trillen stuur bij stevig remmen

 
 
 
 
 
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 12:01  ·  #1
Good morning,

Sinds kort heb ik een vervelende trilling in mijn stuur bij stevig remmen. Bij licht remmen merk je het bijna niet. Dit fenomeen treed m.n. op bij hogere snelheden.
Tot dusver al de voorbanden laten balanceren. Zat 15 gram verschil. Rond de 100 km/h zit er ook een hele lichte trilling in het stuur (dus zonder remmen), ook na balanceren.
Ik heb ook een tijdje terug stoeprandje geraakt. Mijn vraag is......zou dit veroorzaakt kunnen worden door een kromme velg of door kromme schijven (remmen).
Ik ben van plan om eerst komend weekend de voorbanden met achter te wisselen om de kromme velg uit te sluiten.
Wie heeft hier ervaring mee?

thnx
koopje
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heesch ( Noord Brabant )
Leeftijd: 65
Berichten: 601
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 14:01  ·  #2
Denk toch dat het aan je (kromme) schijfremmen ligt.

gr. Andor
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 60
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 14:43  ·  #3
Ik ga mee met Andor
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 15:52  ·  #4
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 16:00  ·  #5
Trillen tijdens rijden en trillen tijdens het remmen kunnen ook twee afzonderlijke problemen zijn.

Tijdens rijden inderdaad balanceren of kromme velg -dat weet het het weekend. Of eventueel de aandrijfassen; maakt het verschil of je gas geeft of juist niet?

Tijdens remmen zou ik -als je schijven nog dik genoeg zijn en in goede staat- iets uitgebreider bekijken. Kan naast kromme schijven meerdere oorzaken hebben. Vervuilde remklauwen/blokken -de blokken moeten in de klauwen kunnen schuiven. Vast zittende zuigers (zie je bij auto's vanaf een jaar of 8 tot 10 schijnt) levert ook trillende remmen op. Staat van de schijven is wel goed zonder roest of richels?
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 21:38  ·  #6
Er zitten wel net een paar nieuwe remblokken voor op. Als de wielen eraf gaan dit weekend zal ik eens naar die remblokken kijken, maar ik kan als a technisch iemand daar verder weinig mee denk ik. Kun je die blokken zo los halen?
Daarnaast de vraag aan jullie, hoe vaak vervang je die remschijven. Ik snap dat dat afhankelijk is an je rijstijl, maar stel je voor iedere 150.000 worden ze ongeveer vervangen omdat ze versleten zijn, daN kan ik ze net zo goed nu vervangen aangezien ik bijna op de 100.000 ben. Wie heeft ze hier al eens laten vervangen en bij welke km stand?


P.s. Hoe kom je in godsnaam aan kromme schijven!
PS2 geen verergering probleem bij gas geven, alleen bij stevig remmen
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 01.06.2013 - 22:09  ·  #7
ik had ook trillingen bij remmen maar die kwam vooral door de remschijven achter.
ik heb mijn schijven week geleden vervangen en trilling veel minder geworden. mijn draagarm rubbers zijn OP een daardoor heb ik nu nog een kleine trilling.
Mijn vraag is nu:
Bij het trillen gaat je stuur heen en weer of bromt het hele auto?
Als het stuur is dan zijn remschijven voor en/of draagarm rubbers zijn de oorzaak.
Als het bromt dan kijk naar je remschijven achter vooral aan binnenkant!
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 02.06.2013 - 07:56  ·  #8
Alleen mijn stuur trilt, geen brom n de auto. Voor de rubbers vind ik het wel vroeg voor een auto uit 2008....
Bij welke km stand heb jij de schijven vervangen?
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 60
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 02.06.2013 - 11:09  ·  #9
Als het stuur trilt zit het van voor,als de hele auto vibreert zit het vanachter.
Verglazing van remblokken komt ook voor.Oorzaak hiervan is vaak een noodstop waardoor de blokken zo warm worden dat verglazing optreedt.Gewoon blokken en schijven vervangen,kun je er weer jaren tegen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 02.06.2013 - 13:50  ·  #10
Persoonlijk raad ik je aan de schijven + blokken te vervangen.
Ik doe de mijn rond de 100.000km (voor) en rond de 150.000km achter (automaat).
Misschien aan de vroege kant, maar aan de andere kant, ze kunnen van levensbelang zijn.
Schijven kunnen door meerdere redenen krom raken, b.v. door aanlopen van de remmen of plotselinge afkoeling ( met hete schijven door een plas ijskoud water rijden ).
Bij twijfel kunnen ze bij de garage ook nazien of deze krom zijn.
Succes met de oplossing.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 02.06.2013 - 18:40  ·  #11
Remschijven op een auto met automaat raken meestal krom als je een keer met (zeer) hete remmen bij een verkeerslicht met je voet op de rem hebt gestaan, er geleid dan ineens plaatselijk veel warmte waardoor er zoveel materiaalspanning in de schijf ontstaat met gevolg; kromme schijven
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 03.06.2013 - 18:31  ·  #12
Vergeet niet de remolie af en toe eens te vervangen, remt veel soepeler en voorkomt ook veel vage remklachten. 8-)
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 59
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 03.06.2013 - 18:50  ·  #13
Bij 150k remschijven vervangen? Ik doe langer met de blokken. Ik geef toe, het is een handbak, dat scheelt. Maar door verder vooruit te kijken hoef ik ook niet zo vaak te remmen.
Het lijkt me inderdaad aannemelijk zoals door anderen ook al gesuggereerd, dat je schijven krom zijn.
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 05.06.2013 - 14:57  ·  #14
Dus evt. kan de oorzaak zijn dat ik voor het stoplicht de voet op de rem gehouden heb. Hoe is dit te voorkomen? Als ik de electronisch handrem aantrek is toch hetzelfde effect dat de remblokken vast grijpen op de schijf? of moet ik hem dan in de neutraal zetten voor een stoplicht...?

P.s. over een dikke week ga ik langs de dealer, gaan ze bekijken, als het kromme schijven zijn, of evt. afslijpen ook kan. Wat is jullie mening over afslijpen?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: trillen stuur bij stevig remmen

 · 
Posted: 05.06.2013 - 15:21  ·  #15
Zou ik niet zo moeilijk over doen, miljoenen automaat rijders hebben hun voet op de rem voor het stoplicht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0