Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 
 
 
 
 
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 10.09.2018 - 12:22  ·  #16
Ik weet bij de Olifant trekhaken, die ik er hier altijd onder hang, dat alles in de kabelset zit incl een soortement TRM en de set schakelt standaard de PDC uit bij aankoppelen aanhanger/trailer/caravan. Ben daar de eerste keer vreselijk mee aan het klungelen geweest, de haak hing er fysiek zo onder en stelde niets voor, zelfs niet het netjes gat rond de trekhaak in de bumper maken en niet het hele stuk wat Volvo gemarkeerd heeft in de bumper eruit te halen, want dat is echt geen potje om te zien. Kabelset aansluiten duurde beduidend langer en ik was er van overtuigd dat het fout ging in de bestaande TRM, niet dus, het wekte gewoon niet goed met die kabelset. Uiteindelijk die module van hun ipv de originele TRM gemonteerd, mini zekering links achter erbij gedrukt in de relais kast en alles werkte super. Weet alleen niet of ze die setjes ook los verkopen, maar volgens mij wel. Groot voordeel, makkelijk aansluiten, PDC schakelt automatisch uit. Nadeel is een vreselijk brakke gebruiksaanwijzing. Maar omdat ik nu een keer gedaan gehad bij een NN, ging het daarna steeds sneller en het stelt echt niets voor in principe, is echt plug and play.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 04.10.2018 - 10:46  ·  #17
ik had in mijn V70 2005 ook een 7 polige stekker. ik wilde dit ombouwen naar 13 polig Jaeger i.v.m. de Caravan (constante stroom) en de aanhangers welke ik heb (Mistlicht) omdat ik geen zin had om zoveel geld neer te tellen voor een paar extra kabeltjes heb ik deze zelf bijgetrokken, het gaat tenslotte alleen maar om een constante, een geschakelde en een paar aarde's extra! vervolgens in de stekker van de 7 polige (welke op de CEM wordt aangesloten) uit gemeten wat waar moet en de ombouw was een feit.
De Originele 7 polige TRM wordt nog steeds gebruikt en alles doet het zoals het moet. verder t spul netjes ingetapet en t stuk dat naar buiten gaat heeft ook zijn flexibele slang eromheen

Verder heb ik een koppelstuk standaard in de auto liggen mocht ik toch nog eens een 7 polige stekker gebruiken... mijn eigen spul heb ik of omgebouwd naar 13 Polig of was t al :)

EDIT: om dus antwoord te geven op de vraag van Doeke, ja, mits je een sloper van 2005 tot 2008 hebt gehad, de versie 2000 tot eind 2004 is anders. de TRM heb je al en die is in geleerd in de auto. de extra kabels hebben alleen eventueel extra zekeringen nodig, geen programmatie dit is namelijk hetzelfde als bij de 7 polige!
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 04.10.2018 - 11:11  ·  #18
Mijne(s60 van 2004) had ook een 7 polige die ik best irrritant vond ivm het mistlicht dat dan aanstond met onze vouwwagen.
We wilden naar 13 ivm aankoop caravan, tweedehands setje van volvo gekocht(goede stekkers) en deze is er zonder computer, vida of wat dan ook goedwerkend onder gekomen! Wel fijn om 12 volt in de caravan te hebben, wc spoeling, lampjes, kraan............................
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 18.06.2019 - 15:39  ·  #19
Oud topic, maar voor mij nu weer actueel, ik ben bezig om de 7-polige aansluiting op de (aftermarket) trekhaak te vervangen door een originele 13-polige van Volvo. (Jammer dat Dirk niet meer onder ons is :'( )

Op dit moment zit er een 7-polige aansluiting voor de trekhaak op, en moet ik met een adapter de 13-polige stekker van de vouwwagen aansluiten. Ik mis de vaste stroomaansluiting met contact aan, om onderweg de koelkast te voeden.

Ik heb info gevonden bij Volvo zelf:
Daar staat het volgende:
Bedrading
Ond. nr. Beschrijving
31414859 13-polig
+ Aanhangereenheid
Ond. nr.
31407107
+ Bedrading TRM
Ond. nr. Beschrijving
31346554 -12
+ Applicatie1
Ond. nr. Beschrijving
30744326 13-polig

31414859 kan ik thuisbrengen, dat is de aansluitdoos van de aanhanger zelf, plus de bedrading naar de TRM toe.
31407107 is de TRM
30744326 is wat met VIDA moet worden gedownload (kost iets van 26 euro heb ik begrepen)

Tot nu toe erg logisch wat je nodig hebt.

maar 31346554, bedrading TRM, snap ik niet. Moet je een aparte kabeltros erbij kopen om de TRM aan te sluiten? Dat stukkie kabel met een paar stekkers eraan kost 75 euro bij Skandix...

Heb zojuist een offerte gekregen van de dealer dat ze de hele boel voor 245,03 euro inclusief btw kunnen leveren.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 18.06.2019 - 16:15  ·  #20
Ik heb deze set van jeager gekocht, past vanzelf en werkt perfect.

Ging ook van 7 naar 13 omdat de verbinding beter is.
748427
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 18.06.2019 - 18:49  ·  #21
Leuke tip, maar dat is een setje voor de V70 tot 2007. Die van mij is van 2011. Dus ik ben even naar de website van Jaeger gegaan.
Bestelnummer 748718 blijkt de 13-polige aansluiting voor een V70 van na 2007 te zijn:
https://www.erich-jaeger.de/pr…446-748718
Daarbij heb je een soort van TRM nodig, bestelnummer 321349:
https://www.erich-jaeger.de/pr…dul-321349
en voor de constante plus 721075
https://www.erich-jaeger.de/pr…lus-721075

Ik kan alleen geen betrouwbare online retailers vinden, laat staan prijzen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 18.06.2019 - 19:10  ·  #22
Haal je toch een setje via olifant haken. Die verkopen ook stekkerdozen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 18.06.2019 - 19:33  ·  #23
Mijne komt van Rameder.nl
Maar inderdaad tot 2007
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 19.06.2019 - 00:04  ·  #24
Bij Rameder kun je geen +15/+30 kit kopen (geschakelde en permanente plus). Ik heb elders een set naar wens bij elkaar gevonden voor 150 euro. Olifant heb ik een mailtje gestuurd, want op hun site kun je de kabelset niet los bestellen (of ik heb niet goed gekeken :P)
Installatie zal niet heel moeilijk worden, want er ligt immers al een kabelset en CAN-module, dus die hoef ik alleen maar te volgen als ik nieuwe kabels ga trekken :) Permanente/geschakelde plus haal ik van de aansluiting van de 12V in de bagageruimte aan de rechterkant, die is met 10A in plaats van 15A gezekerd, maar zoveel stroom heb ik niet nodig. Of misschien vind ik wel iets in de aansluitingen aan de linkerkant, daar zit een soort van zekeringenkast. Even in de schema's duiken...
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 19.06.2019 - 06:40  ·  #25
Oké bij mijn Jaeger set zaten zelfs de zekeringen erbij voor de constante plus en geschakelde. Bij een N steek je de stekker zo in de zekeringkast.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 16.07.2019 - 23:49  ·  #26
Zo, ik ben weer een stukje verder. De volgende dingen heb ik uitgeplozen m.b.t. de 13-polige aansluitdoos op de V70:
- de originele Volvo set is de enige die out-of-the-box constante en geschakelde plus levert, en is qua installatie niet eens zoveel makkelijker dan de andere setjes
- de Jaeger set is nogal lomp qua installatie, je moet draden doorknippen en er is geen mogelijkheid tot geschakelde plus
- de set met 7-polige aansluiting in mijn auto is van het (Zweedse) merk "EH connector", maar lijkt verdacht veel op die van ECS electronics [edit: er wordt op een stuk nettere manier voor de mistlampuitval gezorgd]

De ECS en Jaeger setjes bieden mogelijkheid tot constante plus, door een kabel rechtstreeks naar de accu te trekken. Maar als je de Volvo handleiding goed leest, dan zie je dat ze daar de constante plus aftakken van een eigen zekering (F4, 11D/A4 in het schema) die in de zekeringkast links achterin zit. Dus dat is eenvoudig op te lossen.
Geschakelde plus wordt door de Volvo set in de TRM geregeld. Echter, ik denk dat ik die ook wel zelf kan maken. De TRM wordt namelijk gevoed door een geschakelde plus (C2.5, YE-BU = geel-blauwe draad in het schema), daar schakel ik dan een relais mee, dat ik aan de eerder genoemde constante plus hang.

Nu nog even een 13-polige stekker scoren, een relais met voet, twee stukken rode en twee stukken bruine draad van 2,5mm. Heb ik alleen geen achteruitrijlicht op de aanhanger, maar dat vind ik niet zo spannend.

Ik neig er naar om de 13-polige set van ECS te kopen, omdat het min of meer plug and play is voor mijn huidige set.
Ik heb zelfs een goedkopere oplossing: 13-polige aansluitdoos van Hella met schroefaansluitingen mistlampuitval. Dan is het een kwestie van de 7-polige eraf en de 13-polige erop. De Hella aansluitdoos heeft de massa voor de extra functies (pen 13) al doorverbonden met de al bestaande massa (pen 3), dus ik hoef alleen een dikke draad te trekken naar zekering F4 in het zekeringenkastje achterin. Dit is overigens geheel conform de Volvo inbouwhandleiding, zie attachment.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 17.07.2019 - 11:33  ·  #27
Ach wat zit ik toch moeilijk te doen met op contact geschakelde plus. De vouwwagen heeft alleen maar bekabeling voor de constante plus...

Zojuist de Hella aansluitdoos besteld met een stukje draad, dit weekend even de 7-polige stekker eraf haken en de 13-polige erop zetten, draden trekken en testen, de resultaten zet ik in mijn weblog elders op het forum.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 17.07.2019 - 16:59  ·  #28
Moet er bij de V70N ook een andere trailer module in? Of alleen kabelset aanpassen en evt software? Ik heb net een originele 13 polige kabelset gescoord hier op de sloop. Enkel geen trailer module erbij.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 17.07.2019 - 19:09  ·  #29
De 13 polige stekker heeft de zelfde aan sluitingen als de 7 polige stekker + een extra massa en een constante stroom draad.
Je hoeft dus alleen de goede connectie te maken van 7 naar de 13 en een extra massa aansluiten en constante 12V en dan ben je klaar. Er veranderd niks aan de werking van de bestande 7 polen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 17.07.2019 - 19:23  ·  #30
Maar ik heb dus de originele kabel vanaf de rem naar (en inclusief) de stekkerdoos. Aftakking met stekker voor de TRM en een losse massa inderdaad. Kan ik de huidige TRM dan blijven gebruiken en werkt het gelijk?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0