Update RTI lukt niet. Help

Wat doe ik verkeerd

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 13:59  ·  #1
Vanmorgen de Dvd's binnen gekregen, helemaal happy. Zojuist getracht het RTI systeem te updaten maar dat lukt me helemaal niet.
Op pagina 8 van het RTI boekje staat een hele summiere beschrijving hoe dit te doen.

- Schakel het RTI-systeem uit

- Druk op de uitwerptoets (Eject) om de dvd te verwijderen
Er komt dan 1 dvd uit het systeem. De andere 2 zitten in het doosje dat ik van de vorige eigenaar bij de wagen heb ontvangen.

-Breng de upgrade-dvd aan

Ten 1e lukt dit niet als het contact afstaat. Je kunt die hooguit een klein stukje plaatsen, na het aanzetten van het contact "slikt hij hem alsnog". En welke wordt hiermee bedoeld? In het doosje dat ik van de vorige eigenaar erbij kreeg zit ook een VOLVO RTI dvd (van Navtech). Bedoelt men die of één van de 3 nieuwe dvd's ??

- Draai de contactsleutel in de radiostand.

Nu moet de tekst "Loading new program - please wait" in het scherm komen, maar niet bij mij :'(
Alleen de melding dat de dvd niet gelezen kan worden en de reiniging dvd geplaatst moet worden of soortgelijke meldingen. Ondertussen diverse pogingen ondernomen waarbij ik steeds een andere volgorde of dvd gebruik. Maar het lukt niet en er gebeurt niet datgene zoals beschreven in het boekje.
Van lieverlee maar weer de oude dvd geplaatst om het systeem te kunnen gebruiken. Daarmee werkt het gewoon goed, dus de laser kan het niet zijn.

Wie kan me zeggen wat de juiste volgorde is of wat ik verkeerd doe.
Frenky
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Simpelveld
Leeftijd: 45
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 14:25  ·  #2
Beste ProVolvo,

Als het goed is zat bij je set nieuwe dvd's ook een reinigingsdvd. Plaats deze met de auto op contact en RTI scherm open in de dvdspeler in je kofferbak. Na ongeveer tien seconden krijg je de melding dat dit geen navigatie dvd is. Verwijder de reinigingsdvd nu en doe deze nog een keer in de dvdspeler. Nu krijg je weer de melding dat het geen navigatie dvd is en dan verwijder je deze uit de speler. Plaats nu dvd A in de speler en er zou een melding moeten verschijnen op het scherm dat hij de boel aan het updaten is.

Bovenstaand staat ook in de meegestuurde handleiding volgens mij en op deze manier heb ik zaterdag binnen 5 minuten alles werkend gekregen.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 16:45  ·  #3
Verandert er ook daadwerkelijk wat in de software met de de update 2013-2014
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 17:06  ·  #4
Beste Frenky,

Je schrijft dat er een meegestuurde handleiding bij zit, maar dat is bij mij niet het geval. Alleen het standaard kaartje over de Cleaning Disc een boekje van de gebruiksrechten (zat ook bij de vorige versies).
Ik krijg na het plaatsen van de reinigings dvd alleen de melding dat het een verkeerde dvd is en een andere moet plaatsen. Je hoort dat de speler de dvd probeert te lezen, en de melding 'een ogenblik' en dan weer de melding dat je een andere dvd moet plaatsen omdat er een verkeerde dvd is geplaatst. Zoals jij beschrijft werkt het niet bij mij.
Zojuist ook Ton van Kuyk gebeld voor de handleiding, maar degene die gaat over de bestelde artikelen in de webshop was er niet, moet morgen nog eens bellen.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 18:02  ·  #5
Quote door jasper_o

Verandert er ook daadwerkelijk wat in de software met de de update 2013-2014


naast een upgrade van kaart materiaal, krijgt ook de navigatie software een update.
Afhankelijk van welke versie nu actief is, zullen hier en daar fouten in de programmering (bug fixes) opgeheven worden of reken algoritmes geoptimaliseerd.

Vergelijk het met je pc. De programma's op jouw pc dienen ook af en toe voorzien te worden van updates waarbij zeker aan de software aanpassingen worden doorgevoerd. Vergelijk het met Windows updates op jouw pc....

daarom duurt het ook langer eer de navigatie gestart kan worden na een eerste gebruik van nieuwe dvd's. Dan loop het software update programma.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 19:43  ·  #6
Bert,

Dank voor je info. Ben benieuwd wat er veranderd is in het geheel. Heb nu de 2012 versie en twijfel of ik nog eens 160,- ga investeren of het zo even laat. Als de software een stuk beter geworden is, dan wordt het wellicht aantrekkelijker, vandaar :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 19:48  ·  #7
Quote door ProVolvo

Van lieverlee maar weer de oude dvd geplaatst om het systeem te kunnen gebruiken. Daarmee werkt het gewoon goed, dus de laser kan het niet zijn.


Als hij DVD A niet accepteert dan kan het wel degelijk aan de laser of laser geleiding liggen.
De lases focust dan niet zuiver meer en kan deze vervolgens ook niet uitlezen.
De data wordt van binnen naar buiten gelezen en hier moet de laser optimaal voor zijn.
Juist hier zal de laser als eerste zijn dienst weigeren.
Kan zijn dat de laser geleiding smerig is, of je laser begint aan zijn einde te geraken.
Ik ga er wel vanuit dat de DVD niet beschadigd, of smerig is.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 21:16  ·  #8
Quote door jasper_o

Bert,

Dank voor je info. Ben benieuwd wat er veranderd is in het geheel. Heb nu de 2012 versie en twijfel of ik nog eens 160,- ga investeren of het zo even laat. Als de software een stuk beter geworden is, dan wordt het wellicht aantrekkelijker, vandaar :love:


Heb juist de DVD via post gekregen.
installatie stelt niet zo veel voor.. binnen 5 min. draait alles. Dus gaat prima.

Wat bedoel je met "beter"??
De bediening merk je niet zo veel aan. menu's ziet nog het zelfde uit. Misschien wel sneller. Dat was mijn eerste indruk.
Wel zijn de recentere wijzigingen in het wegennet opgenomen. Dat heb ik meteen gecontroleerd op de punten die mij bekend zijn.
In 2 jaar tijd is veel gewijzigd, niet alleen in NL maar ook daar buiten.. ^_^

Dat sneller werken heeft mogelijk ook te maken met het verschil tussen een origineel en een kopie van de DVD.
Tot op heden gebruikte ik altijd een kopie... :police:
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 21:21  ·  #9
Bij sommige systemen veranderd er bij een update in een keer een boel. Hier blijkbaar wellicht wat bugfixes maar geen nieuwe of echt verbeterde functionaliteit.

Blijf twijfelen :-)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 21:42  ·  #10
Volgens mij is het nu wel gelukt :fgrin:

Ik heb van de reinigings dvd eerst de 3 borsteltjes bevochtigd met reinigingsvloeistof van een ander schoonmaaksetje dat ik heb liggen. Deze er enkele keren ingestopt en daarna pakte het systeem wel de nieuwe dvd.

Wel heb ik nog een aantal vragen die voor anderen misschien logisch zijn.
Ik ben ervan uit gegaan dat je alle 3 de dvd's nodig hebt om het systeem te updaten, dat het systeem daar de nieuwe info vanaf leest (en eventueel op een harde schijf plaatst of zoiets). Blijkbaar is dat een verkeerde gedachte. Na invoer van dvd A de melding 'even wachten' en daarna de melding: verkeerde dvd - plaats een andere. Bij plaatsing van dvd B ook de melding 'even wachten' en daarna zomaar de kaart op het scherm. Bij dvd C ook de melding 'even wachten' en daarna een wit scherm met daarop het rode pijltje, maar verder helemaal niets. Daarna weer dvd B geplaatst (hierop staat o.a. The Netherlands) en weer de kaart op het scherm. Even gecontroleerd en straten die afgelopen jaar zijn aangelegd staan erop.

Is het nu zo dat je alleen dvd B nodig hebt en dat dvd A en B voor hier overbodig zijn?
En heb je dvd A dan nodig als ik naar Monaco of Wales ga (staat op dvd A) ?
Is er iemand die daar mee bekend is.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 22:29  ·  #11
Op een DVD staan meerdere landen. Zolang je deze niet verlaat hoef je de DVD niet te wisselen.

Tom
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 22:37  ·  #12
@provolvo...

vreemde zaak zoals je beschrijft... De update software staat op alle 3 de DVD's. je hebt maar één dvd nodig om de vernieuwde software (firmware) te installeren. Dus maakt niet uit welke je als eerste inleest.
Daarna kun je elke van de 3 dvd's gewoon inladen, afhankelijk welk land je nodig hebt. De upgrade wordt maar éénmalig uitgevoerd.

Dat jij zo'n vreemde verschijnselen hebt kan ik niet thuis brengen... slechte of beschadigde DVD's?? of toch een leesprobleem met je laser zoals bigdog al aangaf.
feit is dat je zelf met de reinigingsvloeistof en borsteltjes aan de slag gegaan bent met een beter resultaat. Dat geeft volgens mij al aan dat jouw laser vervuild is of erger, aan vervanging toe is.
Op dit forum is ook een beschrijving te vinden voor het vervangen van de laser. En enkele handige jongens, kunnen je zeker er mee helpen.

Als je last blijft houden bij het lezen van de DVD's, zou je een ander forum-lid eens kunnen vragen om de DVD's in zijn RTI te gebruiken..ik vermoed dat jouw laser aan zijn eind is...helaas.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 03.06.2014 - 23:19  ·  #13
Roffeltje en Hans (Big Dog)

Ik hoop niet dat mijn laser aan zijn eind is, alhoewel ik weet dat de RTI systemen bekend staan om de problemen die zich hierbij kunnen voordoen. Kijk maar op internet en je leest genoeg over problemen met dit systeem.
Blijf het idd ook vreemd vinden waarom het eerst niet lukte en daarna wel! Maar ook zeer vreemd dat Volvo / TVK niet een beschrijving meestuurt waarop gemeld staat dat je slechts 1 dvd hoeft te laden, en het instructieboekje van het RTI systeem is ook niet duidelijk zoals ik in de opening al aangaf.
Blijft wel dat ik zeer tevreden ben over dit systeem en ook de snelheid en werking ervan, ondanks de pittige kritiek van diverse forumleden hierop. En dat tevredene na vele jaren gebruik van TomTom. En t.o.h. gelukkig nog geen enkele keer problemen met de werking van dit systeem gehad.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 06.06.2014 - 00:14  ·  #14
Inmiddels wijzer geworden waarom 3 Dvd's en maar er één in de speler moet.
Op elke dvd staan de hoofdwegen van ALLE LANDEN die vermeld worden op het doosje. maar als je in een land bent dat niet op de geladen dvd staat, dan zal je die moeten wisselen voor de gedetailleerde kaarten.
Nu zag ik dat op de versie 2009 waar ik mee rondreed Frankrijk en Duitsland samen met Nederland op dezelfde DVD staan. Bij deze 2014 staat Nederland op dvd B, Frankrijk op dvd A en Duitsland op dvd C :sick: :'( o.O
Niet de meest voor de hand liggende keuze voor de Nederlanders. Lekker voor al die Francofielen (waaronder ikzelf) die binnenkort weer na Zuid Frankrijk afreizen. :(
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Update RTI lukt niet. Help

 · 
Posted: 06.06.2014 - 01:37  ·  #15
NL, B, Lux, Duitsland staan allen op disk B, Dus dat verhaal klopt niet helemaal. Duitsland staat ook op disk C.
Frankrijk staat op disk A. Dus zul je in de buurt van Frankrijk de disk moeten wisselen, inderdaad.

Wat ook niet klopt is dat de hoofdwegen van alle landen op de disks staan. Van de landen die niet op de disk zijn opgenomen, zijn alleen in contouren te zien, maar geen hoofdwegen...of heb ik dan iets niet goed ingesteld staan??

Ik heb me wel voor de zekerheid al backups gemaakt van de disks. Gezien het de laatste oplage voor dit navigatie systeem is. ^_^
 
Selected quotes for multi-quoting:   0