Trillingen in het interieur (vibreren)

continue aanwezig, extra aanwezig bij acceleren

 
 
 
 
 
sc33
 
Avatar
 
Subject:

Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 11:53  ·  #1
Wie kan mij helpen?

Net gekocht: Volvo v70 24d 2007 140.000km.

Er is een continue trilling/vibratie aanwezig in het interieur. Zelfs in de stoelen en bodemplaat is het vibreren goed waarneembaar.

Vooralsnog kan de volvodealer niets vinden en weten ze niet waar te zoeken.

Het vibreren neemt toe bij acceleratie, dus het lijkt sterk verband te houden met de motor.
Ik ben zelf geen techneut maar wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
fox-79
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waddinxveen
Leeftijd: 44
Berichten: 29
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 12:12  ·  #2
Hallo,

Ik heb ook een v70 2.4d van november 2006. Ik heb precies hetzelfde, voornamelijk in het gaspedaal.

We hebben al verschillende keren naar het probleem gezocht, maar nooit op kunnnen lossen.

Gr.
Patrick
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 12:13  ·  #3
Zoiets kan goed in de banden zitten. Wordt het minder als je langer rijdt?
Probeer anders eens een andere set wielen van iemand te lenen (of een winterset als je die hebt).

Het is dus snelheidsafhankelijk en niet toerenafhankelijk?
sc33
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 16:15  ·  #4
er zitten nieuwe michelins onder.
Lijkt me stug met name ook omdat het acceleren zo'n verband legt met het vibreren.
Snelheid maakt niet uit zo lijkt. Gasgeven is meer resonantie.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 19:26  ·  #5
Quote

Het vibreren neemt toe bij acceleratie, dus het lijkt sterk verband te houden met de motor.


Heb je nog meer aanvullende info zoals:
Als je stilstaat en gas geeft in z'n vrij, is het trillen er dan ook?
En heb je een automaat of een hadgeschakelde bak?
Is het trillen er alleen bij accelleren of gewoon altijd?
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 04.11.2011 - 23:48  ·  #6
Er is iemand op het forum geweest met een s80 die praktisch de hele auto uit elkaar heeft getrokken en uiteindelijk bij de aandrijfas terecht kwam, deze vervangen en nergens meer last van.
sc33
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 05.11.2011 - 08:32  ·  #7
aanvullende info.
De v70 is een prachtig exemplaar uit 2007, handgeschakeld 24d.

Het S80 verhaal heb ik ook gelezen echter in dit verhaal was er een duidelijke link naar de aandrijving al in de start van zijn vraag opgemerkt door iemand geloof ik.

Dit lijkt niet het geval te zijn bij mij.

Nee, bij gaat het echt om continue resonantie van motortrillingen in het interieur. Eigenlijk altijd waarneembaar en echt duidelijker naar mate je meer van de motor zelf eist. ook is er een gebied tussen de 1500 en de 2000/2500 toeren waarbij het het duidelijkst is, in alle vesnellingen. Het stuur en de pedalen en de pook voeren de boventoon qua vibreren. De stoelen en de bodemplaat daarna.(maar ja dat heeft net wat meer demping van zichzelf ) Het gaspedaal voelt bij lange ritten op een gegeven moment aan als een electrische tandenbordstel die ze onder tegen je voetzool zetten. (om even een idee te geven wat ik met vibreren bedoel)

Dealer geeft aan dat het niet de motorsteunen zijn en ze hebben al gekeken naar de uitlaat> Maar ik weet natuurlijk niet waar ze hebben gezocht en hoe goed dat is gebeurd. Er is nog niets vervangen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 05.11.2011 - 11:14  ·  #8
Zit er in je auto een dual Mass vliegwiel?
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 05.11.2011 - 13:11  ·  #9
Quote door Steve

Zit er in je auto een dual Mass vliegwiel?


en is ie gechipt?


een 2007 heeft altijd een bimassa, dus is de vraag nog enkel of ie gechipt is?
En hoe klinken de klepstoters?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 05.11.2011 - 15:07  ·  #10
Trillende dual Mass vliegwiel is toch alleen bij hoog koppel vragen bij laag toeren?
Waar ik op doel is dat mogelijk de onregelmatigheid van de motor niet goed afgevangen wordt door de werking van het dual Mass vliegwiel en daardoor merkbaar wordt in de auto. Ik weet niet zeker of dat dit een mogelijkheid is, misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkennen.
Wellicht dat de auto niet getuned is, tunen levert ook een rustig lopende motor op. Maar beter eerst de oorzaak vinden.
sc33
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 06.11.2011 - 13:42  ·  #11
wow, ik heb geen idee waar jullie het allemaal over hebben.
Dual mass vliegwiel?? Hoe klinken de klepstoters??

Mijn auto is niet getuned, althans dat denk ik. Ik heb hem recent gekocht bij de volvo dealer dus ik neem aan dat zij dit wel zouden hebben gezegd?!

aanvullende info:
De auto vribeert altijd. In zijn vrij en je geeft gas voel je het.
Je voelt de vibratie sterker als je je de versnellingen gaat gebruiken. (Als de motor echt moet werken (rijden) dan is de vibratie duidelijk beter voelbaar.) In zijn 5 rond de 2000 toeren het gaspedaal flink indrukken geeft exta zware resonatie en trillingen.( zeg maar een serieurse electrische tandborstel) Na de 2500 ebt dit weer weg in mindere, maar nog steeds voelbare trillingen.

Ik ben geen techneut maar gevoelsmatig lijkt mij de uitlaat er iets mee te maken te hebben. Deze is niet hoorbaar ergens tegenaan aan het trillen. Maar zijn er bevestigingspunten die rubberringen vereisen die kunnen slijten of zo.. of verbindingen met de carroserie die er toe kunnen doen.

hoor het graag van jullie .......echt een verkeerd euvel dat verholpen moet worden.... ik blijf zo niet doorrijden. ( trillingen zijn het heftigst in het toerengebied waar je continue in vertoefd tijdens het rijden).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 06.11.2011 - 16:09  ·  #12
Hoi sc33

Als je in het forum even opzoek gaat naar de topic over Tunex in het hoofdstuk tunen kan je een reactie vinden, de tweede posting van kvanb gepost op 05-04-2011. Die legt even haar fijn uit wat de gevolgen kunnen zijn van het tunen.

Mijn V70 D5 heb ik laten tunen en als ik onder de 2000rpm zit in 4 of 5 en geef behoorlijk wat gas bij dan voel ik een vibratie in mijn auto. Hij gromt dan ook wat lijkt het.
Wat mij betreft dus toe te wijzen aan wat kvanb gemeld heeft in dat topic over het dualmass vliegwiel.

Als jouw auto er constant last van heeft en ik koppel dat aan wat ik hier op het forum gelezen heb en zelf ervaar van mijn auto dan vraag ik mij af of jouw (dualmass) vliegwiel de boosdoener is. Het lijkt me dat zo'n vliegwiel er is om trillingen van de motor op te vangen. Lijkt wel alsof dat dat niet gebeurd. Dus komt bij mij ook de vraag opzetten of je wel een dualmass hebt en of dat ie nog wel goed is.
Ervaring met een defect of vast vliegwiel in dit type auto heb ik niet maar ik baseer het puur op wat ik lees.

Sterte

Steve
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen in het interieur (vibreren)

 · 
Posted: 18.11.2011 - 23:39  ·  #13
 
Selected quotes for multi-quoting:   0