Tuning V70R AWD GT6 what's more?

libres
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Tuning V70R AWD GT6 what's more?

· 
Posted: 31.05.2025 - 10:36  ·  #1
Hallo allemaal,

Sinds kort eigenlijk pas eens gaan kijken wat nou de specs zijn geworden van mijn V70R AWD GT6 uit 2007.
Vraagje hierbij aan de forumleden of er nog veel winst te behalen valt uit een open luchtfilter.
Op dit moment is de wagen naar wens, (nog) niet op de rollenbank geweest, en heeft de volgende specs;

Stage 0
2.5R blok, geshimmed, verder geen nieuwe internals
Hybrid turbo
DO88 grotere intercooler
grotere injectoren
3 inch downpipe, racekat en uitlaatsysteem
Schutten heeft de auto getuned

Vanochtend eens naar de 0-100 km/u tijden zitten kijken waarbij ik eigenlijk niet goed van weet wat standaard is voor een GT6; ik kom tijden tegen van 6.9 seconden, 6.7 seconden en 5.9 seconden. 5.7 seconden is volgens mij voor de 6-Speed manual.

Ik meet bij mijn auto 0-100 km/u 5.5 seconden (normaal) en 5.4 seconden (sportstand).
Eea voelt al vrij snel. Het lijkt me leuk om de max. eruit te halen zonder aan het blok nog veel te veranderen.
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Tuning V70R AWD GT6 what's more?

· 
Posted: 31.05.2025 - 12:48  ·  #2
De handbak was inderdaad het snelste. Die werd op koppel niet begrensd en de automaat in de eerste paar versnellingen wel. Ik weet even niet meer wat mijn 2003 met standaard blok toen deed. Ik meen me te herinneren 5,9 seconden.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.05.2025 - 13:49  ·  #3
Ligt een beetje aan hoe groot je hybrid turbo is en hoever je wil gaan.
De orginele filters en behuizing schijnen over bemeten te zijn kwa flow, maar ik weet even niet meer rond hoeveel pk dat ie astmatische trekjes begint te krijgen.
Volgens mij is de orginele lmm eerder restrictief dan dat het luchtfilter is.
Een tuner ziet ademnood wel aan de live waardes, als ie ermee bezig is.

Een open luchtfilter doet vooral iets voor het geluid.
Meer inlaat, turbo en blow-off geluiden, dus hij klinkt sneller.
Maar zonder daarna de tuning erop aan te passen is de kans zelfs dat je juist wat pk's verliest.
Fabrikanten beloven iets van 10pk extra, maar vaak zelfs na aanpassing van de tune is de winst zeer minimaal, zeg 3 a 4 pk.

Voornamelijk doordat er meer warme lucht aangezogen wordt.
Dit doordat een open luchtfilter vaak slecht afgescheiden wordt van de warme lucht die in de motorruimte hangt.
Er zijn wel open luchtfilters met een eigen volledige behuizing, maar daar is de prijs dan ook naar.
Daarvan weet ik ook niet of het geluid beïnvloed wordt.

Let op, ik baseer de cijfers op mensen die yt filmpjes hebben gemaakt waarin de verschillende luchtfilter set-ups op een rollenbank worden getest.
Het vervangen van een vies orgineel filter naar een frisse nieuwe levert meestal het beste resultaat, tov de prijs.

Dit alles gezegd hebbende, ik vind het geluid wel echt verslavend.
Bij een lichte rechter voet of een continue snelheid is het heerlijk stil.
Maar zodra je gas geeft... Beastmode! :devil:
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 31.05.2025 - 22:46  ·  #4
Geen open luchtfilter nemen, wel een K&N in de filterbak zetten.

Maar je zit al op de limiet van wat een automaat leuk vind als je nu een goede hybrid en tune hebt.

Selected quotes for multi-quoting:   0