Tuning-advies gevraagd...

voor V70 2.4D met 'slechts' 126pk

 
 
 
 
 
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 16.09.2013 - 21:32  ·  #1
Beste Volvo-rijders,

Sinds deze zomer ben ik de trotse bezitter van een zwarte Volvo V70 uit 2005. De auto heeft inmiddels 273.000 km gereden, maar het voelt nog steeds als nieuw. Wel zet ik mijn vraagtekens bij het vermogen (126 pk). Ik zit er aan te denken om de auto te tunen eventueel om iets zuiniger te rijden, maar met name om iets meer vermogen te hebben. Sprinten uit stilstand doet me niets, maar iets sneller inhalen zou wel prettig zijn. Bovendien zou ik ook iets meer trekkracht willen hebben wanneer ik volgende zomer met de caravan op pad ga.

Ik heb op één van de draadjes hier gelezen, dat dit een gedown-tunede versie betreft, klopt dat? Is daarmee het risico minimaal als ik de auto laat tunen (chip-tuning?). En hoe ver kan ik gaan zonder al te veel risico te lopen? Ik hoor heel graag wat jullie me kunnen adviseren, alvast bedankt!
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 17.09.2013 - 17:18  ·  #2
halfzweed76,

126 naar 163 pk is goed te doen voor je v70,
versnellingsbakken zijn niet allemaal gelijk aan 163/185pk modellen voor alle 126pk versies,
maar tot 163pk is altijd redelijk veilig als de staat van je motor inderdaad goed is.

groet,

varioclean
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 17.09.2013 - 22:37  ·  #3
Quote door HalfZweed76

Beste Volvo-rijders,

Sinds deze zomer ben ik de trotse bezitter van een zwarte Volvo V70 uit 2005. De auto heeft inmiddels 273.000 km gereden, maar het voelt nog steeds als nieuw. Wel zet ik mijn vraagtekens bij het vermogen (126 pk). Ik zit er aan te denken om de auto te tunen eventueel om iets zuiniger te rijden, maar met name om iets meer vermogen te hebben. Sprinten uit stilstand doet me niets, maar iets sneller inhalen zou wel prettig zijn. Bovendien zou ik ook iets meer trekkracht willen hebben wanneer ik volgende zomer met de caravan op pad ga.

Ik heb op één van de draadjes hier gelezen, dat dit een gedown-tunede versie betreft, klopt dat? Is daarmee het risico minimaal als ik de auto laat tunen (chip-tuning?). En hoe ver kan ik gaan zonder al te veel risico te lopen? Ik hoor heel graag wat jullie me kunnen adviseren, alvast bedankt!


Ga even naar de website van Volvotune of stuur hem een PB. Hij is diegene die al je vragen kan beantwoorden.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 00:35  ·  #4
Zoek inderdaad eerst eens uit welke versnellingsbak je hebt (automaat? hand?), liefst met typenummer.

RICA heeft veel ervaring met het tunen. In jou geval zou ik echter niet bij welke beroepstuner dan ook gaan, want uiteraard is alles mogelijk.
Informeer eerst eens bij je dealer wat mogelijk is. En wat niet, en waarom niet. Dat geeft op zijn minst een idee wat er mogelijk is.

De 2.4D uit 2005 is inderdaad identiek aan de D5, maar heeft andere software. Motormatig is er dus veel mogelijk, de versnellingsbak en/of massavliegwielset is mogelijk van lichtere uitvoering.

Groet,
André
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 03.10.2013 - 23:26  ·  #5
Bedankt voor jullie adviezen! Hier en daar wat rond gebeld en wat informatie gewonnen, waardoor ik een beeld kon vormen over wat ik wilde en welke risico's ik daarbij zou lopen (overigens minimaal). Uiteindelijk resulteerde dat in een bezoek aan Volvotune vandaag. Na de proefrit kon ik niets anders dan met een tevreden smile op mijn gezicht huiswaarts rijden, maar nu wel met 170 pk! Ik ben erg tevreden over zijn aanpak, uitleg en transparante manier van werken. Hoewel ik de andere tuners natuurlijk niet kan beoordelen, kan ik Volvotune van harte aanbevelen!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tuning-advies gevraagd...

 · 
Posted: 06.10.2013 - 21:11  ·  #6
Heren, graag inhoudelijk reageren !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0