Turbo spoelt niet meer op

 
 
 
 
 
VolvoDen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 24.03.2023 - 17:25  ·  #1
Afgelopen woensdag heb ik mijn V70NN 2.0T uit 2011 (ja die met de PowerNondeju bak) werkend geparkeerd. Vanochtend reed ik weg en merkte in eerste instantie dat de net 4 weken geleden gereviseerde bak weer lomp schakelde. Vervolgens merkte en hoorde ik dat de turbo helemaal niks meer deed. Bij belasting hoor je 'm niet meer opspoelen en uiteraard merk je het in de acceleratie.

- Geen lekkages
- Geen fragmenten of verdere spectaculaire explosies
- Geen witte rook
- Geen zwarte rook

De ANWB heeft de wastegate gecheckt en die lijkt los te zijn. (als in; die is niet blijven plakken in geopende toestand zo lijkt het)
Vacuumslangetje zat ook gewoon op de solenoid. Die solenoid kom je verder zelf niet bij, dus de werking daarvan is nog onbekend.

Na eindeloos uitlezen, kreeg de ANWB er uiteindelijk maar 1 code uit; P0715 - Turbine snelheid sensor / inschakel snelheid koppeling. Zoals gezegd, de bak is recent volledig gereviseerd. De sensor in kwestie zit in de bak, die er dan dus weer helemaal uit en uit elkaar zou moeten. Onder garantie als je het mij vraagt, want revisie is revisie.

Maar of die sensor er uberhaupt voor zou kunnen zorgen dat je turbo helemaal niks meer doet, lijkt me sterk. Ik ben dan ook eerder bang voor het omgekeerde scenario.

Ik duim en hoop dat het iets relatief eenvoudigs is, bijvoorbeeld die solenoid.

Heeft iemand hier mogelijk weleens iets vergelijkbaars aan de hand gehad?
Tips en hoop zijn welkom!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 24.03.2023 - 20:07  ·  #2
P0715 heeft niks met je turbo te maken. Dat is een foutcode gerelateerd aan de automaat. De code stata ook voor 'turbine/input shaft speed sensor'.
Het lijkt er dus op dat je bak geen inputsignaal krijgt.
Met wat geluk is 'gewoon' de desbetreffende sensor stuk. Als ik zo Google lijkt dat vaak gewoon een simpele hall-sensor te zijn.

Overigens kan je met een simpele OBD2 lezer van een paar euro makkelijk checken of je turbo daadwerkelijk stuk is, tijdens het rijden kan je namelijk de turbodruk meten.
VolvoDen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 26.03.2023 - 09:24  ·  #3
Daar ben ik me van bewust, dat die melding niets met de turbo te maken heeft. Het lijkt me dan ook eerder gevolg dan oorzaak. De sensor is misschien simpel, maar als hij kaduuk blijkt, moet de hele bak weer worden gedemonteerd en open.

Ik heb OBD2 metingen gedaan, puur op foutcodes. Daarwerkelijk de druk meten zal ik nog even doen. Voor de vorm dan, want de turbo spoelt echt niet op of dumpt meteen zijn druk weer. Maar dat zou hoorbaar moeten zijn. Toch?

Het voelt een beetje als een tijdbom, zolang ik niet weet wat er precies kapot is. Ik weet niet of ik nu alsnog het risico loop het hele blok te vernaggelen door er mee naar de garage te rijden bijvoorbeeld.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 26.03.2023 - 09:47  ·  #4
Is dit niet gewoon de noodloop, veroorzaakt door de foutmelding van de automaat?
VolvoDen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 26.03.2023 - 10:38  ·  #5
Dat zou fantastisch zijn als dat het geval is! Weet iemand of in noodloop de motorbelasting dusdanig laag is dat de turbo helemaal niet waarneembaar is?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 26.03.2023 - 11:58  ·  #6
Dat lijkt me wel, geen turbo is geen vermogen en geen vermogen is het spul heel houden...
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 27.03.2023 - 10:23  ·  #7
Quote door Johan XC70

Dat lijkt me wel, geen turbo is geen vermogen en geen vermogen is het spul heel houden...

Volgens mij ook. Toen mijn turbo diesel in de noodloop stond, werkte de turbo ook niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 27.03.2023 - 11:44  ·  #8
Quote door VolvoDen

Daar ben ik me van bewust, dat die melding niets met de turbo te maken heeft. Het lijkt me dan ook eerder gevolg dan oorzaak. De sensor is misschien simpel, maar als hij kaduuk blijkt, moet de hele bak weer worden gedemonteerd en open.

Ik heb OBD2 metingen gedaan, puur op foutcodes. Daarwerkelijk de druk meten zal ik nog even doen. Voor de vorm dan, want de turbo spoelt echt niet op of dumpt meteen zijn druk weer. Maar dat zou hoorbaar moeten zijn. Toch?

Het voelt een beetje als een tijdbom, zolang ik niet weet wat er precies kapot is. Ik weet niet of ik nu alsnog het risico loop het hele blok te vernaggelen door er mee naar de garage te rijden bijvoorbeeld.


Meten=weten. Ik zou gewoon even een rondje rijden en de turbodruk meten/loggen/bekijken.
Het zou idd een gevolg kunnen zijn, een noodloop. Maar dan moet je ook een melding krijgen op je dashboard verwacht ik
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 27.03.2023 - 18:19  ·  #9
Quote door [-Tom-]

P0715 heeft niks met je turbo te maken. Dat is een foutcode gerelateerd aan de automaat. De code stata ook voor 'turbine/input shaft speed sensor'.
Het lijkt er dus op dat je bak geen inputsignaal krijgt.
Met wat geluk is 'gewoon' de desbetreffende sensor stuk. Als ik zo Google lijkt dat vaak gewoon een simpele hall-sensor te zijn.

Overigens kan je met een simpele OBD2 lezer van een paar euro makkelijk checken of je turbo daadwerkelijk stuk is, tijdens het rijden kan je namelijk de turbodruk meten.


Gebruik je een obd lezer met een app? Zo ja welke app? :p
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 27.03.2023 - 19:55  ·  #10
Ik gebruik een (gekraakte) versie van Torque
VolvoDen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Turbo spoelt niet meer op

 · 
Posted: 21.04.2023 - 19:23  ·  #11
Zo, was ik weer.

De turbo bleek simpelweg vastgeslagen toen ik de auto heb geparkeerd. Turbo behuizing was gescheurd. Dus alsnog stinkende mazzel gehad dat het ding niet draaiend gefragmenteerd is.

Dus nu loopt het allemaal weer. Alleen heb ik nog wel 2 keer een P0053 fout gehad (en gereset) en pingelt hij bij koud/stationair loop weleens. Ook als je stevig belast bouwt hij niet mooi op. Ik vermoed dat de auto al langere tijd een stervende turbo had en daar dus ook mee is getuned bij Obbe destijds. Daar moet ik nog even iets mee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0