Upgrade naar high performance

 
 
 
 
 
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 12:42  ·  #1
Goedemiddag,

Afgelopen weekend heb ik mijn deurpanelen vervangen van stof naar leer, erg mooi! Ook kwam ik erachter dat ik standaard speakers heb, deze vervangen voor een set high performance speakers. Nu speelt het volgende;

Ik heb een Kenwood 1 din radio welke met de standaard speakers prima overweg kon. De high performance set is duidelijk beter en helderder maar ik merk dat ik de radio luider moet zetten om het volume op een gewenst niveau te krijgen.

Betekent dit dat mijn radio "te zwak" is voor de speakers? heeft een vermogen van 4x50W. Zo ja wat is dan een mooie oplossing?

Kenwood KDC3BT3U.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 13:25  ·  #2
Die versterker in je radio moet prima zijn, de originele HP versterker is ook 4x50 Watt, en dat is techniek van inmiddels meer dan 20 jaar oud (mijn onderbuik zegt dat een moderne Kenwood versterker is dan een 20/25 jaar oude 'automotive' versterker).
Kan je op 1 of andere manier niet het 'basisvolume' per input instellen?
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 14:25  ·  #3
Quote door [-Tom-]

Die versterker in je radio moet prima zijn, de originele HP versterker is ook 4x50 Watt, en dat is techniek van inmiddels meer dan 20 jaar oud (mijn onderbuik zegt dat een moderne Kenwood versterker is dan een 20/25 jaar oude 'automotive' versterker).
Kan je op 1 of andere manier niet het 'basisvolume' per input instellen?


Basisvolume ga ik checken, ben wel al aan het spelen met de equalizer hiermee wordt het al een stukje beter maar niet zo luid als de standaard speakers waren op een relatief laag volume.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 16:26  ·  #4
Lijkt me niet zo vreemd, grote kans dat de nieuwe speakers grotere spoelen en magneten hebben, dus ook wat meer stroom nodig om de boel in beweging te krijgen (=volume). Ik denk dat dat in gevoeligheid wordt uitgedrukt? Ik ken de cijfers van beide typen speakers niet, maar mij zou het niet verbazen.
Maar goed, dan zet je de radio toch gewoon wat harder? Zolang je niet voorbij de helft van het vermogen komt maakt het niet uit denk ik.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 17:29  ·  #5
Line out gebruiken en er dan een PA200, of PA 300 achter zetten.
Overigens, oude spullen niet onderschatten.
De mooist klinkende en sterkste versterkers zijn toch echt in het verleden gebouwd.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 18:08  ·  #6
Quote door Bigdog

Line out gebruiken en er dan een PA200, of PA 300 achter zetten.
Overigens, oude spullen niet onderschatten.
De mooist klinkende en sterkste versterkers zijn toch echt in het verleden gebouwd.

Ja klopt, maar zo heel bijzonder zal een PA200/300 ook weer niet zijn.
Een moderne klasse D versterker klapt er aardig overheen qua vermogen en geluidskwaliteit t.o.v. 'ouderwetse' versterkers
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 136
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 07.02.2023 - 18:58  ·  #7
Als het goed is heeft jouw Kenwood meerdere opties qua speakerformaat, zit ergens verborgen in het menu van geluidsinstellingen.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 08.02.2023 - 09:17  ·  #8
Quote door Bolbo

Lijkt me niet zo vreemd, grote kans dat de nieuwe speakers grotere spoelen en magneten hebben, dus ook wat meer stroom nodig om de boel in beweging te krijgen (=volume). Ik denk dat dat in gevoeligheid wordt uitgedrukt? Ik ken de cijfers van beide typen speakers niet, maar mij zou het niet verbazen.
Maar goed, dan zet je de radio toch gewoon wat harder? Zolang je niet voorbij de helft van het vermogen komt maakt het niet uit denk ik.


Klopt hij gaat nu ook wat harder :)

Quote door Gummiebeer

Als het goed is heeft jouw Kenwood meerdere opties qua speakerformaat, zit ergens verborgen in het menu van geluidsinstellingen.


Interessant!, weet niet zeker of mijn radio dit heeft. Van wat voor formaat zijn de high performance speakers?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 08.02.2023 - 20:55  ·  #9
Quote door [-Tom-]

Ja klopt, maar zo heel bijzonder zal een PA200/300 ook weer niet zijn.


Makkelijk in te bouwen en afgestemd op de luidsprekers. :-/
Daarbij ook nog voor een leuk bedrag te verkrijgen.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 14.05.2023 - 11:00  ·  #10
Ondertussen heel wat uurtjes met de instellingen lopen spelen, klinkt nu erg mooi.

Heb geen D-stijl tweeters, als ik deze Installeer werken die dan ook met een aftermarket radio?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 14.05.2023 - 22:27  ·  #11
Jazeker, de d-stijl speakers delen de draad met de achterdeur speakers.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 15.05.2023 - 10:16  ·  #12
Top dankjewel voor het antwoord!

Iemand die nog ervaring kan delen wat betreft de D stijl tweeters? Maken die een dusdanig verschil?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 15.05.2023 - 15:21  ·  #13
Ik vond dat alleen de hond er wat aan had (die in de kofferbak meereisde...). Ik had ze in mijn V70n en als je dan je kop in de kofferbak stak om daar iets uit te halen en toevallig in de buurt van die tweeters kwam als de radio aan stond dan kon je ze horen.
Als je ook een subwoofer hebt (had ik niet) dan is er wellicht nog wat voor te zeggen, maar anders zou ik de moeite niet nemen. Het zijn maar kleine tweetertjes die alleen het schelle hoog weergeven.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Upgrade naar high performance

 · 
Posted: 15.05.2023 - 18:26  ·  #14
Ik heb de d stijl speakers erin zitten en deze later geüpgraded maar een wat luxere (?) versie.

Het geeft wel iets maar heel veel niet wat het standaard spul betreft.

Geen idee uit wat voor een versie mijn nieuwe Dstijl speakers komen maar dat verschil hoor ik nog wel. Ook omdat ik het geluid ook een tikje van achteren laat komen.

Overigens, ze zijn echt niet allemaal hetzelfde . Ook de tweeters in de voor portieren hebben diverse varianten. Niet alleen de stikkers, geel of blauw , maar ook zijn er met verschillend wattage.

Enorme verschillen ga je er links of rechtsom echter niet mee maken. Dan zul je er iig een sub in moeten hangen.

Klopt wel wat Bobo zegt. Als je een muzikale hond hebt..


Mi heeft een sedan wat dat betreft een betere klankkast dan een touring.

Eea is overigens gebaseer op een originele audio setup.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0