik mee bezig zou gaan.

TCV is een optie die zou kunnen, maar betekent wel opnieuw een investering, ook al is het een relatief klein bedrag. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen ben ik zeker bereid mijn TCV over te zetten om te kijken of dat helpt, scheelt je een mogelijk onnodige investering... Maar ik zie niet waar je vandaan komt in je profiel. Laat maar weten of ik je hiermee kan helpen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 19:37  ·  #7
Ik weet niet of er een forumlid bij jou in de regio woont, maar de raildruk is ook met Vida uit te lezen.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 19:38  ·  #8
Ja, die 5000,- euro was zeker gigantisch te noemen.
Ongeveer 1 jaar geleden wat onderdelen laten vervangen & een paar maanden later was de motor kapot gereden doordat hij geen oliedruk meer had. Tijdens de motorwissel kwamen er ook nog verschillende zaken aan het licht & nu ook weer.
Als we het wisten dat het 5000,- euro ging kosten, was hij al meteen verkocht (maar met een kapotte motor gaat dat ook moeilijk).
Ik denk verder dat ik Dennis eens ga opbellen (van het forum) over deze problemen want daar zijn jullie best positief over & misschien weet hij het.

Om op je laatste vraag te terug te komen:
Ik waardeer het aanbod Pepijn, maar Zwolle is voor mij zeker 150 km rijden & dat vind ik iets te ver (wij wonen namelijk in Oud-Turnhout).
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 19:42  ·  #9
Ik heb een belangrijk punt niet vermeld, de km stand van de auto is 256.000 km.
Misschien weten jullie wat er zoal gebeurd qua onderhoud bij verschillende Volvo's met deze km standen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 21:37  ·  #10
Ik zou ook de slangen rondom de turbo controleren, deze kunnen gescheurd of versleten zijn, hierdoor loopt de motor ook niet goed en krijg je geen meldingen.
Ik heb precies dezelfde motor, met bijna 370000 km er op, en loopt super, vanaf 1800 toeren begint hij leuk te trekken, en tussen 2500-4000 is hij serieus vlot. Ook in 4 bij 100 versnelt hij echt vlot. En een rotonde kan ik in 4 nemen bij 1000 toeren zonder zeuren; er vervolgens accelereren zonder schokken of inhouden.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 27.08.2014 - 21:51  ·  #11
Dus jullie zouden adviseren om rond de turbo te kijken.
Ik ga zo meteen nog even kijken of ik iets kan zien.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 28.08.2014 - 11:17  ·  #12
Tussen het inlaatspruitstuk en de turbo zitten een aantal slangen, met ook een paar regelkleppen en terugslag ventielen. Die verbindingen geven wel eens problemen.
Heeft de motor het wel goed gedaan na inbouw? Anders zou kunnen dat iets niet goed is aangesloten.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 28.08.2014 - 16:45  ·  #13
Waltersan: Wij hebben niet zoveel verstand van motoren (alleen theoretisch), dus wij zouden niet weten waar we moeten zoeken in de motorruimte bij de door jou opgenoemde onderdelen.

Update:
We hebben gisterenavond de motorkap open gehad en zagen dat de slang die van de grille tot het luchtfilter loopt niet goed vast zat (lees: eraf lag), de auto loopt nu iets beter maar nog steeds niet na behoren.
Het dreunerige geluid/hinderlijk gebrom tussen 120-130 km/u (hoor je boven de radio uit & voel je door het tapijt) is er nog steeds & ook dit geeft de computer niet aan bij het uitlezen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 28.08.2014 - 18:48  ·  #14
Als er een rotte bougie tussen zit, of eentje die los zit (>>>> dit komt nogal eens voor!) gaat de motor ook bonken en inhouden; zonder foutmeldingen, tenzij je het steeds opzoekt dit fenomeen, dan wel. Dus: bougies controleren.
Ik zou zowiezo een volledige systematische check doen zodat je weet wat er i i g wel goed is, dan kun je gaan afstrepen wat het niet kan zijn.


Heeft hij het wel goed gedaan na inbouw van de andere motor? Hoeveel km is het goed gegaan?
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

 · 
Posted: 28.08.2014 - 18:58  ·  #15
Ze hebben bij de garage in het ruilblok de oude bougies laten zitten, dit hebben wij geconstateerd en toen hebben ze nieuwe bougies erin gezet onder garantie.
De auto heeft met het 'nieuwe' blok ongeveer 3000 km goed gelopen.

De auto loopt verder goed (stationair soms een beetje dieselachtig) en de auto loopt op constante snelheid ook goed (met normaal verbruik 10,5-11,5 l/100 km).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0