Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 
 
 
 
 
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 30.05.2021 - 13:13  ·  #61
Quote door BBS

Quote door deusjevo

Niet als je alle benodigde functies wilt hebben ;-)


In mijn geval gaat het dus om een bootrailer die 2x per jaar gebruikt wordt en geen extra functies heeft, en zo af en toe een aanhanger om een paar kuub los gestort hout te halen. Heeft ook geen extra functies nodig.

Je moet gewoon even goed kijken waar en wat je nodig bent en soms volstaat met iets minder tevreden zijn.
Ik ben wel van plan om zelf een goed verloopje te maken met 2 losse stekkers en 10-15 cm kabel... Kost bijna niks en goed zelf te maken.......


Zekers waar, Tom wil 12 volt in z’n karretje maken en heeft ook nog een mistlamp.
Dat gaat ‘m niet worden met 7 polig. (Of je moet beide achterlichten op 1 pool zetten...)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 30.05.2021 - 15:10  ·  #62
Met 7-polig heb je geen constante-stroomdraad, dat was vroeger wel zo maar wettelijk gezien is mistachterlicht verplicht op een aanhanger en dus hebben ze die aansluiting daarvoor gebruikt. Waardoor je nog wel eens mensen ziet rondrijden met brandend mistachterlicht op de aanhanger, terwijl ze dat op de auto niet aan hebben.

Voor alle regeltjes, fabels en feiten rondom verlichting op aanhangers verwijs ik graag door naar zoals dat mooi in ambtelijke taal de vigerende regelgeving heet.
Artikel 5.12.51 Regeling voertuigen
1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
[...]
g. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; het mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
[...]
l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen;

MAAR!

Er is aparte regelgeving voor aanhangers met een toegestane maximummassa van minder dan 750 kg. Dit zijn de aanhangers zonder eigen kenteken, krijgen een witte plaat met het kenteken van het trekkende voertuig.
Artikel 5.13.51 Regeling voertuigen
1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
[...]
g. één mistachterlicht in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Dus met een 7-polige aansluiting kun je wettelijk gezien niets anders trekken dan ofwel kleine aanhangers die inclusief belading minder wegen dan 750 kg ofwel grotere aanhangers die vóór 2013 in gebruik zijn genomen, wat gemakkelijk van het kenteken is af te lezen bij controle.

Mocht je auto van voor 1998 zijn (een 850 of een V70 Classic van de eerste 2 bouwjaren bijvoorbeeld) dan hoeft die niet te zijn voorzien van mistachterlicht en acteruitrijlicht en de aanhanger dus ook niet, maar je moet dat dan weer onklaar zien te maken, want wat erop zit moet het ook doen.
jaxxon78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 45
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 14.02.2024 - 13:06  ·  #63
Goedemiddag,

Zag dat de reacties al enige tijd oud zijn, maar ik zit met een soortgelijk dilemma. We hebben sinds vorig jaar een nieuwere caravan (2008) en deze heeft een 13-polige aansluiting. De vorige had een 7-polige, zoals ook onze auto heeft (V70 MY2008). Nu vind ik het toch wel handig als de koelkast tijdens de reis toch aan kan blijven staan.

Het is een originele volvo 7-polige afneembare trekhaak, dus werkt nu. Even heel kort door de bocht, wat als ik het volgende doe:
1. ik haal de 7 polige stekker los
2. ik pak een 13 polige stekker en monteer de aansluitingen weer op de juiste plaats in de 13 polige stekker.
Ik verwacht dan dat ik de caravan zonder verloop op de auto kan aansluiten. De stekkers zijn in weze toch puur een verbinding, of zie ik iets over het hoofd.

Aangezien ik alleen een +12V erbij wil hebben, kan ik deze dan niet van de 12V aansluiting in de kofferbak aftappen en naar de stekker bij de trekhaak leiden? Dan heb ik wel geen geschakelde 12V,, dus alleen dan opletten bij langer stilstaan tijdens tussenstops.

Zou zoiets werken, of ga ik dan wel erg kort door de bocht.

Bedankt voor jullie inzichten....
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 14.02.2024 - 15:00  ·  #64
Goedemiddag,

Ik heb een soortgelijke vraag, alleen voor een V70 P2 bouwjaar 2007.
Er zit momenteel een 7-polige aansluiting op, maar met een originele TRM module.
Het verschil tussen 7 & 13 polig isvolgens mij alleen maar drie extra draden die op de REM module aangesloten dienen te worden. Dit zijn Pen 8 voor de achteruitrijlichten, pen 9 voor de constante + en pen 11 voor een eventuele extra massa aansluiting.

Vraag: Indien je een originele 13-polige aansluiting + bekabeling aansluit, zou dit werken zonder dat je een software update nodig hebt?
Dus m.a.w. 7 polige aansluiting en bekabeling simpel vervangen door een originele 13 polige kabel + aansluitdoos, de drie extra draden correct op het REM unit aansluiten.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Trekhaak van 7-polig naar 13-polig

 · 
Posted: 14.02.2024 - 15:34  ·  #65
Als je een P2 van 2007 hebt kan je zo een 13 polig inprikken en werkt hij.
Ik heb net bij mijn XC90 ook de ombouw van 7 naar 13 gedaan en bij tester werkte alle kabels van de 13polig.
(Heb de TRM niet veranderd)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0