trllen ABL koplampen

WouterRumst
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

trllen ABL koplampen

· 
Posted: 02.09.2016 - 12:17  ·  #1
Goedemiddag allemaal,

mijn S60 is uitgerust met ABL xenon. Zijn er nog mensen die ondervinden dat de lenzen kunnen trillen? Bij mijn wagen is het opvallend wanneer ik achteruit de garage uitrij (dan enkel de linkse koplamp) en over de Belgische wegen dokker die voorzien zijn van putten en andere gebreken (alhoewel ik deze probeer te vermijden als de pest).
Het hele lichtbeeld op de weg kan af en toe 'dansen' wanneer ik over een herstelde put of zoiets rij.
Is er een mogelijkheid dat er rubbers of zo gewisseld moeten worden?
Alvast bedankt voor de massale toestroom aan nuttige antwoorden :D
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: trllen ABL koplampen

· 
Posted: 02.09.2016 - 13:14  ·  #2
Is wel vaker voorbij gekomen. Weet niet meer wat de oplossing was, maar het ding hangt in een veersysteem wat kan gaan trillen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 02.09.2016 - 13:35  ·  #3
Hallo Wouter,

Het is niet handig als je dezelfde vraag in meerdere subforums stelt.
Kan je de andere nog verwijderen?

Ik heb zelf meesturende xenon verlichting en deze zie ik ook wat trillen als ik stationair sta.

Wat bedoel je trouwens met ABL?
WouterRumst
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.09.2016 - 15:45  ·  #4
ik vreesde al dat deze zou komen, ben geen computerheld en dacht dat ik de eerste keer op het verkeerde deel van de site zat en niemand het zou zien en dus niet zou antwoorden, ik probeer het nog te verwijderen.

Zijn de ABL niet de meedraaiende koplampen met lenzen, in Belgiƫ zie je die niet zo vaak. Meestal zijn het de koplampen met de spiegels die je ziet.

Ik dacht een goede foto van de koplampen te hebben geplakt bij mijn introductie.

groeten
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 02.09.2016 - 16:05  ·  #5
Heb de afkorting eens opgezocht, wist het niet eens.

Het zijn dus: Acitive Bending Lights.

Maarre, deze trillen bij mijn V70 dus ook. Ik kan het alleen zien als ik bv achter een andere auto sta met draaiende motor.
Ik zie het niet tijdens het rijden.
Als ik de auto laat lopen met lichten aan en ik ga aan de voorzijde kijken. Kan ik het lichtbeeld niet zien trillen.
Hano1963
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 21.10.2016 - 14:34  ·  #6
Ik zag ook de koplampen flink trillen op de garagedeur en op mijn voorligger in de file. Kon er ook geen oplossing voor vinden. Vreemd genoeg nadat ik mijn EGR klep had gereinigd, was het probleem weg. :'(
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 22.10.2016 - 10:41  ·  #7
"Active Bending Lights", weer wat geleerd, kwam niet verder dan Active Bi-Xenon, maar die omschrijving geldt blijkbaar ook voor de reflector variant.

Anyhow, bij mij alleen een trilling in verticale richting van m.n. de linker, bij afremmen. Zie ik tegen voorligger. Vertraging speelt blijkbaar een rol.

Bij stationair wel eens, afhankelijk van temperatuur. Is niet zo vreemd, temperatuur heeft effect op loop van de motor. Dit verklaart ook door Hano1963 omschreven effect van de EGR fix; de lamp gaat resoneren als er een trilling in de eigenfrequentie (ook wel resonantiefrequentie) van de lamp wordt opgewekt (door motor, of via ophanging door rijden over hobbelig wegdek).
Als die trillingsfrequentie niet wordt opgewekt, gaat de lamp ook niet resoneren.

Selected quotes for multi-quoting:   0