Turbo problemen

 
 
 
 
 
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Turbo problemen

 · 
Posted: 10.12.2017 - 21:15  ·  #1
Mijn V70 lust aardig wat olie de laatste tijd. De oorzaak heb ik nog niet gevonden.
Wel heb ik gehoord dat een turbo die minder wordt de oorzaak kan zijn van een hoger oliegebruik. Omdat de turbo al ruim 250.000 km heeft gelopen wil ik hem eigenlijk vervangen. Mocht blijken dat dit niet de oorzaak was dan is deze in ieder geval preventief vervangen, en ga ik verder op zoek naar de oorzaak. Of is dit een vreemde gedachtengang?

Ik zie dat een turbo ca 3 a 400E kost dus dat valt wel mee. Alleen weet ik niet hoe je die vervangen kunt. Bij de V40 van mijn vrouw heb ik een werkplaats handboek, maar van mijn type V70 kan ik nergens een werkplaats handboek vinden.
Kan iemand mij stapsgewijs uitleggen hoe je de turbo vervangt. Of heeft iemand toch een werkplaatshandboek van mijn type Volvo? ( V70 2001 2.4T AWD AUT)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 10.12.2017 - 21:51  ·  #2
Ik vind het inderdaad een vreemde gedachte.

Eerst goed uitzoeken waarom de motor zoveel verbruikt.

Een turbo die olie gebruikt, dat zul je zeker merken doordat de motor erg gaat roken. Moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een turbo inwendig heb zien lekken, dat daardoor de motor olie ging gebruiken. Elke turbo die ik heb gezien zweet iets inwendig, dat zie je ook terug aan kleine hoeveelheden motorolie in de inlaatbuizen e.d

Wel vaak genoeg een geplofte turbo gezien, vooral bij diesels. Maar daar was vaak de turbine as doormidden gebroken of vast geslagen. Gevolg was hele inlaat en uitlaat vol met motorolie en stukjes turbo.

Is er recent wat gewijzigd aan de auto?

Ander olie soort gaan gebruiken?

Welke olie zit erin?

Werkt de carterventilatie goed?

Kan je de auto daadwerkelijk zien roken, en wanneer dan?
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 10.12.2017 - 22:38  ·  #3
Hallo
Als je zelf nooit sleuteld misschien beter uitbesteden..
Voel eerst eens of het turbine wiel speling heeft in de lengte richting.
Het volgende belangrijke is welke olie viscositeit gebruik je en tot hoever vul je bij?
Is er carterdruk aanwezig?
Dit testen door de peilstok eeuit te trekken bij stationair toerental bij bedrijfstemp.
Rookt ie dan uit pijlbuis?
Geef ook eens gas na 10 min stationair met hete motor....rookt hij dan?

Mvg Chris
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 10.12.2017 - 22:51  ·  #4
Mijn eerste gedachte is ook; welke olie gebruik je? Ik heb hetzelfde blok, teller staat op 430000, en ik ben niet van plan om de turbo te gaan vervangen. Ondanks olie verbruik. Met de verkeerde olie (5w30) had ik 1 op 1500 verbruik. Met ardeca 5w40 is dit 1 op 3-4000 geworden. Nog steeds aanzienlijk, maar bijvullen is goedkoper.
Ook bijvullen tot max is niet verstandig, beter tot 50%.
Verbruik zou door de klepsealrubbers komen, maar vervangen is een beste klus hiervan.

Bekende lekkages (is weinig en vervliegt dus lijkt op verbruik) zijn de o ring rond de peilstokbuis, en de twee o ringen van de warmtewisselaar die tegen de achterkant van de carterpan zit. Deze drie echt bij de dealer halen, want het zijn afwijkende modellen.

Ik ga binnenkort valvoline maxlife proberen, dat zou extra dopes hebben tegen het verbruik.
Blackbart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geesteren (o.v.)
Leeftijd: 56
Berichten: 170
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 10.12.2017 - 23:18  ·  #5
Ik heb zelf ook eens een defect turbo gehad... (Was weliswaar bij mijn Saab)
Is in ieder geval kleine moeite om eens een blik in de aanzuigende opening te werpen.
Op mijn foto kun je zien dat er flinke aanslag van olie op de waaiers zit (oorzaak speling as)
Preventief vervangen zou ik in ieder geval niet doen....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 11.12.2017 - 06:04  ·  #6
Eerst kijken waarom hij olie verbruikt ! Carterventilatie in orde ? Klepseas in orde ? Speling voelbaar op de turbo as, zowel axiaal en/of radiaal ? Dit eerst nakijken voordat je iets gaat doen. Daarbij, een nieuwe originele MHI turbo kun je niet kopen voor 300-400 dat kun je sowieso al vergeten ! Bij een AWD is het net even iets lastiger om de turbo er zo af te pakken omdat je er iets beroerder bijkomt.
soepkip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wognum
Leeftijd: 48
Berichten: 118
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 11.12.2017 - 12:13  ·  #7
Heb tweemaal een defecte turbo gehad. Laat model van de V70 classic. Rook uit de uitlaat is idd een goede graadmeter voor dit type. Als de motor met dit weer goed warm is en je ruikt hem bij bv het stoplicht dan zou het zomaar de turbo kunnen zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 11.12.2017 - 16:37  ·  #8
Quote door Dirk342

Eerst kijken waarom hij olie verbruikt ! Carterventilatie in orde ? Klepseas in orde ? Speling voelbaar op de turbo as, zowel axiaal en/of radiaal ? Dit eerst nakijken voordat je iets gaat doen. Daarbij, een nieuwe originele MHI turbo kun je niet kopen voor 300-400 dat kun je sowieso al vergeten ! Bij een AWD is het net even iets lastiger om de turbo er zo af te pakken omdat je er iets beroerder bijkomt.


denk dat met €300-400 wordt bedoeld een revisie turbo, dat is voor die prijs wel te vinden.
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 11.12.2017 - 23:43  ·  #9
Ok, bedankt voor de vele suggesties. Er is de laatste tijd niet veel veranderd en ik gebruik 5W30.
Omdat de auto verder prima rijdt zal ik, als ik weer even de tijd heb, de meest simpele dingen eerst nalopen.

Toen ik gisteren de olie checkte brak mijn peilstok af, dus morgen even nieuwe halen. Lijkt me stug dat daar olie naar boven kan komen, of toch wel? Omdat die zomaar afbrak zat er wellicht al een scheurtje in...

Heb altijd zelf mijn auto's gerepareerd maar kom er nu niet meer aan toe. Jammer want ik geniet wel van het knutselen. Als het te ingewikkeld wordt ga ik zeker hulp inschakelen. Wordt vervolgd
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 12.12.2017 - 06:58  ·  #10
Heb je er al aan gedacht dat het ype olie, ook de olieverbruik kan veroorzaken ? Bij de wat oudere blokken kun je er beter een wat dikkere olie in doen als die 5W30, zeker als ze warm zijn.....
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 12.12.2017 - 20:59  ·  #11
Nee, daar heb ik nog niet bij stilgestaan.
Welk type olie zou beter zijn voor een wat ouder blok?
10W40?
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Turbo problemen

 · 
Posted: 12.12.2017 - 21:41  ·  #12
Ja 10w40. Bijvoorbeeld castroll magnatec
 
Selected quotes for multi-quoting:   0