Trilling en speling in het stuur

Balanceren en uitlijnen heeft niet mogen baten

 
 
 
 
 
V70Addict
 
Avatar
 
Subject:

Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 00:56  ·  #1
Beste allen,

Ik heb net een lange rit naar Italie gemaakt en voordat ik daar heen ben gereden heb ik de winterbanden en velgen onder de auto gezet. De auto en het stuur trilde, dus velgen laten balanceren (v&a) en laten uitlijnen, want zat een afwijking naar links in het stuur (stuur stond scheef). Hij leek in eerste instantie stil, maar na een paar honderd kilometer voelde ik toch weer een trilling in het stuur. Daarnaast valt mij op dat ik voor mijn gevoel soms onderstuur heb naar links en dan weer naar rechts.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het lijkt ook wel aan te zetten wanneer ik gas bijgeef of juist los laat. Alsof de aandrijving losjes zit. Iemand ervaring? Daarnaast had ik ook het idee dat een lager wat herrie begon te maken, want had het idee dat ik de muziek harder moest zetten gedurende de rit om de rolgeluiden te overstemmen.

Kijk uit naar jullie reacties!
Grå Haj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelre
Leeftijd: 57
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 01:47  ·  #2
Heb je een 4 punts uitlijning laten doen?
Verder Volvo's kennende (een beetje) O-) hoe zijn je schokbrekers vóór én achter? Veren? Een goede uitlijner krijgt de wagen recht zelfs met slechte dempers, maar het rijdt niet al te fijn.
Last but not least; draagarmen en stuurstangen zou ik suggereren.
Dit alles bij elkaar zorgt ook voor extra slijtage aan je banden; cuppen enzo.
Hoop dat je er wat aan hebt.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 01:50  ·  #3
Het kunnen ook de banden zijn, zeldzaam maar mogelijk. Heb je deze set al eerder gebruikt?
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 09:38  ·  #4
Als je snel optrekt (80-120 km), trekt de auto dan naar links of rechts? Als je hard remt (120-60 km), trekt de auto dan ook naar links of rechts?

Het zou van alles kunnen zijn, hoogteslag in de banden (slecht te zien met balanceren), draagarmrubbers gaar etc. Heb je de mogelijkheid om de oude banden eronder te zetten en kijken of het dan over is? Als het dan niet over is zijn het in ieder geval niet de banden/wielen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 16:05  ·  #5
check eerst maar eens je draagarmrubbers van de voorwieldraagarmen en vooral de ronde achterste rubbers, die scheuren makkelijk uit.
symptomen:
- zoekerig remmen
- zoekerig acceleren
- trillingen in het stuur
- onprecies stuurgedrag.

verder: winterbanden (vooral achter) hebben de neiging te gaan cuppen als ze lang rechtuit rijden bij lichte belasting en te warm weer.
symptomen:
- profiel voelt aan als zaagtanden, niet meer echt vlak.
- getril dat niet kan worden opgelost met balanceren van de wielen
- veel zoemend/zingend afrolgeluid van de banden.
- slechtere grip
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 17:15  ·  #6
Net verwisseld..... Kijk of alles nog goed aangedraaid zit.

Ooit ANWB erbij gehad omdat ik vreemd geluidje hoorde. Man was ruim uur bezig, was een oud Volvo monteur. Toen checkte hij uiteindelijk de bouten en constateerde dat er links achter wat los zat. "mijnheer..... na verwisseling van winterbanden vergeten mensen dit te checken..."
Het was al september en ruim 40.000km erop zitten
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 14.01.2014 - 18:14  ·  #7
Wat te denken van je stuurkogels? Dat kan ook dit soort gedrag veroorzaken! ;)
V70Addict
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trilling en speling in het stuur

 · 
Posted: 08.02.2014 - 14:11  ·  #8
Quote door TeeFive

check eerst maar eens je draagarmrubbers van de voorwieldraagarmen en vooral de ronde achterste rubbers, die scheuren makkelijk uit.
symptomen:
- zoekerig remmen
- zoekerig acceleren
- trillingen in het stuur
- onprecies stuurgedrag.

verder: winterbanden (vooral achter) hebben de neiging te gaan cuppen als ze lang rechtuit rijden bij lichte belasting en te warm weer.
symptomen:
- profiel voelt aan als zaagtanden, niet meer echt vlak.
- getril dat niet kan worden opgelost met balanceren van de wielen
- veel zoemend/zingend afrolgeluid van de banden.
- slechtere grip

Idd de voorste draagarmrubbers en daarna opnieuw uitlijnen. De winterbanden al meer gebruikt en daar torn geen problemen mee gehad. We hebben natuurlijk wel een warme winter, dus kan veranderd zijn afgelopen maand.

Dank voor de reacties en tips!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0