trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 
 
 
 
 
pieterboers
 
Avatar
 
Subject:

trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 06.05.2013 - 10:38  ·  #1
Afgelopen september heb ik een S 80 2.4 D automaat gekocht van Oct 2006.Op de velgen zaten winterbanden dus ik dacht dat is goed om de winter door te komen.Begin April van dit jaar heb ik andere velgen met nieuwe zomerbanden gekocht.En toen merkte ik dat bij snelheden tussen 90 en 120 km/h mijn stuurwiel trilde.Bij inspectie van de winterbanden bleek dat er stukjes uit het loopvlak gerukt waren.Ik denk door de slijtage dat ik er niets van gemerkt heb.De auto is uitgelijnd en de wielen en banden zijn bij verschillende adressen gecontroleerd en gebalanceerd.Wat dat betreft is alles in orde.Alle gewrichten die draaien en bewegen zijn gecontroleerd en goed bevonden.Lagers hebben geen speling.De auto heeft 140000 km gelopen.Nu heb ik een voorstel van de garage gekregen om de homokineten te vervangen.Wat kan het volgende dure grapje worden, of is dit de oplossing?Wie heeft dit ook ervaren en wat is de oplossing voor U gweest.
Graag een reactie van Uw kant.
Groet Piet Boers.
pieter.boers@datatrans.hu
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 06.05.2013 - 12:39  ·  #2
Het gebruik van sneeuwkettingen, op te schone wegen kan je winterbanden ook beschadigen.
En met de winterbanden was het trillen niet?
Wielen voor en achter al eens omgewisseld? Om de banden/wielen definitief uit te sluiten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 06.05.2013 - 18:31  ·  #3
Als de homokineten kapot zijn is vrij makkelijk te horen.
Als je volledig instuurt, dan zou je een knappend geluid moeten horen.
Wat ook kan is dat een van je aandrijfassen dit veroorzaakt, vaak ten gevolge van een defecte motorsteun.
( deze vind je op de sloop voor een prijs van € 75,- voor de linker en respectievelijk € 125, voor de rechter. Hierbij heb je dan ook meteen een andere homokineet.)
Let wel, bovenstaande is mogelijkerwijze van toepassing als je zeker weet dat het de banden niet zijn !!
Succes.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 08.05.2013 - 16:29  ·  #4
Ik zou inderdaad eerst de banden eens omwisselen, soms kan er namelijk in 1 van de banden ook een productiefoutje zitten en dit kan knap vervelend trillen, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de banden ligt. (Is dan ook gewoon garantie)

De homokineten gaan namelijk echt niet snel kapot en zeker niet bij deze km-stand. (En bij een Volvo natuurlijk 8-) )
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 08.05.2013 - 16:56  ·  #5
En als je te lang met een kapotte ashoes hebt rondgereden kan dit ook heel gemakkelijk een stuiter-effect veroorzaken. Dit heb ik namelijk bij de mijne. Dus ja, wat Hans zegt zou maar zo kunnen inderdaad maar dit puntje wat ik nu noem kan het ook maar zo zijn! ;)

Groet,

Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van het stuurwiel S80 2.4 D 2006

 · 
Posted: 08.05.2013 - 20:16  ·  #6
De automaatbak zou het ook kunnen veroorzaken.
Maar goed, bovenstaande komt niet veel voor.
Begin eens met de banden, mocht dit niet afdoende zijn, dan kun je altijd nog verder kijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0