Trillen S80

Wie weet raad?

 
 
 
 
 
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 15:54  ·  #1
Mijn S80 2.9 automaat uit 1999,km stand 370.000, trilt iets bij het optrekken,bij konstante snelheid is het euvel weg. Nu is het probleem niet bepaald nieuw het zit er al een kleine 40.0000 km in,maar ik kom er niet achter waar het zou kunnen zitten. Wiellager geeft geen speling, aandrijfas kompleet ingestuurd knakt niet maar waar zit het dan wel?????
Het is er ingekomen een paar jaar geleden, toen is de auto naar de keuring geweest en nieuwe voorbanden gehad. Voor die voorbanden is de auto drie keer terug geweest om dat de balancering niet klopte.Volgens mijn vrouw hebben ze toen de wagen laten lopen eerst met 1wiel daarna met beide wielen van de grond, dat lukte blijkbaar niet en hebben ze de banden opnieuw gebalanceerd.
Sinds dien heb ik het probleem, het word niet echt erger maar is irritant met lange afstand rijden.
bij voorbaat dank voor het meedenken
Jan
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 17:29  ·  #2
Het zou kunnen liggen aan de motorophangrubbers.

Wat je zou kunnen proberen is het volgende: motorkap open, iemand in de auto die met de voet op de rem probeert op te trekken en kijk dan of het motorblok erg kantelt. Indien dit het geval is, zijn er enkele punten waar dit euvel vandaan kan komen.

Wat ook kan is dat er speling zit op de rubbers van de wielophanging, waardoor deze bij optrekken zich moet "zetten" (dit kan ook trillen bij zacht/rustig remmen veroorzaken) maar bij constante snelheid geen problemen oplevert.

Wel apart dat het zich pas voor is gaan doen na een bandenwissel.
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 17:58  ·  #3
Hoogte slag in de banden miss ??
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 18:07  ·  #4
Hallo, andere Jan Hier
Tja trillen en s80 das wel een dingetje

Wat ik gedaan heb om van mijn trillerij af te komen
Andere banden: anders maar niet beter (opnieuw gebalanceerd)
Draagarmen compleet met rubbers (rijd lekker strak maar trillen niet weg)
Fusee kogels, geen verschil...zat wel ruimte op
binnenste stuur kogels, zat ook een beetje speling op....trillen niet weg
Beide remschijven voor, .....trillen niet weg, wel beter met remmen ,maar ook hier niet helemaal weg.
En als toetje beide aandrijf assen......beter maar niet weg.

Auto op de krik, linker wiel er af en ongveer 100 km/u laten rijden
Je ziet de hele fusee trillen, het gaat een beetje op en neer de mate van trilling.
Remschijf er af, nog een beetje maar niet meer zo erg.
Wat ik nog niet gedaan heb is het lager vervangen , maar hoe test je nu dat het lager de boosdoener is.
Dan moet de naaf krom zijn of zo, dat kan ik niet zien en de remschijf slingert ook niet.
Oja heb inmiddels alle steunen behalve de grote van de motor ook vervangen.

Ook ik ben er nog niet helemaal uit, als ik dat wel ben laat ik dat zeker horen

Succes met het zoeken
Groet Jan
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 18:21  ·  #5
Quote door harold

Hoogte slag in de banden miss ??


Dan zou je het ook bij constant rijden moeten voelen. Wellicht niet bij alle snelheden, maar gezien het alleen bij optrekken gebeurt, zal een hoogteslag het niet zijn verwacht ik.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 18:45  ·  #6
Naar mijn idee zou je in je aandrijflijn het euvel moeten zoeken, omdat je aangeeft, dat het zich alleen bij optrekken voordoet.
Het is al genoemd, maar ligt je motor vast. Motorsteunen en reactiesteunen? Mijn motorsteunen zijn optimaal, maar mijn reactiesteunen zijn vervangen door stijvere exemplaren. Hierdoor verandert wezenlijk het gedrag van je auto bij het optrekken. Je vermogen wordt vloeiend naar je wielen overgebracht.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 28.08.2014 - 20:14  ·  #7
Als deze nog nooit vervangen zijn kan het zeker geen kwaad, wel beide (onder en bovenzijde) vervangen.
Is zelf te vervangen, voor rond de 150 euro is dit te doen.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Trillen S80

 · 
Posted: 31.08.2014 - 13:32  ·  #8
Goede morgen heren,
Bedankt voor de snelle antwoorden en het meedenken,zeker andere Jan om zijn ervaringen te willen delen en de andere collega's uiteraard ook.
Zelf ben ik er ook nog niet uit, wat me intrigeert is dat het opeens gekomen is en een slijtage probleem is een langzaam proces. Natuurlijk als je gaat meten zal je slijtage merken dat kan ook moeilijk anders met een voertuig dat 370k achter de kiezen heeft zelfs voor een S80.Ik geloof heus dat hij strakker gaat sturen als je de komplete ophanging vernieuwt blijft de vraag is je probleem dan weg en dat betwijfel ik. Dat het probleem in de aandrijflijn zit daar ben ik ook wel van overtuigt maar ik ben zelf een beetje bang dat de automaatbak de schuldige is,al ben ik daar ook niet zeker van natuurlijk.
Op het AMG forum stond een S80 met hetzelfde probleem ongeveer, ook veel onderdelen vervangen maar geen resultaat dat het probleem opgelost was. Als gepensioneerd ANWBer is sleutelen me niet vreemd maar ik tracht eerst echt achter de oorzaak te komen,want laat ons eerlijk wezen een s80 van 99 met 370k is niet op maar economisch wel.
Ik ga er eind van de week er eerst maar mee op vakantie en houd exact in het oog wat is doet op welk moment.
Nogmaals hartelijk bedankt voor het meedenken en ik blijf me aanbevolen houden voor ideeën.Vind ik zelf de boosdoener dan zal ik zeker niet nalaten het hier te vermelde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0