Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 
 
 
 
 
HyperScarified
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 15:13  ·  #1
Beste Volvo-vrienden,

Ik zit met een irritatiepuntje in mijn – verder fantastische – S60 D5 van MY2006. Ik heb namelijk een probleem met mijn (normale, fabrieks-af D2R, niet bi-xenon) Xenon dimlichten:

Ze vallen namelijk regelmatig uit (soms tijdens een rit van 15 minuten wel 10 keer, maar soms ook voor meer dan een uur niet). Naar de dealer brengen is mijn eerste instinct (redelijk a-technisch), maar ik heb niet zoveel zin in het daarbij horende prijskaartje. Als ik zelf erachter kan komen wat er aan de hand is, is dat goedkoper (en ook leuker).Heeft iemand suggesties waar te beginnen te onderzoeken?

Hieronder alvast mijn bevindingen tot nu toe:

- De Xenon dimlichten vallen onafhankelijk van elkaar uit.
- Rechts (vanuit de auto gezien) valt vaker uit dan links.
- Nadat er een lamp is uitgevallen zie ik de melding “storing lampje dimlicht”.
- Deze melding is te resetten door met de dimlicht-schakelaar stadslicht aan te zetten en daarna terug te gaan naar een van de andere 2 posities (waarbij dimlicht aanstaat).
- Nadat ik deze ´reset´ uitgevoerd heb, doet het uitgevallen lampje het weer.
- Ik merk dat het probleem minder voorkomt als ik rustiger rijd en dat het bijna op te roepen is door een bocht op een wat ´sportievere´ manier te pakken.
- Ik zie een duidelijk kleurverschil tussen de twee lampjes (de ene is vervangen en lijkt qua kleur ongeveer op 4400K te zitten, de ander komt rond de 6000K uit), maar dit zal waarschijnlijk niets met mijn probleem te maken hebben.

Bij de aflevering van de auto is een van de twee Xenonlampjes (dom van mij, had beide moeten laten doen, maar nu te laat) vervangen, dus ik denk niet dat het aan de lampjes ligt. Ik heb al aardig wat gezocht op het internet over dit onderwerp, maar ik kan geen gevallen vinden die exact hetzelfde probleem hebben als ik. Op basis van wat ik heb gevonden denk ik de CEM (godzijdank, gezien de prijs) kan uitsluiten (de lampen worden als ik het goed begrijp samen aangestuurd en zouden dus tegelijkertijd moeten uitvallen; dit is niet het geval bij mij). Zelf verwacht ik eerder dat het probleem hem zit in de contacten (roestig of slecht contact?), de bedrading of de ballasten.

Nogmaals, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit vervolgens (zelf?) kan oplossen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en alvast een fijn weekend!

Arne

Ps. Ik zet deze post zowel op VolvoV70forum als op volvo-forum in de hoop te kunnen putten uit de kennis en ervaring van beide communities. Ik hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben?
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 16:50  ·  #2
volgens mij ben je toe aan nieuwe ballasten... :'(
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 16:51  ·  #3
...
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 18:49  ·  #4
Nadat ik een nieuwe accu in mijn s60 d5 2007 heb gezet was ik er direct vanaf!(exact hetzelfde probleem)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 19:06  ·  #5
...
HyperScarified
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 15.03.2013 - 23:39  ·  #6
Ah, er zijn reacties :) Super fijn!

Ik zal even puntsgewijs antwoord geven:

@Laguna: een van de twee lampen is in januari vervangen, dus om die reden leek het mij niet aannemelijk dat het de lampen zijn. Ik overweeg om de lampen hoe dan ook beide nogmaals te vervangen, want ze geven kleurverschil en ik vermoed dat er een goedkoop (lees: Chinees) merk in gegaan is in januari.

@mennob88: goh, dat is een oplossing die je niet ziet aankomen. Ik heb echter in januari zelf de accu laten vervangen omdat ik 's ochtends (in de kou) startproblemen had. De originele Volvo accu is toen vervangen door een 100 Ah alternatief (geen A-merk, maar volgens mij wel ok).

@Philken en PvL: ballasten en voorschakelunits zijn toch hetzelfde onderdeel, of vergis ik me nu? Is het aannemelijk dat beide units het tegelijkertijd beginnen op te geven? Iemand een idee wat dit grapje gaat kosten om te (laten) vervangen? Ik geloof dat die voorschakelunits niet goedkoop zijn, of wel?

@PvL: ik heb inderdaad geen meedraaiende lampen. Mogelijk wel interesse in zo'n D2R setje, wil eigenlijk toch zeker weten welke lampen ik in mijn auto heb en ik ben het kleurverschil ook wel wat zat. Wie weet heb ik mazzel en lossen nieuwe 'branders' het grote probleem wel op.

Overall ben ik erg blij dat niemand de CEM roept tot nu toe, want die dingen zijn echt prijzig (en refurbished/tweedehands niet te krijgen). Als er nog iemand anders een idee heeft dan hoor ik het graag. Ook een handleiding die ik kan gebruiken om de contacten te checken zou handig zijn, als iemand die heeft.

Overigens heb ik het idee dat mijn auto meeleest op dit forum, want sinds het posten heb ik het probleem zowel vanmiddag als vanavond geen enkele keer gezien. Erg vreemd, maar je hoort mij niet klagen :)
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 16.03.2013 - 13:58  ·  #7
die 2 zijn idd hetzelfde(ballast en voorschakelunit)
de reden dat ik de ballasten verdenk is dat ze nu +/_8 jaar oud zijn en iedere keer moeten werken als je start(ik veronderstel dat de lichten automatisch branden bij het rijden)
de plaats van de ballasten is dan ook nog eens 'ongelukkig' gekozen(onder de lamp, warmte afgifte is niet ideaal)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 18.03.2013 - 00:17  ·  #8
Het zit volgens mij ook in de ballasten en niet in de lampjes. Wellicht dat er iemand is die ze heeft liggen? Dan zou je het op die manier kunnen testen en uitsluiten.

Succes,

Tristan
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Uitvallende (af-fabriek) Xenonlampen op S60 MY2006

 · 
Posted: 19.03.2013 - 08:52  ·  #9
Soms is de voeding van de balast gecorrodeerd. Controleer die stekkeraansluiting eens. Overigens kan ook een nieuw accu wel eens niet goed zijn. Laat 'm eens doormeten door iemand met zo'n accu-kastje, dus niet met de multimeter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0