Turbo krijst

Sparen voor nieuwe turbo of pakking lek?

 
 
 
 
 
lemmer
 
Avatar
 
Subject:

Turbo krijst

 · 
Posted: 05.07.2010 - 08:22  ·  #1
Enige tijd geleden viel het mij op dat de motor van mijn D5 185 pk xc70 uit 2008 bij het optrekken bij lage toeren een krijsend geluid gaf.
Ben er op gaan letten en het doet zich alleen voor als de auto al warm is, en na een keer stilzetten weer gestart is. Het geluid doet zich alleen voor bij volgas geven vanuit onderin, en is weg rond de 2000 rpm. Het is net of de Turbo even druk opbouwt, en daarna weer normaal gaat draaien.
Geluid is overigens alleen buiten de auto te horen en is ook na een minuut of 2 weer weg, hierna verloopt alles normaal.
Heb al onder de kap gekeken maar kan geen lekkage ontdekken, bij mijn vroegere Renault 5GT turbo lag er dan vaak een pakking uit het spruitstuk waarlangs gecomprimeerde turbo-inlaatlucht naar buiten kwam door de overdruk in het inlaatkanaal.

Misschien hebben de VOLVO monteurs op dit fourm een idee? of moet ik alvast gaan sparen voor een nieuwe Turbo?
Bij koude en warme motor is er niets te horen!!
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Turbo krijst

 · 
Posted: 10.07.2010 - 10:49  ·  #2
het kan idd de pakking zijn turbos bij volvo komen weinig voor een enkele keer zit er te veel speling op de turbine as als je de aanzuig buis demonteerd en er zit op dat middelste asje te veel speling kan het zijn dat dat schoepenrad tegen het huis van de turbo aan komt en dat hoor je dan aanlopen

je zal het moeten contoleren kan niks zeggen hiet van achter de computer
lemmer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Turbo krijst

 · 
Posted: 10.07.2010 - 11:12  ·  #3
Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Als hij aan zou lopen is dat altijd, het alleen als hij stil heeft gestaan met warme motor. Het is overigens na een minuutje weg, en is alleen bij vollast.
Blijkbaar zit de Turbo "koud"op de motor zonder pakking. De turbo vervormd meer dan de motor en is daardoor dan iets lek, maar dat is haast niet te zien.
De garage gaat alle slangen e.t.c. nalopen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0