Uitlaat stinkt na het starten

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Uitlaat stinkt na het starten

· 
Posted: 11.05.2020 - 17:11  ·  #1
Het valt mij de laatste tijd op dat als de auto net gestart is, hij best wel stinkt uit z'n uitlaat. Die is natuurlijk nooit geurvrij, maar dit ruikt een beetje naar verbrande olie. Zeker geen verse benzinegeur. In het interieur is niets te merken.
Als de motor warm is, is er niets aan de hand.
Als de auto een paar dagen stil gestaan heeft start ie overigens wat moeilijker dan normaal.

De carterventilatie is in orde en heeft geen overdruk.
De accu is in goede staat (3 jaar oud).
Bougies hebben er 10.000 km op zitten.

Heeft iemand enig idee waardoor de geur veroorzaakt kan worden?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Uitlaat stinkt na het starten

· 
Posted: 11.05.2020 - 18:57  ·  #2
Heb je ook blauwe damp?
Heb je het alleen, of alleen merkbaar bij koude motor?
Bougies kun je ook controleren.

Met 600k km kun je natuurlijk best wat versleten zuigerveren en klepseals hebben ;)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2020 - 23:01  ·  #3
Nee, geen blauwe damp.
Als de klepseals erg zouden lekken zou dat m.i. ook zichtbaar moeten zijn bij bv. gas plotseling loslaten, dan zou je een blauwe walm zien. Dat is echter niet het geval.
De zuigerveren zullen zeker aan slijtage onderhevig zijn, maar de compressie is nog goed.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.05.2020 - 05:20  ·  #4
Hoeveel olie verbruikt hij ?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2020 - 10:48  ·  #5
ong. 1 liter op 5000 km
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2020 - 11:02  ·  #6
Quote door brulkjaer

ong. 1 liter op 5000 km

Dat is toch heel netjes, de vraag dan is moet je je zorgen maken over een olie lucht uit de uitlaat.

De vraag die je je misschien wel kunt stellen is het een Olie lucht want met die 1 op 5000 verwacht je dat niet, zeker niet als je geen blauwe rook walmen hebt.

Een auto ruikt direct naar starten compleet anders als dat hij warm is, meer brandstof, kat werk nog niet DPF is nog niet warm.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 21:40  ·  #7
Nu is er een verschijnsel bij gekomen, dat ie de eerste minuten erg onregelmatig loopt zodra je gas geeft. Tevens schijnt er een zwarte wolk uit de uitlaat te komen op die momenten (zelf niet te zien in de auto).
Uitgelezen in Vida.
De enige meldingen die ik daar zie:
- CEM-6C41 Antenne-/lichtringkabel, kloksignaal (ICK) Signaal te hoog. Intermitterende storing.
- CEM-6C43 Antenne-/lichtringkabel, datacommunicatie (IDS). Signaal te hoog. Intermitterende storing.

Als storingsbeeld staat daarbij bij CEM-6C41 (Startmotor werkt niet).

Dat is apart want de startmotor draait wel, zonder problemen.
Ik vraag mij af of er een relatie tussen de meldingen en de storing die ik heb..

Als de motor eenmaal goed draait is er niets meer aan te hand (en dus ook niet te meten).

De zwarte rook duid m.i. op onverbrande benzine, want verbrande olie geeft toch meer een blauwe kleur meen ik?
BBS
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 07:17  ·  #8
joebar
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 08:56  ·  #9
Ik wil hier niet de belerende betweter uit gaan hangen, maar compressie zegt HELEMAAL niets over de toestand van de olieschraapveren, sterker nog , slechte olieschraapveren KUNNEN zelfs bijdragen aan een foutive ( lees hogere) compressietest doordat er olie op de wand achterblijft...
Nogmaals niet om ik weet het beter, maar gewoon omdat die compressietesten mensen veel te vaak op een verkeerde been zetten , en dit is momenteel redelijk actueel met al die ellende met de TFSI motoren van het VW concern..
maar ik kan de schraapveren er uit halen, en nog steeds een prima compressie hebben
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 10:04  ·  #10
Quote door joebar

Ik wil hier niet de belerende betweter uit gaan hangen, maar compressie zegt HELEMAAL niets over de toestand van de olieschraapveren, sterker nog , slechte olieschraapveren KUNNEN zelfs bijdragen aan een foutive ( lees hogere) compressietest doordat er olie op de wand achterblijft...
Nogmaals niet om ik weet het beter, maar gewoon omdat die compressietesten mensen veel te vaak op een verkeerde been zetten , en dit is momenteel redelijk actueel met al die ellende met de TFSI motoren van het VW concern..
maar ik kan de schraapveren er uit halen, en nog steeds een prima compressie hebben

Ben ik het niet helemaal mee eens, er zit bijna geen olie op de cilinder, bij een koude test, en als er al iets zit wordt het met de eerste paar slagen weggeschraapt.
En als jou uitleg wel klopt en mij hypothese niet en de motor is gezond, zou de compressie van 1 cilinder waar de olie schraap veer lekt, te hoge moeten zijn, zeker hoger dan de rest.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2020 - 22:37  ·  #11
Ik wil de fueltrims uitlezen in Vida.
Maar ik kan alleen de longterm waarden vinden (adaptatiewaarden).
De short trims moeten toch ook met Vida uit te lezen zijn?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2020 - 19:32  ·  #12
Vandaag eens de klepspeling gemeten, hoewel ik verwachtte dat deze niet veel veranderd zouden mogen zijn.
Na ong. 100.000 km blijkt de klepspeling inderdaad nauwelijks veranderd te zijn.

Bougies gecontroleerd: geen bijzonderheden. Hoewel: bougie van cil. 2 was aan 1 kant op het metalen gedeelte geel verkleurd.

Compressie nogmaals gemeten, alle cilinders rond 11,9

Anticarbon behandeling gegeven: waar bij auto's die op benzine rijden, nogal eens wat troep los komt, was er bij mij nagenoeg geen rommel te bespeuren. M.i. een bewijs dat LPG toch veel schoner voor je motor is.

Selected quotes for multi-quoting:   0