De ultime test''

 
 
 
 
 
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

De ultime test''

 · 
Posted: 10.06.2010 - 23:56  ·  #1
Reisverslag Volvo V70 2001, 170pk automaat.
Het moest er nu maar eens van gaan komen… de V70 na alle black sludge problemen kreeg de vuurdoop.
Onze vakantie was gepland en de reis zou richting Italië gaan, de Toscane om precies te zijn. Voor dat we op weg zouden gaan heb ik alsnog het oliefilter en de olie vervangen, in het filter zat toch weer een klein laagje drap, ’t was niet veel maar toch.( de olie en het filter hadden er een slordige 3500km op zitten)
Om verassingen te voorkomen een reserve oliefilter bij de bagage gestopt.
Na een grondige inspectie van remmen, olie niveaus de auto gepakt voor de reis.
We gingen met twee volwassenen en een tent op pad.
Onze eerste overnachting was in het Schwarzwald, Biederbach een goede 650km.
De auto was flink afgeladen, naast de tent ook nog een koelbox met freon compressor, stoelen, kookspullen + gasfles, kleding en tent.
Onder de V70 zitten geen load adjusters dus de achterkant was redelijk in de veren al zeg ik het zelf.
Toen we de 22e mei om 09:00 uur vertrokken was het schitterend weer, gaande weg in Duitsland begon de buiten temperatuur gestaagd op te lopen, het was voor het eerst sinds we de V70 hebben dat we er serieus mee op de Duitse autobaan gingen. Met de oliedruk problemen in het achterhoofd toch een spannend moment.
De wagen hield zich fantastisch echter moest ik erg aan het gedrag van de CC in combinatie met de automaat wennen. Met name het stuk tussen Köln en Frankfurt was erg wennen. Ik had de CC op 150Km/u ingesteld, wat resulteerde in 145Km volgens de GPS. Bij het nemen van klimmetjes schakelt de automaat laat terug .. meestal één versnelling wat niet echt schokkend was maar het kwam ook voor dat deze twee versnellingen terug schakelde waarbij de toerenteller in een spit seconde van 3300 4000 naar 5700 toeren sprong… Ik ervaarde dit als onprettig. De work arround was de de CC er op tijd afgooien en het gas met de voet bedienen. Gekke was dat de bak dan niet terug schakelde, althans geen twee stappen.
Met deze wetenschap viel prima te leven. Wel weet ik nu dat een V70 met 140pk en een automaat geen optie is! als ik zie hoe de 170pk versie er al aan moet zeulen om de bulten in Duitsland te nemen.
De tweede dag bracht ons via Zwitserland en de st Gothart pas (had geen zin in de tunnel) in Italië, dit was een stuk van bijna 900Km, rond om Milaan was het 33 graden dus de AC gebruikt.. op de climate control hadden we last van een invriezende verdamper.

Algemeen rijgedrag van de V70 seccond generation:
Op de mooie gladde Duitse autobaan een prima rijgedrag, de 170pk is voldoende maar houdt niet echt heel veel over.
In snelle bochten vindt ik de V70 op Michelin 205*55*17” zwabberen, door belading voelt de auto niet stabiel aan. Als er dan ook nog eens over dilatatie voegen gereden wordt vind ik de auto bij 150km/u een uitdaging worden. Ik kom van een Volvo 850 estate af, deze voelde bij hoge snelheden een stuk beter aan. De achterwiel ophanging van de 850 was / is beduidend beter en maakt dat de auto stabieler aanvoelde. Het is jammer dat men dit concept voor de V70 new heeft laten vallen… Zal wel een centen kwestie zijn geweest.
De 850 was een estate 170pk hand geschakelde versie met load adjusters. De banden pirelli P6000*50*16”.
Maar als ik de alle plussen en minnen op een rij zet dan ga ik toch voor de V70 new. De V70 bied veel meer rijcomfort.
Het rijden met een automaat in de bergen was voor mij een nieuwe ervaring, ik zou niet meer naar handgeschakeld terug willen maar in de bergen is een handbak misschien wel handiger. Met de V70 heb ik veel op de rem moeten rijden, bij het afdalen terug schakelen naar de 3 bood in veel gevallen wel wat soelaas maar merkte dat ik toch nog veel moest bij remmen. In de L stand naar beneden was mogelijk mits je de snelheid niet boven de 50km/u laat komen.
We hebben in Italië erg veel bergwegen gereden, waarvan één met een stijgings percentage van 26%..!! Deze hebben we volledig met de L moeten rijden.. wat verder niet echt problemen opleverde.
We hebben met de V70 de Toscane doorkruist, van Lucca, Pisa, Florence, Fiesole, Sienna en als laatste Venetië. Totaal hebben we 3990Km gereden op de olie peilstok hebben we twee rijen met kruisjes verstookt wat na mijn gevoel iets van ¾ tot 1 liter olie is. Gezien de kilometers belading en omstandigheden ik niet veel vindt. Volgende week gaat het oliefilter er weer uit en ben dan wel erg nieuwsgierig naar de staat ik hoop dan te kunnen zeggen dat het black sludge probleem achter de rug is. De motor loopt als een zonnetje en dat geeft weer wat vertrouwen voor de toekomst.

Tot slot, ik kan iedereen deze rondreis door Italië aanbevelen, wij beiden hebben er van genoten, de V70 is een prima auto om lange stukken te toeren. Echter een opmerking… de Italiaanse wegen maken dat je auto in een paar weken een paar jaar ouder wordt..!

Voor mij nog wel twee puntjes van aandacht
-Ik ben mogelijk aan een nieuwe accu toe, heb de auto na het inpakken van de tent en andere zooi met startkabels en andere auto moeten starten. Mogelijke oorzaak.. auto heeft bijna twee uur op het eerste contact gestaan, met de portieren open en ventilator aan, de laatste was ik vergeten uit te zetten.. accu was te leeg om nog te kunnen starten.
-De airco moet mogelijk iets na gevuld worden, als ik de climate control gebruik vriest de verdamper in. Dit is volgens mij meestal het gevolg van te weinig freon. Op hand bediening voldeed de AC uitstekend.. maar het wordt dan al snel te koud in de auto.
'
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 11.06.2010 - 01:33  ·  #2
Welkom terug!
Dat moet een aardig mooie rit geweest zijn!

Wel schrok ik er van dat je een tent meeneemt in een V70... Dat moet een wereld van verschil zijn in comfort... een tent of een V70. ;)
En mag ik vragen welk type Michelin band je onder de V70 hebt? Is dat de Energy Saver?

Gr. Remy
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 11.06.2010 - 06:57  ·  #3
Ik weet niet wat het verschil is tussen de achteras ophanging van een 850 en een V70. Zelf heb ik kort na aanschaf van de V70 (2001, benz 170Pk handgeschakeld) alsnog niveaumats ingebouwd. Met de standaard vering en vol beladen hing de auto erg in zn kont. Nu geen enkel probleem meer. Eigenlijk horen er bij niveaumats ook slappere veren. Deze heb ik echter niet vervangen. De auto staat hierdoor achter misschien 1 a 2 cm te hoog.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3216
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 11.06.2010 - 09:43  ·  #4
Mooi verhaal, al zou ik zelf nooit naar zo'n warm land toe gaan. Ik kan niet tegen die hitte.
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 13.06.2010 - 23:17  ·  #5
Quote door frans_v70


<KNIP>

Tot slot, ik kan iedereen deze rondreis door Italië aanbevelen, wij beiden hebben er van genoten, de V70 is een prima auto om lange stukken te toeren. Echter een opmerking… de Italiaanse wegen maken dat je auto in een paar weken een paar jaar ouder wordt..!

<KNIP>


Dan te bedenken dat er veel uit Italië wordt ingevoerd!

Henk
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 14.06.2010 - 19:52  ·  #6
Quote door Remy

Welkom terug!
Dat moet een aardig mooie rit geweest zijn!

Wel schrok ik er van dat je een tent meeneemt in een V70... Dat moet een wereld van verschil zijn in comfort... een tent of een V70. ;)
En mag ik vragen welk type Michelin band je onder de V70 hebt? Is dat de Energy Saver?

Gr. Remy


Hoi sorry voor de late reactie maar ben het weekeinde nog even weg geweest vandaar... de banden zijn Michelin 205x55xR16 Primacy HP's van dit jaar... (April om precies te zijn)

Ja het comfort van de V70 is vele male beter dan de tent... :D
De rit was fantastisch.. wel met kriebels in de buik af en toe... zeker als de toeren teller weer eens boven de 5500 uit kwam als de CC de automaat twee stappen liet terug schakelen. Ik heb nog geen afspraak gemaakt om het filter te vervangen ... zal dat in de loop van deze week doen... volgende week ga ik een lang weekeinde naar de Bodensee en dan wil ik de zaak wel even gecontroleerd hebben...


Groeten...
harald
 
Avatar
 
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 04.10.2011 - 15:58  ·  #7
Prachtig en herkenbaar verhaal. Wij kamperen al jaren met ons gezin (4 personen) in Italie. Altijd volle bak met tenten en de rest van de kampeerchaos. Gelukkig zit er wel niveauregeling onder mijn V70. Maar ik heb dan wel die 140 pk automaat en dat houdt inderdaad niet echt over. Mijn volgende (gaat nog heel lang duren :D) wordt er zeker een met meer paarden.
In zo'n vakantie toeren we zo'n 5500 km en voor dat soort afstanden is een V70 echt geweldig. Comfort is onovertroffen wat mij betreft.
Ik heb er Michelin Energy Savers onder liggen en ik herken heel goed jouw verhaal over iets hogere snelheden en voegen in de weg. Voelt soms aan alsof je de controle over de auto kwijt bent. Niet echt een relaxed gevoel. Ik heb nooit bedacht dat dit met de banden te maken heeft. Weer wat geleerd vandaag.
XXsanderXX
 
Avatar
 
Subject:

Re: De ultime test''

 · 
Posted: 04.10.2011 - 23:43  ·  #8
voordat ik de v70 140pk had, heb ik een s60 uit 2001 gehad.
dit was ook een automaat 140 pk deze heb meteen gechipt met ppc van BSR (188pk)
dit beviel me prima met een caravan die 1300kilo mag wegen.
ook de auto volgeladen en zo ben ik naar Slovenie, Hongarije, noorwegen en italie geweest.
(niet in 1 keer hoor :D )
ik reed altijd in zijn 4, de 5 is totaal overbodig als je niet boven de 110km komt.
met bergen ook totaal geen problemen de brenerpas met 120 km naar boven in zijn 3.
lekker toeren maken met de motor en 5700 toeren stelt weinig voor voor dit motor blok.
(zonder caravan en een sprint bij he stoplicht schakelt hij bij 6700toeren O-) )
dit komt ook omdat hij gechip is.
en met 30 graden had hij nergens last van.
als je maar toeren maakt en niet plankgas hoeft te geven, je moet een beetje gas overhouden.

nu ik de v70 heb merk ik dat hij best traag wordt vanaf de 4800 toeren, de rest kruipt hij door.
dus je schakeld sneler over.
wat in mijn ogen niet lekker rijd als je even wilt inhallen (een vrachtwagen bijv.)
ook toeren maken zit er niet echt in want dan kom je niet meer vooruit.
dus ik ga toch binnen kort weer even langs BSR.

zoiezo als je een caravan rijd en een 140pk hebt zou ik toch iedereen aan raden om hem te chipen, als je in NL blijft hoeft het niet.

dit is mijn ervaring met de automaat 188 pk en de 140 pk handbak.

zelf denk ik dat gechipte handbak nog beter rijd dan een automaat.

gr Sander.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0