Trilling niet uit te roeien

XC70 trilt vooral bij 95-120km/h

 
 
 
 
 
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 08:33  ·  #16
Tot nu toe is er niets vervangen zonder dat iemand er 'zeker' van was dat het daaraan lag...

Ik heb de achterassen bekeken en bevoeld.
Ze hebben alleen ca. 1-2cm bewegingsruimte in de axiale richting, wat me goed lijkt vanwege het inveren van de wielen.
Radiaal of anderszins hebben ze geen speling.
De as voor links heeft axiaal een heel klein beetje speling en radiaal niets (is ook net nieuw)
De as voor rechts heeft geen axiale speling, maar dat komt neem ik aan omdat die nog vast zit in een lager vlak achter de wielkast. Radiaal ook niets (ook pas 2000km oud)

Wat achter assen en diff betreft, ik heb altijd begrepen dat die nauwelijks belast (aangedreven) draaien tenzij er een bepaalde mate van slip is op de voorwielen. Dat interpreteer ik als dat ze maar gewoon passief mee lopen met de rest en derhalve kan toenemende trilling door belasten (heuvel op) toch niet daar vandaan komen?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 08:50  ·  #17
Ik heb ook heel lang last gehad van trilling tussen de 80 en 100 km/h, voornamelijk voelbaar in je stoel maar ook in stuur. Was aanwezig met de winterset en de zomerset.
De winterbanden heb ik allereerst laten balanceren op een Hunter met aandrukrol. Toen alles zo ideaal mogelijk was gebalanceerd en verdraaid waren de trillingen nog steeds niet weg.
Daarna heb ik de aandrijfassen vervangen. Helaas nog steeds niet helemaal goed.
Ik had besloten om er mee te leren leven.
De week erna de zomerbanden weer gemonteerd en wat schets mijn verbazing??? Alle trillingen tussen 80 en 100 km/h zijn verdwenen. Blijkbaar was het in mijn geval een combinatie van aandrijfas en banden.

Nu zitten de winterbanden er weer onder en inderdaad, de trilling is aanwezig. Niet zo erg als eerst, maar toch.

Dus ondanks dat de banden op een Hunter zijn gebalanceerd is dit blijkbaar geen garantie dat alles trillingsvrij is. Wellicht een karkas breuk of iets wat niet is te zien of te meten?

Ik zou in jouw geval eens de velgen wisselen met een forumlid om dit eens uit te proberen. Misschien woont er iemand in de buurt?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 08:56  ·  #18
Ik las dat het meer vast hangt aan toerental, en belasting, ipv snelheid.

Heb je de rubbers van je moterophanging al gecontroleerd op scheuren, uitdrogen?
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 10:01  ·  #19
@ Ikbat: motorsteunen zijn reeds vervangen, boven en onder

@musicus: ik heb idd het gevoel dat het steeds een samenstelling van trillingen is die ik voel. Elke wijziging doet het beeld weer veranderen. Ik heb twee sets velgen een met (oude) zomerbanden en een met (vrijwel nieuwe) all seasons. En ook wisselen geeft een verschil in wat er gebeurt.

Heb de hele zomer zonder cardanas gereden en op zomerbanden. Daarna as weer terug gezet en aandrijfassen vervangen en winterbanden erop. Was het heviger dan ooit...
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 12:12  ·  #20
Het feit dat de schokdempers niet deinen, wil niet zeggen dat ze nog 100% goed zijn. Ook het merk en de kwaliteit van de schokdempers tellen mee.
Je zou eens een test kunnen laten doen op een testbank.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 12.02.2019 - 23:43  ·  #21
Zo'n testbank zegt helaas niet veel.
Ik heb ooit mijn auto laten testen op z'n bank. "Alles prima in orde meneer". Niet dus. Toch maar vervangen. Bleek 1 schokdemper het helemaal niet meer te doen!
Dat is ook de reden dat de APK geen gebruik van zo'n bank voorschrijft: De resultaten kunnen te sterk afwijkend zijn met de realiteit.

Daarnaast: schokdempers kosten niet zoveel en zijn, zeker achter, heel eenvoudig zelf te vervangen.

En wat die trillingen betreft: Toen mijn vorige banden tegen het minimumprofiel aanzaten had ik ook last van trillingen tussen 80-110 km/u. Bij de nieuwe banden heb ik ze extra nauwkeurig laten balanceren. Probleem was over. Nu de huidige banden weer bijna op het minimum profiel zitten heb ik weer die trillingen. Vrijdag komen er weer nieuwe (Michelin's) onder. Ben benieuwd of dan de trillingen opnieuw weer verdwenen zijn.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 13.02.2019 - 02:28  ·  #22
Ik balanceer mijn banden altijd op de gram nauwkeurig. Dan zijn ook banden met 3mm keurig stil.

Omdat je met de banden al geëxperimenteerd hebt, neig ik toch sterk naar je schokdempers. Daarnaast is het wel goed om de basis goed te hebben.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 13.02.2019 - 11:07  ·  #23
Bij trilling in de stoel zit het probleem eigenlijk altijd aan de achterkant

Dat uitlijnen, ben je daar bij aanwezig geweest?
Veel bedrijven die uitlijnen doen nl. de achterwielen niet..
De aandrijfassen die achter zijn vervangen waren dat nieuwe of gebruikte? zijn deze niet krom
Zijn de remklauwen goed gangbaar, blijft er niets hangen (ook de handrem)
Rubbers van onderstel achter niet versleten of gescheurd
Inderdaad schokbrekers die minder goed hun werk doen..

Met een AWD kan de profieldiepte van de banden ook nog een issue zijn
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 09:37  ·  #24
Ik heb nu toch maar weer een stapje gemaakt, zomerbanden waren bijna op dus heb ik nieuwe winterbanden op de zomervelgen laten zetten.
En 3D balanceren. Dat heeft toch weel een behoorlijke verbetering opgeleverd moet ik zeggen. De hevigheid is echt wel minder geworden.
Goed, want ik moet morgen naar Oostenrijk rijden.
De combi winter velgen met de all seasons is dus blijkbaar geen goede geweest en heeft bijgedragen aan de problematiek, maar wat niet de (enige) bron denk ik dan.

In reactie op Henry Classic, ik heb de achterassen niet laten vervangen tot nu toe. Die assen hebben geen speling behalve in de lengte richting van de as zelf (wat nodig is). Dus er leek mij geen reden voor. Rubbers zijn idd wel wat ingedroogd. Uitlijnen is gedaan nav bak en vooras vervangen, dat kan idd alleen op de voorwielen zijn geweest. Wielen lopen we mooi vrij, dus remklauw lijkt in orde.

Ik ga de schokdempers wel eens laten testen over twee weken.
Bedankt voor alle input tot dusver!
HappyView
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opperdoes (N-H)
Leeftijd: 72
Homepage: BeterinBeeld.nl
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 09:45  ·  #25
Onze V70 (2WD) lijdt aan vrijwel dezelfde verschijnselen als die van Marc. Tot zelfs de krakende veerpoten aan toe...
Bij onze auto trilt bovendien ook het stuurwiel, het lijkt dan van links naar rechts te bewegen. Ik verdacht de banden, dus die zijn gebalanceerd en van vóór naar achterpositie gewisseld. En omgekeerd uiteraard. Er ging flink wat correctielood op- en af. Maar er bleek niets veranderd in de trillingen.

Op advies heb ik daarna nogmaals de banden laten balanceren bij bandenservice Noorderkade in Alkmaar. Zij hebben die geavanceerde Hunter balanceerder met Road Force, de banden worden dus onder wieldruk opgemeten. Ze hebben me daar uitgelegd dat ze eerste de kale velgen hebben getest en daarna mét banden opnieuw. Op die manier kan je afwijkingen in de velgen en/of banden vaststellen. Daarbij bleek dat het linker voorwiel een hoogteslag heeft, nét nog binnen de tolerantie die door de fabrikant is toegestaan.

Om er achter te komen of dat wiel de boosdoener is zou ik graag een velgenswap willen uitvoeren. Wie kan mij helpen door mij even een wiel te lenen? De bandenmaat is 225/45 R17, originele Volvo velgen.

Ik kom graag naar je toe, liefst in Noord-Holland, als het ter plaatse niet kan worden gewisseld (ik heb geen goed gereedschap) ga ik er mee naar een bandenbedrijf, dus dan liefst niet op een zondag.
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 11:08  ·  #26
Quote door havenmeester45

Is je achter differentieel al eens gecontroleerd op spelingen? Gezien de trilling erger wordt met belasting, en dit differentieel zeker niet het eeuwige leven heeft...


Wat/waarop controller je hier dan egenlijk precies?
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 11:44  ·  #27
Quote door HappyView

Om er achter te komen of dat wiel de boosdoener is zou ik graag een velgenswap willen uitvoeren. Wie kan mij helpen door mij even een wiel te lenen? De bandenmaat is 225/45 R17, originele Volvo velgen.

Ik kom graag naar je toe, liefst in Noord-Holland, als het ter plaatse niet kan worden gewisseld (ik heb geen goed gereedschap) ga ik er mee naar een bandenbedrijf, dus dan liefst niet op een zondag.


Je zou contact op kunnen nemen met gebr. Ditmar in Hem, deze broers zijn bij uitstek Volvo liefhebbers en hebben mogelijk wel een wiel voor je
http://www.gebroedersditmar.nl/
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 17:47  ·  #28
En als het een mooi wiel is, dan is wheelcare ook een optie.
Hij kan je veld ook weer rond maken en dan bedoel ik ook rond.
Hij heeft bij mij 2 velgen geoptimaliseerd.
Nadien was 5 en 10 gram genoeg om het wiel (met band) perfect in balans te krijgen
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 14.02.2019 - 18:31  ·  #29
wheelcare in zeeland echt een aanrader man weet waar ie over praat
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 20.02.2019 - 15:36  ·  #30
Quote

Wat achter assen en diff betreft, ik heb altijd begrepen dat die nauwelijks belast (aangedreven) draaien tenzij er een bepaalde mate van slip is op de voorwielen. Dat interpreteer ik als dat ze maar gewoon passief mee lopen met de rest en derhalve kan toenemende trilling door belasten (heuvel op) toch niet daar vandaan komen?


Standaard 30% achter, 70% voor
Bij wielspin 50% achter en 50% voor
 
Selected quotes for multi-quoting:   0