Trilling niet uit te roeien

XC70 trilt vooral bij 95-120km/h

 
 
 
 
 
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 29.03.2019 - 11:51  ·  #31
Interessant topic om te lezen, Ik ben benieuwd wat de oplossing is. Ook hier een trillende wagen met een strak stuur. Ik verdenk m'n velgen op een hoogte slag in de velg rechts voor. (de 1e rit leek ik wel over een kei te rijden op een moment) Al vertrouw ik de banden ook wat minder.

Gedrag:

  • Af en toe trillen bij 80-100 km/u
  • Afhankelijk van bocht soms erger, soms minder erg.
  • 'Brommend' geluid bij zwaardere belasting rechter voorwiel (bocht naar links)
  • Brommend geluid komt ook voor als ik op het diepste punt van een kuil/drempel ben en de wagen weer omhoog veert.
    De neus komt nog iets naar beneden terwijl de wielen omhoog moeten.
  • Trilling lijkt erger te worden afhankelijk van de stand van het linker en rechter wiel t.o.v. elkaar
    Het lijkt alsof er 'cupping' speelt en afhankelijk van de stand van de wielen t.o.v. elkaar deze elkaars trilling of verergeren of opheffen


De 20e maar eens naar kijken en afkijken bij de rest hoe het hoort.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 29.03.2019 - 17:50  ·  #32
Ik gok het wiellager rechtsvoor. Ik heb vorige week mijn wiellager vervangen (linksvoor) en het is een stuk 'rustiger' in de auto
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 30.03.2019 - 08:25  ·  #33
Quote door [-Tom-]

Ik gok het wiellager rechtsvoor. Ik heb vorige week mijn wiellager vervangen (linksvoor) en het is een stuk 'rustiger' in de auto


Dat kan ik de 20e dan mooi even bekijken...
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 04.04.2019 - 20:57  ·  #34
Nadat ik de wielen en banden had vervangen leek de boel eindelijk wat verbetert (tov opening deze post) te zijn en waren er met de volgeladen auto naar Oostenrijk eigenlijk nauwelijks trillingen.
Echter de dag nadat ik terug was, 3000km verder en de boel weer uitgeladen was er toch weer iets aan de hand.
Bij stevig optrekken ging de auto enorm schudden of waggelen. Gelijk al bij lage snelheid begint het en als de acceleratie afneemt zakt het snel weg. Ook bij hogere snelheid bij stevig op het gas gaan flinke trilling, maar met hogere frequentie, lagere amplitude.
Met twee Volvo gespecialiseerde monteurs een stukje gereden, beiden zeggen aandrijfas probleem, vermoedelijk rechts voor.
Echter, de as rechts voor is 3/4 jaar oud, die links voor 2 maanden oud.
Toen naar de dealer gegaan, die heeft er onder gekeken en stelde vast dat de linker as, waar deze in de bak steekt, te veel speling heeft. De tulp vormige bus om de tripode kan ca 5-7 mm heen en weer bewegen.
Aha dacht ik, we hebben een oorzaak. En omdat de bak net is gereviseerd het ik het revisiebedrijf het filmpje gestuurd met vraag om uitleg waarom er na revisie zoveel speling op zit. Binnen 10 min een filmpje terug van dat bedrijf dat de volvo die daar stond ook die speling had en dat dit dus normaal is. (kan mp4 filmpje helaas niet uploaden (type bestand niet toegestaan)).

Nu is mijn vraag: klopt het dat die speling normaal is? En als dat zo is, hoe kan ik dan die enorme trilling voelen (al bij lage snelheid) met vrijwel nieuwe assen waarop ik verder geen speling voel. Moet ik nu echt weer opnieuw assen gaan vervangen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 04.04.2019 - 23:32  ·  #35
Waggelen....
je bedoelt een zijwaarste beweging?
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 08:27  ·  #36
Ja, voor mijn gevoel is het een meer zijwaartse beweging
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 09:06  ·  #37
Weet je zeker dat die “niet Volvo” aandrijfassen goed zijn? Ik heb een keer meegereden met een buurman die een auto had opgebouwd. Daarbij was een naaldlager van een homokineet uit elkaar gevallen. Gevolg: veel weerstand in de homokineet van de aandrijfas waardoor het motorblok en de wielophanging steeds iets van elkaar af gedrukt werden. Het gevoel was bij accelereren een behoorlijk zijwaarts schudden.
Gelukkig voor m’n voormalige buurman hadden de naalden geen schade aan de bak aangebracht
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 13:19  ·  #38
Die vraag heb ik ook gesteld aan de leverancier van de assen (zijn ze echt wel goed en de juiste lengte etc.). Hij stelt dat dit OEM assen zijn, zelfde kwaliteit als origineel. Als er wat mee is zou dat aan de wijze van montage liggen, bijv erop slaan om ze te plaatsen.
Zober ik kan overzien is het door professionele mensen uitgevoerd en de assen zijn niet open geweest bij montage.
Als ik de auto op blokken zet lopen de wielen ook mooi soepel rond, geen weerstand oid. (De cardanas heb ik verwijdert om evt trilling uit de achter trein uit te sluiten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 15:52  ·  #39
Als je auto opgebokt is dan is er gen belasting. Dan wil het meestal wel zonder problemen draaien.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 16:29  ·  #40
Nog een idee: compleet versleten subframe rubbers?
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 22:35  ·  #41
Daar heb ik nog niet naar gekeken, zouden slechte rubbers daar zo veel impact hebben bij accelereren? Het lijkt me dat het hooguit versterkend werkt op een trilling, maar niet als bron.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 05.04.2019 - 22:58  ·  #42
Ik kan me voorstellen dat slappe draagarm rubbers bij accelereren tot gevolg hebben dat de sporing dermate veel verandert waardoor de banden wat kunnen gaan wringen. Of dat met subframe rubbers ook zo is?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 06.04.2019 - 09:08  ·  #43
Quote door Marc

Daar heb ik nog niet naar gekeken, zouden slechte rubbers daar zo veel impact hebben bij accelereren? Het lijkt me dat het hooguit versterkend werkt op een trilling, maar niet als bron.


Omdat je het over waggelen en zijwaartse beweging hebt.
De hele motor en complete voorwielophanging zit op een subframe gemonteerd, welke weer met 4 bouten vastzit aan het chassis (door 4 rubbers).
Dat is natuurlijk heel mooi comfortabel, maar als de boel (flink) versleten is kan dat hele zooitje (meer) bewegen t.o.v. de carrosserie :p
Marc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 06.04.2019 - 20:25  ·  #44
Denk erover de hele voortrein maar te vervangen.
Dempers, demper lagers, assen en remschijven. Wanneer nodig ook de subframe rubbers. Draagarmen en motorsteunen zijn reeds vervangen. Dat moet wel wat oplossen uiteindelijk.
Welke OEM assen zouden jullie aanraden?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Trilling niet uit te roeien

 · 
Posted: 06.04.2019 - 21:00  ·  #45
Ik heb ooit de linker aandrijfas (bij uitzondering) van het Engelse bedrijf gekocht, waar meer forumleden hun as gekocht hebben. Tot nu toe bevalt ie prima, ik heb er al ettelijke 10-duizenden km's op zitten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0