Uitlaat ff hulp nodig

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 18.04.2015 - 13:13  ·  #1
Vanochtend met de uitlaat bezig geweest. Middenpijp moet vervangen. Achterdemper eraf is geen probleem. Maar dan: de flens waar de voorpijp aan de middenpijp vastzit is vastgerot. Op de bouten krijg ik geen grip. Ze zien er daarnaast uit alsof er in oude bouten een draad voor kleinere boutjes is getapt. Nu zit ik te peinzen hoe dit op te lossen:

Een poging doen om de flenzen los te slijpen en de bouten uit te boren;
De voorste flens afslijpen en de flens van de nieuwe eindpijp afslijpen en beide met een mof en twee met/en klemmen aan elkaar zetten.
de voorste flens afslijpen en een nieuwe flens met mof monteren waar ik de middenpijp weer aan vast bout.

Ik kan niet lassen, vandaar, en heb wegens geen brug maar een beperkte werkruimte. Kan wel een brug huren hier in de buurt.

Wie o wie heeft een tip?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 18.04.2015 - 17:00  ·  #2
:foto: :whisper: foto?

is t nog nodig sorry was zelf druk met de volvo verslag volgt..
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 18.04.2015 - 17:18  ·  #3
Middag op zitten broeden. Ik ga t ff met de ijzerzaag proberen. En dan uitboren. Komt wel weer n keer goed.

En als dat niet werkt zaag ik de flens van de kat af en zet ik deze erop met twee klemmen:
http://www.celtemp-services.nl…-2067.html
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 18.04.2015 - 17:29  ·  #4
als je dr met een ijzerzaag bijkunt kun je er ook met een multitool bij. effe lenen bij de buurman? anders reciprozaag? die doen t ook lekker als je er toch met een ijzerzaag bij kunt. desnoods even rondbellen wie zoiets heeft. ja het is na 17.00 uur :o


zulke dingen zeg maar :yes:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 18.04.2015 - 17:36  ·  #5
Komt een andere keer wel. Werkt beter op de brug.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 20.04.2015 - 19:30  ·  #6
Vanmiddag nog een poging gedaan op de oprit. 1 boutkop afgezaagd. Bood weinig soelaas. Woensdag naar de dhz garage en auto op de brug evt met hulp. Wordt afslijpen, boren etc.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:27  ·  #7
Zo. Die zit eronder. Bij de DHZ garage. Op de brug werkte 't allemaal wat makkelijker. Achterdemper eraf gehaald en opzij gelegd; koordje gespannen aan achter en voorzijde (heb zo'n 'spin' in stukken geknipt, hou je 3 bungee cords over, handig bij 't sleutelen) zodat de pijp niet naar beneden zou storten en vervolgens met de haakse slijper de bouten doorgeslepen.

Daarna uitgeboord. IJzer was kneiterhard geworden door de hitte, ik niet bij stilgestaan, dus ik had gewone HSS boortjes. Dat werkt dus niet. In een uur 4 boortje kapotgedraaid, 2mm, 3 mm, 4 mm en 5 mm. Vervolgens was ik er doorheen, dus ik naar de man van de garage: 'heb jij boortjes'? Bleken natuurlijk in de gereedschapskar bij de werkplek te zitten waar ik niet in gekeken had.

Daarmee was 't in een half uur rond. Ik: 'wat voor boren zijn dat?' 'Titanium'. Ja, daar lukt t wel mee. Weer wat geleerd. Vervolgens de middenpijp gemonteerd.

Kwam er bij de achterdemper achter dat de nieuwe pijp 6 cm langer is dan de oude, dus dat paste niet. Weer de uitlaatrubbers losgehaald, pijp met de haakse slijper ingekort en de einddemper erop gezet.

En toen rijden. De rammel van de uitlaat is weg. Maar er zit nog steeds een rammel, linksachter. Kan m ook reproduceren door op de bumper te drukken. daar kan ik dus nu weer naar gaan zoeken. Gadverdamme. Had gehoopt dat ik klaar was. Hoop niet dat t een draagarm rubber of de stabilisatorstang is. We zullen zien. Na de voorwielophanging straks ook nog de achterwielophanging doen, had ik eigenlijk niet zo'n zin in.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:31  ·  #8
misschien dat de demper net iets gedraaid zit en tegen het hitte schild rammelt? dat heb ik vaker gehad na montage van een andee demper.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:37  ·  #9
Nee, komt echt van onderuit bij het wiel. Ik denk aan een draagarmrubber, een schokdemper die niet goed vastzit of misschien iets bij de handrem (hoewel die een jaar oud is en het prima doet).

De hitteschilden heb ik aan de achterkant nog rubbers tussen gezet om getril en gerammel te voorkomen en de hele pijp nog nagelopen of ie recht zat en met voldoende ruimte.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat ff hulp nodig

 · 
Posted: 28.04.2015 - 21:21  ·  #10
Na montage een irritante resonantie tussen 2500 en 2800 toeren, maar alleen onder belasting. Dacht zelf aan een hitteschild maar dat zou m.i. dan ook zonder belasting moeten resoneren bij dit toerental. Wat kan dit zijn? Heb inmiddels zo'n 500 km gereden, inbranden zou wel voorbij moeten zijn. Als ik op de pijp sla hoor ik niets, dus een los schot lijkt me niet. Denk zelf aan spanning in de pijp of de mantel van het flexibele deel. Die is overigens niet vervangen, alleen de middendemper. Heb tegen de oude pakking de nieuwe aangezet, de oude zat strak vastgerot. Geen pasta gebruikt. Aftermarketpijp trouwens. Iemand tips?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0