Trillend koppelingspedaal

 
 
 
 
 
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 91
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 14.05.2016 - 22:59  ·  #1
Hallo, ik weet niet of ik hier goed zit....Ik heb een vraag,

Ben vanmiddag bij een v70 d5 uit 2003 wezen kijken. Reed prima, maar het enige dat mij opviel is dat bij het oplaten van de koppeling, deze ik het laatste stukje voelde trillen onder mijn voeten....

Ook hoorde ik onder de motorkap, ter hoogte van de de koppeling een licht gerammel....
Is dit een koppeling/druklager die aan vervanging toe is, of is hier nog een tijd mee door te rijden? Kilometerstand van deze auto is 340.000 km......

Groet,

Limoenman
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 14.05.2016 - 23:20  ·  #2
Een rammel bij je koppeling is zowiezo niet goed. Pakte de koppeling hoog? Hou er rekening mee dat het vervangen van je koppeling platen en drukgroep redelijk duur is. Zit even na te denken over die rammel. Ik heb het vermoeden dat dit de "veer" van de drukgroep kan zijn. Dit filmpje laat een wat extremer geval zien. Maar ik denk aan een mildere vorm daarvan. Is natuurlijk altijd een gok. Heb het geluid niet gehoord. Rammetje uit de motorruimte hou ik niet van. https://youtu.be/AOzIFnEm2-8
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 14.05.2016 - 23:30  ·  #3
Dualmassa vliegwiel?

Duur kreng
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 14.05.2016 - 23:35  ·  #4
Zou ook nog kunnen, maar die moet je volgens mij kunnen voelen. Mijn broertje had met zijn v40 een defect dual massa vliegwiel. En dat voelde je met optrekken. En gas geven na gas terug nemen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 00:05  ·  #5
Rond deze km stand is bij een diesel vaak het dual massa vliegwiel versleten. Een dure reparatie, is veel werk, dus ook slim om de koppeling ook te vervangen, die is meestal ook niet meer zo fris, dan kun je er weer 3 ton tegenaan.
Dus in een dergelijk geval zijn er twee opties: of je moet zeker weten dat de koppeling vervangen is, of je moet ongeveer €1200-1500 reserveren voor een reparatie.
(Dus je zult ook meerdere auto vinden met deze km stand met een vliegwiel wat niet goed is; vaak wordt er gereden totdat het echt kritiek wordt en wordt de auto ingeruild. En deze wordt dan liefst zonder garantie aan een nietsvermoedend persoon verkocht)
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 00:35  ·  #6
Kortom waarschijnlijk moet je rekening houden met een reparatie die veel kosten met zich mee brengt. Ik denk dat je er korte tijd mee kan door rijden. Maar reken er maar wel op dat de reparatie er aan gaat komen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 11:24  ·  #7
Quote door The_ike_master

Zou ook nog kunnen, maar die moet je volgens mij kunnen voelen. Mijn broertje had met zijn v40 een defect dual massa vliegwiel. En dat voelde je met optrekken. En gas geven na gas terug nemen.


Ik ben uit Zwitserland gereden met een kapot vliegwiel.

Maar de ratel is echt een indicatie voor een dualmassa vliegwiel.

Iemand schreef al, dit soort aut's worden ingeruild juist omdat deze reparatie eraan zit te komen.

Men doet er dan liever 2500 extra bij om een nieuwere auto te kopen met minder km's ipv te repareren.
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 91
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 12:08  ·  #8
Ok, iedereen bedankt voor de reacties, dan laat ik deze auto maar staan en zoek rustig naar een andere D5...
Hij reed verder verbazingwekkend fantastisch, ondanks de iets hogere kilometerstand en heel anders en veel strakker, rustiger dan de c5 break 2.0 hdi die ik nu heb..terwijl ik altijd dacht dat die het mooiste liep :'(
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 15:39  ·  #9
Je moet zeker in meerdere rijden om een goed algemeen beeld te krijgen. Misschien was dit een matige en is een goede nog weer eens zo goed als de stap tussen de cirtoen en de v70 van gisteren.
En die waar je in gereden hebt kan gewoon een kanshebber zijn, alleen moet het 'dingetje' met de koppeling en vliegwiel wel opgelost worden. Of zij maken m, of je krijgt een goede korting.
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillend koppelingspedaal

 · 
Posted: 15.05.2016 - 19:09  ·  #10
Als de auto je verder goed bevalt, dan kopen met de voorwaarde dat de complete koppeling wordt vervangen.
Dualmass vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en de druk-cilinder/lager. Alleen aan onderdelen al snel 800,-
En als ze dan toch de boel los hebben, ook even de krukaskering vervangen. :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0