uitlaatgas in interieur

lekkage bij egr en turbo

silversand
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

uitlaatgas in interieur

· 
Posted: 13.08.2017 - 12:19  ·  #1
Hallo,

Ik heb mijn pas aangeschafte v70 d5 uit 2001 deze week naar huis gestuurd. Vakantie in de nederlandse enclave Munkfors.
Helaas komt er veel uitlaatgas het interieur binnen en zijn lange ritten gevaarlijk. Ik ben bij een aantal garages in de buurt geweest maar deze hebben het allen te druk om mij te helpen.
Ik heb daarom zelf visueel en met zeepwater gezocht naar een lekkage.
De kat, uitlaat en slangen lijken in orde. De slang naar de carterventilatie ook.
De egr pijp van het uitlaatspruitstuk naar de egr klep lekte behoorlijk op de flens. Deze kreeg ik niet luchtdicht. Een nieuw onderdeel kan volgende week geleverd worden. Om tot die tijd nog iets te kunnen rijden hebben we getracht met wat uitlaatcement de lekkage tijdelijk te verhelpen maar het interieur vult zich nog steeds met gas.

Verder zoeken leerde dat de flens nog licht gas lekt maar dat de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo ook lekt. De turbo zelf lekt eveneens tussen het slakkenhuis en het deel er naast. Ik kan niet precies zien waar.
Mijn hoop is dat de volvo dealer in de buurt volgende week tijd heeft. Zo naar huis rijden is totaal onverantwoord en mogelijk fataal.

Zou het kunnen dat een onderliggend probleem voor een te hoge turbodruk zorgt en de pakkingen deze druk niet aankunnen? (Verstopte kat?) Heeft de turbo een overdruk ventiel dat mogelijk opent?
Ik heb zelf het idee dat de vorige eigenaar gesleuteld heeft aan de turbo en zijn pakkingen hergebruikt heeft. Het hitteschild om de turbo mistte namelijk.

Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen van het zeepwater oo de nog koude onderdelen. Mocht iemand een goed adres rond Munkfors kennen of een tip hebben dan hoor ik dat heel graag. Het zou mijn vakantie en terugreis redden.

Groet
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

Re: uitlaatgas in interieur

· 
Posted: 13.08.2017 - 13:01  ·  #2
Ik had heel licht last van uitlaatgassen lucht bij zware belasting van de auto. Na vervangen van de uitlaatspruitstuk pakkingen bij Dennis is dat helemaal verholpen.

Door de turbo gaat toch schone lucht? Daarvan zou ik niet direct uitlaatgassen in het interieur vervangen.

Dit soort pakkingen zijn na 15 jaar denk ik wel aan vervanging toe, normale veroudering?

Hoe dan ook, ik zou het zo snel mogelijk laten aanpakken. De pakkingen kosten zo goed als niks, maar het gaat je wel wat uren aan sleutelwerk kosten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 13:43  ·  #3
Denk dat er op een of andere manier uitlaatgassen lekken in de motorruimte die door de kachelmotor opgezogenn worden.
Je kunt dit testen door met draaiende motor moeders mooiste of een oud t shirt of doek in de uitlaat te proppen. Er ontstaat dan overdruk en je hoort is dan vanzelf ergens sissen waar het lekt.
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 13:55  ·  #4
Dank voor de reacties Arnoud en Walter. De lekkage had ik al gelocaliseerd met zeepsop. Op de egr flens en de pakking turbo uitlaatspruitstuk. Ik hoop een nieuwe egr pijp te bemachtigen en een pakking turbo-spruitstuk.
De lucht die bij de turbo ontsnapt (belletjes zeepsop foto) kan ik nog niet plaatsen. Is dit overdruklucht of een defect? Uitlaatgas of schone lucht? De egr pijp en turbo-uitlaatpakking kan ik zelf vervangen. Die turbo gaat mij echter boven de pet.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 14:03  ·  #5
Je kunt de kachel op recirculatie zetten.
Dan zou het niet meer in de auto mogen komen
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 14:20  ·  #6
Dat heb ik geprobeerd Hermanus. Ik had niet het idee dat het minder werd. In ieder geval was het niet voorbij.. achter het stuur lijkt het het ergst. Wellicht trekt het naar binnen via de verstelbare stuurkolom. Ik zal iig de oorzaken moeten aanpakken voor de reis huiswaarts.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 16:08  ·  #7
En je hebt het getest met een stationair draaiende motor? Dan zou er toch geen al te hoge druk op de turbo moeten staan?

Hoe dan ook, volgens mij moet je uit je turbo nooit uitlaatgassen kunnen laten ontsnappen want over de turbo gaat toch alleen schone lucht direct vanaf het luchtfilter?

Is er geen pasta die je op de pakking van de egr kunt smeren om hem tijdelijk luchtdicht te maken?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2017 - 16:18  ·  #8
De turbo heeft twee circuits, voor de schone verbrandingslucht, die met overdruk de turbo verlaat, alleen stationair is en geen overdruk. En het uitlaatcircuit, waar de overdruk heerst tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo.
De twee slakkenhuizem kun je ook goed uit elkaar houden, de gene die er nog netjes metalig uitziet is voor de inlaatlucht, en de verkleurde bruinige roestige is voor de uitlaatgassen. Deze wordt zo heet dat deze verkleurt.
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.08.2017 - 12:55  ·  #9
Arnoud: in mijn beschrijving bovenaan bedoelde ik uitlaatpasta. Dit hielp maar een beetje.
Walter, de turbo blaast precies in het midden. Zeer moeilijk te zien of het schone lucht of uitlaatgas is.
Inmiddels heeft de lokale volvo garage er even kort naar gekeken. Deze hebben net als de andere 5 bezochte garages de komende 2 weken geen tijd. De egr pijp en wat pakkingen zijn besteld. Die zet ik er morgen zelf op waarna vanzelf duidelijk wordt wat voor lucht er uit de turbo komt.
Ik heb ook even gekeken bij de sloper hier. Aardig wat v70's Geen d5 van mijn type. Wel veel 2.4 t.
Groet
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2017 - 13:19  ·  #10
Het moet uitlaatgas zijn wat er lekt, ander had je geen stank in de auto. Wel heel bijzonder dit. Nog nooit gehoord. Ben benieuwd of je het kunt fixen!
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.08.2017 - 13:27  ·  #11
Dat er uitlaatgas lekt is duidelijk. Er zijn 3 plekken die bubbelen met zeepsop. Voor 2 heb ik nu nieuwe onderdelen in bestelling. Na het vervangen hiervan zal snel te ruiken zijn of de derde, de turbo, uitlaatgas of schone lucht is.
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 18:13  ·  #12
De egrpijp en de pakking tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk die beiden lekten zijn vervangen. Zit keurig maar....
Helaas na het starten wat zeepwater over de aansluitingen...beiden blazen nog net zo hard bubbels. Ik concludeer dat er veel te hoge druk op de pakkingen staat. Dat gaat mij echt boven de pet. Er heeft nog steeds geen garage tijd hier. Tijd om vervangend vervoer naar huis te zoeken.
Zou mijn katalysator dicht kunnen zitten of een geblokkeerde egr?
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 18:38  ·  #13
Heeft je motor ook overdruk? De plastic handschoen optie ook gedaan om te zien of de carerontluchting nog ok is?
Vreemd dat met nieuwe pakkingen de sjit weer terug is.
silversand
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 20:42  ·  #14
Hoi blastaway.

Ik heb een afwashandschoen geprobeerd. Heel langzaam vult deze een beetje maar blikft liggen. Geen noemenswaardige drukopbouw denk ik.

Selected quotes for multi-quoting:   0