Trillen bij accelereren en gas los

vanaf 100 km/h voelbaar.

 
 
 
 
 
paulvb
 
Avatar
 
Subject:

Trillen bij accelereren en gas los

 · 
Posted: 21.02.2010 - 21:09  ·  #1
hallo allemaal

Net nieuw hier, nu pas dit geweldige forum ontdekt;-) Ik rijdt sinds 2008 in een S60 D5 geartronic, fijne auto maarrr....

Sinds kort heeft mijn D5 my 2004 met 220.000 km een vreemde trilling in het stuur bij gasgeven en ook weer loslaten km. Bij constant gas is er niks merkbaar. Maar laat ik het gas los of geef ik flink gas bij, dan voelt het alsof de wielen een beetje stuiteren en begint het stuur te trillen. Klinkt ook een donker rommelend geluid. Zet ik de automaat in z'n vrij dan is het meteen weg...

De dealer heeft de twee onderste motorsteunen vervangen, het effect is wel wat minder maar niet weg.
Moet ik aan speling in de aandrijfas gaan denken? Homokineten? Of kan dat niet omdat je die ook zou moeten horen? (ratelende, knakkend geluid wat niet het geval is). Dealer heeft wel naar de rubbers gekeken maar volgens mij niet gevoeld of er ergens speling op zit.

Dacht eerst dat het door de voorbanden kwam maar daar liggen nu nieuwe op. De oude voorbanden liggen nu achterop, links/rechts verwisseld ivm een soort cupeffect (kan toch niet bij aangedreven wielen??)

Iemand soortgelijke ervaring?
guntermeynen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2010
Subject:

trillen stuur

 · 
Posted: 18.03.2010 - 11:44  ·  #2
Hallo

Ik heb een volvo s80 D5 Diesel van maart 2007 (185 pk) en heb ook de indruk dat het stuur licht trilt en de banden stuiteren op oneffen wegen.
Ook nieuwe banden gelegd en probleem hetzelfde. :(
Bij het optrekken voel ik namelijk een licht "tik" in het stuur.
Ik ga volgende week eens binnen bij mijn oude garage (Nissan) om daar vast te stellen of er eventueel ergens speling zit op bepaalde onderdelen. (stuurkogel.... enz)

Ik wil in ieder geval weten hoe dit komt want ik vind dat een dergelijke wagen dit niet zou mogen hebben... wat ze in de Volvo garage ook zeggen..
😉
lemmer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillen bij accelereren en gas los

 · 
Posted: 08.12.2010 - 20:29  ·  #3
De oude V70 had dit ook, kwam door de speling van de aandrijfassen in de naven. Is het erger als je van vooruit naar achteruit gaat?
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Trillen bij accelereren en gas los

 · 
Posted: 08.12.2010 - 20:46  ·  #4
Aandrijfassen zullen verlijmd moeten worden.
Hoor je ook een tikje tijdens het opschakelen?
bartd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Trillen bij accelereren en gas los

 · 
Posted: 21.12.2010 - 23:00  ·  #5
zet er maar twee nieuwe draagarmen op deze rubbers zijn moe. auto op de brug en steek er maar eens banden lepel tussel. Bedoel rubber waar draagarm aan het subframe vast zit. Dit probleem vaker mee gemaakt bij 6 60 en ook v70
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Trillen bij accelereren en gas los

 · 
Posted: 30.12.2010 - 21:54  ·  #6
Wat betreft de homokineten: ik ben geen techneut maar het overkwam me met mijn vorige auto.
Als je met flinke stuuruitslag optrekt, voor- of achteruit, hoor je flink harde tikken, waarvan de frequentie oploopt met de wielomwentelingen.
Je begrijpt: het betrof hier wel een voorwielaandrijver.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0