Turbodruk te hoog

C70 2.3T

 
 
 
 
 
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 31.01.2016 - 20:15  ·  #1
Als je VIDA aansluit kan je tijdens het rijden loggen en de drukopbouw in de gaten houden. Wel met een bijrijder doen natuurlijk ^_^ .
Misschien dat er zo een conclussie uit kan komen? Succes met zoeken!
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 31.01.2016 - 20:21  ·  #2
De drie slangen aan de TCV (wastegateventiel) zijn ook vaak poreus, waardoor de wastegate niet goed wordt aangestuurd. Deze kun je vervangen voor standaard benzineslang (beter dan origineel).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 31.01.2016 - 20:39  ·  #3
Vida werkt niet op een 98er.
Ik zou eerst alle slangen van en naar de TCV verwangen, TCV hangt aan de airbox, eventueel ook TCV vervangen.
Dan, bij aanhoudende klachten de wastegate strakker zetten.

En dan, hoe betrouwbaar is je meetapparaat....? een turbo zal altijd pieken geven, daar is de wastegate voor.
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 31.01.2016 - 20:41  ·  #4
ik heb zo'n chinees ding, daar kun je volgens mij niet mee loggen. Of bedoel je live kijken naar de waardes van de sensoren?

Ik heb er net nog mee gereden. Nu is het wel erg duidelijk dat er een probleem is, het verbaast mij dat ik thuis ben gekomen.
tijdens het cruizen op 90km/h kon je al horen dat er ineens een zwaarder geluid uit de motor kwam(is me vaker opgevallen), met iets gas geven werd het alleen maar erger, alsof de benzine op was.
Tank zit zekerweten nog voldoende benzine in, dus maar eens een beetje melken met het gas en het was niet best. Tot ineens de turbo af en toe weer op gang kwam, maar begon al gauw af te blazen.
Motor bleef trouwens wel gewoon netjes stationair draaien, dus rustig naar huis gereden..

Net heb ik met torque geen foutcodes gevonden, morgen ga ik het met vida proberen.
En hopelijk zit het weer mee zodat ik onder de kap kan controleren.
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.02.2016 - 18:29  ·  #5
Volgens mij heb ik de boosdoener te pakken.

Ik heb de tcv gedemonteerd en gecontroleerd. Deze is goed.
Er zat wel roest aan de aansluittuit, maar de doorstroming + schakeling werkte goed.
Toen druk op de slang naar de waste gate gezet, ook deze werkt.
Ik vind wel dat de waste gate niet veel voorspanning heeft. (Ik kan met gemak met duim en wijsvinger de waste gate iets openen) maar dat is nog een keer af te stellen met 0,3 bar op de waste gate en dan vast zetten, correct?
Het zou alleen de oorzaak kunnen zijn wanneer het mechanisme stroef loopt, dus na alles weer gemonteerd te hebben heb ik de slang van de cbv eens los gemaakt en er druk op gezet.
Toen hoorde ik het sissen bij de turbo en kon ik duidelijk lucht voelen als ik met mijn vingers in de buurt van de cbv kwam. Slangetje gedemonteerd en gecontroleerd... KAK! Daar kom ik het slechts bij van allemaal, maar volgens mij moet het wel lukken met een ringsleutel zonder de turbo te demonteren.

Zijn die membranen gewoon bij de dealer te krijgen? Ik heb ze laatst wel ergens op internet gevonden, maar ik wil het liever zsm gerepareerd hebben. Of ik moet baat hebben bij een ipd bpv/cbv met sterkere veer?
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2016 - 15:50  ·  #6
Nou, de nieuwe bypass valve zit er in. Ik heb de ipd versie gemonteerd met de blauwe veer, maar volgens mij kan bij een B5234T3 de rode veer er ook wel in (19+ psi)?
Ik denk dat de lucht langs de afdichting bij de deksel (buitenzijde membraan) lekte, membraan zag er nog goed uit. Op de buitenzijde na, deze was een beetje plat.
Het resultaat is erg goed te merken: Ik kan het gas nu rustig aanraken zonder dat ik direct word afgeschoten als een kanon en je hoort de cbv nu ook echt afblazen ipv een constant sissend geluid.

Binnenkort wil ik de wastegate nog even afstellen zodat ik zeker weet dat die ook goed is, want nu voelt het aan alsof ik wat vermogen mis, vooral bij hoog toerental.

Ik vind wel dat de motor een beetje plorrig loopt, alsof er een cilinder niet mooi mee doet. Misschien toch even de kvs temp sensor vervangen.. (waardes in vida kloppen wel, ook zijn er geen foutmeldingen)

oja de pieken van +/- 3 bar zijn er nog steeds, maar wel een stuk minder vaak.

Is een tcv nog door te meten qua weerstand? Ik heb deze wel kunnen testen door 12 V op de polen te zetten. Ik hoor hem klikken en de luchtstroom word ook correct geschakeld.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2016 - 17:15  ·  #7
de wastegate moet bij 0.6Bar opengaan, dat verklaart ook waarom je denkt vermogen te missen; dat mis je ook echt :yes:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2016 - 20:24  ·  #8
Volgens de afsteltabel hoort bij motortype B5234T3 de wastegate op 4,4 psi afgesteld te worden. Volgens mijn manometer komt dit ongeveer overeen met 0,33 bar. Wordt de druk op het membraan van de wastegate niet toevallig verward met de turbodruk?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2016 - 21:15  ·  #9
Dat is raar, bij mijn b5244t3 staat ie op 0.6
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2016 - 22:56  ·  #10
De B5244T3 staat voor 1,8 psi in de tabel, oftewel 0,12 bar.
De tabel komt van het instructie-filmpje wat bij het waste-gate afstel tooltje van IPD hoort.
filmpje tijdstip 7.23 min
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 13.02.2016 - 18:24  ·  #11
Zonet heb ik de wastegate afgesteld met 0,3 bar voorspanning.
Ik kon de boel 540 graden strakker zetten, dus het was zeker wel nodig.

Toen met proefrijden vaker dan 5x ietsjes gas gegeven. (Inleer procedure?)
Buiten de bebouwde kom eens even goed gas gegeven en het is wel duidelijk merkbaar dat de turbo sneller op gang komt. Daarna begint er wat te blazen en te piepen (cbv/wastegate) en houd de motor nog meer in dan er voor.
Ik denk dat het piepen van de cbv af komt, (sterkere veer dan originele) maar weet het niet zeker.
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 21:58  ·  #12
Ik heb nu een echte meter ingebouwd. Van -1 tot 2 bar.

Wanneer ik het gas goed in trap klapt de turbo erin (kanon) tot 1,5 a 1,6 bar. Dan beginnen de wastegate en cbv te piepen en blazen en zakt dan naar 1,1 en blijft daar een beetje hangen.
Vermogen is dan voor mij dan geen kanon meer.

De ipd cbv heeft nu de blauwe veer die goed is tot 1,1 bar (16 psi)
Rode is voor 19+ psi

De piek van 1,5 a 1,6 bar lijkt me ok, want de chipper zei dat er 0,4 bar bij was gekomen na chippen. En dan is het ook echt een raket :devil:

Ik vraag me nu af of ik de rode veer in de cbv ga monteren of de wastegate strakker moet zetten.

Ik vind het een beetje lastig aanvoelen/testen met zo'n automaat


edit
Gister op de snelweg was het goed te merken, turbo kwam niet echt op gang en wanneer die het wel doet klapt deze er in en dan is het gelijk afgelopen. (afblazen)
vandaag flink wat sop rond gespoten en ik kan geen lekkage ontdekken. Binnenkort nog eens proberen terwijl ik druk op het systeem zet met een compressor. (onbelast gas geven geeft niet genoeg druk denk ik)

Als de inlaatdruksensor te hoge waarde aan zou geven dan moet er ook een foutcode aanwezig zijn lijkt mij.
Een defecte TCV zonder foutmelding komt volgens mij wel vaker voor toch? Misschien dat deze toch niet goed is...

Kan ik de TCV nog op weerstand controleren? hij functioneert wanneer ik er 12V op zet
henk418
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.03.2016 - 14:00  ·  #13
Nou weer even een update..
na het e.e.a. getest te hebben kwam ik er achter dat de CBV lekte, dus een nieuwe gemonteerd (met de blauwe, sterkere veer IPD)
Toen kon ik wel normaal gas geven, dus dat probleem is wel verholpen. Alleen word het andere probleem nu wel duidelijker merkbaar. Zodra ik het gas in trap knalt de turbodruk rond de 1,7 bar en zakt dan af naar +/- 1 bar. Het lijkt net alsof ik het gaspedaal zelf in trap en weer los laat, in trap en weer los laat, etc..

De wastegate heb ik laatst strakker gezet, maar na controle met nauwkeuriger meetapparatuur staat de wastegate weer afgesteld zoals hij stond. (weinig verschil merkbaar, behalve het geluid van de wastegate wat harder/zachter ging)
met 0,35 bar op de wastegate.

Ondertussen heb ik voor de zekerheid de TVC vervangen voor de IPD versie, + de slangen (ook die van de cbv)
(sinds dien is de turbodruk bij elke keer gas geven gelijk en blijft gelijk, met de oude was de druk elke keer anders en schommelde ook een beetje.)

en ik heb de kvs temp sensor vervangen.
(enigste wat ik hier van merk is dat de motor wel wat soepeler loopt en net als bij de vorige onderdelen die ik vervangen heb is de motor zuiniger geworden)

Alleen is het grote probleem onder vol last nog niet opgelost :(

Vandaag heb ik de brandstofdruk gemeten, +/-390kPa en na 20 minuten rust nog iets van 260kPa.
volgens vida dus voldoende. Ik moet de 1e meting nog wel over doen, want ik heb het met draaiende motor gedaan en het moet met stil staande motor en relay doorverbinden. En ik wil de brandstofdrukregelaar nog even controleren wanneer de vloer weer droog is, maar ik denk dat het probleem toch ergens anders zit.



gaspedaal/gasklep/automaat misschien?

Wat me ook is opgevallen wanneer ik +/- 130 rij en rustig gas bij geef de automaat op schakelt en de motor nog minder toeren gaat maken, terwijl ik juist meer gas geef?

Daarnaast vraag ik mij af of die chiptuning wel goed is geweest, gezien er een uitlaat onder hing die de halve pijp smoorde en een lekkende cbv? (ik weet niet of dat ook zo was toen die gechipt werd)

Heeft iemand nog suggesties?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0