Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 
 
 
 
 
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 21.11.2018 - 17:10  ·  #46
Quote door Bolbo

Quote door Dirk342

Alle LPT's hebben standaard een wastegate van 0.3 bar en word zo ook aangestuurd. door de ECU / software. Het verhogen van de wastegate zonder aanpassing software heeft totaal geen zin....


Er is ook een nieuwe waste gate met 0.3 bar openingsdruk in gegaan (staat op het doosje), dus volgens mij is er niets verhoogd, maar wel vernieuwd, wat evengoed een verbetering kan zijn tov een oud en mogelijk versleten / verlopen onderdeel, maar ik ben het met je eens dat de openingsdruk evengoed 0.3 bar blijft en denk ik ook niet is verhoogd naar 0.5/0.6 bar?


Staat op de doos dat er een 0.3 bar wastegate op is gekomen, dus identiek aan standaard. De wastegate die erop zat kon ik zo met de hand bedienen, m.a.w. de wastegate veer is gewoon verslapt door de jaren heen (niet zo gek). De nieuwe kon ik "nauwelijks" bewegen, wereld van verschil dus.

Dit heeft als gevolg gehad dat ik weer op normale turbodruk rijd ipv op wastegate druk (omdat de veer te slap was en dus te snel opende).

Zo te zien was mn verhaal niet duidelijk...?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 06:03  ·  #47
Sorry, idd niet gezien. Ik dacht dat je er een zwaardere in had gezet....
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 09:28  ·  #48
Ik ben nog niet helemaal mee. Ik begrijp nu dat je oude wastegate te vroeg opende, dus bij minder dan 0.3 bar druk. De nieuwe doet dat weer goed. Verbetering behaald, duidelijk. Maar bij de nieuwe gaat toch de bypass open bij 0.3 bar (zoals bedoeld, dus goed), maar dan ga je toch nooit 0.5/0.6 bar opbouwen?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 10:46  ·  #49
Er zijn 2 veren belangrijk voor de opbouw / vasthouden van turbo druk, allereerst de BOV veer en als 2e de veer van de wastegate. Uit mijn hoofd, zou het even na moeten kijken voor de exacte getallen, is de wastegateveer bij een LPT 0.3 bar en de BOV veer 0.5 bar. Heel simpel gezegd bepaalt de BOV hoe en hoe snel de turbodruk word opgebouwd en de wastegate bepaald wanneer deze word afgeblazen. Dit is een hele simpele uitleg en klopt niet helemaal (ben ik mij van bewust) maar anders gaan we veels te ver op de turbo materie in. Een HPT auto met een Mitsubishi turbo heeft standaard beide veren op 0.5 bar staan.

Daarom zie je ook vaak bij HPT auto's die flink getuned worden / zijn, dat de oorspronkelijke veren worden vervangen door zwaardere. Een wastegateveer van 1.2 bar en een BOV veer van 1.0-1.5 bar zijn echt geen uitzonderingen hierop. Turbodrukken van 1.5-1.6 bar zijn ook geen uitzonderingen hierin bij een HPT, mits dit maar goed gebeurt. Zelfs een automaatbak hoeft geen echte belemmering hiervoor te zijn om deze drukken te kunnen draaien. Drijfstangen zijn dat meer, maar zelf met een LPT auto en originele turbo kun je deze nog krom drukken, daar is allemaal niet zoveel voor nodig bij Volvo.

En dat is ook precies weer de reden waarom de meeste tuners zo gek zijn op a) H-beam drijfstangen en b) het B5244T5 blok :)
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 14:10  ·  #50
Inderdaad, de wastegate druk zegt iets over het moment dat de wastegate begint met uitlaatgassen bypassen zodat ze niet langs de compressorwiel gaan (zodat de turbo niet nog harder gaat draaien). M.a.w. je gaat de turbo limiteren in zn drukopbouw.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 15:25  ·  #51
Alleen zo jammer dat de automaat de grootste belemmering is voor dat blok.

Quote door Dirk342

Er zijn 2 veren belangrijk voor de opbouw / vasthouden van turbo druk, allereerst de BOV veer en als 2e de veer van de wastegate. Uit mijn hoofd, zou het even na moeten kijken voor de exacte getallen, is de wastegateveer bij een LPT 0.3 bar en de BOV veer 0.5 bar. Heel simpel gezegd bepaalt de BOV hoe en hoe snel de turbodruk word opgebouwd en de wastegate bepaald wanneer deze word afgeblazen. Dit is een hele simpele uitleg en klopt niet helemaal (ben ik mij van bewust) maar anders gaan we veels te ver op de turbo materie in. Een HPT auto met een Mitsubishi turbo heeft standaard beide veren op 0.5 bar staan.

Daarom zie je ook vaak bij HPT auto's die flink getuned worden / zijn, dat de oorspronkelijke veren worden vervangen door zwaardere. Een wastegateveer van 1.2 bar en een BOV veer van 1.0-1.5 bar zijn echt geen uitzonderingen hierop. Turbodrukken van 1.5-1.6 bar zijn ook geen uitzonderingen hierin bij een HPT, mits dit maar goed gebeurt. Zelfs een automaatbak hoeft geen echte belemmering hiervoor te zijn om deze drukken te kunnen draaien. Drijfstangen zijn dat meer, maar zelf met een LPT auto en originele turbo kun je deze nog krom drukken, daar is allemaal niet zoveel voor nodig bij Volvo.

En dat is ook precies weer de reden waarom de meeste tuners zo gek zijn op a) H-beam drijfstangen en b) het B5244T5 blok :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 18:05  ·  #52
Ligt er al helemaal aan hoe je de turbo cq tune in laat komen, een automaat hoeft niet echt een beperking te zijn.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 18:13  ·  #53
Flinke automaat koeler erbij doet ook wonderen.

Wat had je in gedachte? 400pk+ met wat Dirk zegt mild laten spoelen kan prima. Daar hoef je niet eens een andere turbo voor te nemen.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 19:21  ·  #54
Quote door Dirk342

Ligt er al helemaal aan hoe je de turbo cq tune in laat komen, een automaat hoeft niet echt een beperking te zijn.


Precies!
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 19:44  ·  #55
Links en rechts lees ik dat 450nm zo'n beetje de max is. Kortstondig zelfs 480-500.
Wanneer ik op fase 0 zit (of zo goed als) dan vind ik ergens tussen 300 en 350 pk goed genoeg voor een t5 bj 2005.
Wat is dan de belemmering van een gt? Mechanisch reserve? Wordt de bak/vloeistof te heet?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 19:47  ·  #56
Het koppel is inderdaad hetgeen je voor moet oppassen, maar eenmaal in toeren kan je prima pk's pompen hoor, dan is de weerstand een stuk minder.

Uiteraard slijt de boel sneller als je dat vermogen vaak aan spreekt, maar dat is logisch, tuning = gewoon veel meer belasting cq slijtage.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 19:56  ·  #57
Klopt helemaal, de 19T Billet gaat bij mij al heel rustig meedraaien bij 1850-2000 rpm maar is sterk begrenst in dit toerenbereik. Gaat pas voluit ergens bij 3500-3750 rpm. Het meest dodelijke voor de automaatbakken zijn de zogenaamde stoplichtsprintjes, vanuit 0 ineens vol erop. Als de auto eenmaal loopt en je hebt wat snelheid kun je rustig vol op het gas gaan.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 20:48  ·  #58
Een eenvoudige modificatie in de ECU dat in de eerste versnelling er slechts 60% load vraag en in de tweede 80% load vraag is (even een radom percentage) is al voldoende om de boel heel te houden, eenmaal op snelheid en in toeren blijft dat wel heel.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 22.11.2018 - 21:28  ·  #59
Helemaal mee eens en mee bekend :) rij er al jaren mee, sterker nog hij geeft bij mij nog minder load in de eerste 2 versnellingen..... origineel blok verder qua hardware (drijfstangen en zuigers), word dadelijk anders met het 'reserve' blok met de BSR H-beam drijfstangen en Wiseco zuigers....wat in opbouw is :) de kop is al klaar hahhahahhaha
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbomotoren: wastegate actuator opnieuw laten afstellen

 · 
Posted: 23.11.2018 - 18:34  ·  #60
Mooi spulleke! Een dyno uitdraai laat het mooi grafisch zien wat jullie nu in tekst uitleggen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0