Upgraden maar

Sony CDX-GT472UM + PArrot CK3100 naar Pioneer MVH-X580BT

 
 
 
 
 
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 10:10  ·  #1
Zoals sommige van jullie misschien hebben gezien, mijn Volvo stond afgelopen week te koop.
Door een samenloop van omstandigheden leek het me verstandiger om een kleinere, en goedkopere auto te vinden.
Ik ben echter wel wat luxe gewend, omdat ik al bijna 3 jaar in deze bolide rondrij.

Qua inruilen komt er zo goed als niets zinnigs op mijn pad omdat de auto een erg hoge km stand heeft ( mening van de dealers).
Ik ben niet in de positie om heel veel bij te leggen. Omdat de Volvo technisch nog erg fijn is, toch maar besloten om hem aan te houden.

Ik mis wel wat dingen, en dat ga ik nu maar regelen.

Autoradio met bluetooth. Ik heb nu een Parrot, maar daar kan ik geen muziek mee streamen.
Ik heb ook een dashcam op mijn voorruit hangen, en een smartphone op mijn ventilatierooster.
Ik gebruik een AUX voor de muziek. Oplader voor de telefoon, en een oplader voor de dashcam. Een hele rommelige cockpit is het resultaat.


Actielijstje:
-Nieuwe radio inbouwen
-Parrot verwijderen ( kijken of de microfoon die nu goed is weggewerkt, hergebruikt kan worden op de nieuwe radio.
-Dashcam hardwire aansluiten en kabels achter de trim weg werken.

Vervolgstap:
-stuurwielbediening inbouwen?

Met de huidige autoradio zit dit schema:


Zoals te zien op deze afbeelding heb ik voor de passagiers achter nu geen geluid. Ik weet ook niet of er werkende speakers zitten. Is dit standaard wel geleverd van de fabriek of was dat een optie? Ik heb gisteren gevonden dat daar speakers passen met een diameter van 13cm, correct?

Indien nodig:
-Speakers inbouwen achterportieren
-Speaker upgrade voorportieren

De nieuwe radio heeft een ingebouwde MOSFET-versterker van 4 x 50 Watt.
De oude heeft 1x uitgangsvermogen van max 55 Watt.
Ik verwacht hier voldoende vermogen mee te hebben, zo niet een versterker opzoeken en inbouwen. Als ik dan toch bezig ben kan er ook nog wel een subwoofer bij.

Al met al een leuk projectje, om mij de komende jaren nog in deze Volvo te houden.
Ik zal hier wat foto's plaatsen van het proces.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 10:28  ·  #2
Wat voor auto van welk bouwjaar heb je (onderschrift is zo makkelijk)?
Welke radio zit er nu in? 1 met een centerspeaker zo te lezen, HU803?
Af fabriek telefoon? Luxe voordeurpanelen?
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 10:50  ·  #3
Je hebt helemaal gelijk, als het goed is het ik nu een onderschrift.
Er zit nu een sony CDX-GT472UM in.
Geen telefoon.
Wat zijn luxe voordeurpanelen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:11  ·  #4
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt met dat schema. Het schema is een instelling waarbij je aangeeft op welke positie de muziek zich moet 'richten'. Dus een soort fader/balans voor keuze. Positie 1 is gericht op de bestuurder, dus fader iets naar voren en balans iets naar links. Positie vier is de middenstand, zowel voor de fader als de balans.
Het zegt niets over welke speakers je wel/niet in de auto hebt, dat kan de radio niet zien.

Wat voor speakers heb je er nu in? En heb je ook hoedenplank speakers?

Dashcam stroomvoorziening kun je misschien halen vanaf de zekering kast links van je dashboard. Met een by-pass zekering. Zou ik wel doen, met een aftermarket radio krijg je enorme draadkluwens achter de radio.

Stuurwielbediening; je kan op eBay een adaptor kopen van Connects2, kost ca 75 euro. Of een unit van VolvoTech, die kost het dubbele. In jouw geval zou de eerste prima volstaan.
In het algemeen geldt overigens dat dit alleen werkt bij MERK radio's. Dus geen Android spul van AliExpress :)
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:19  ·  #5
Sorry voor de verwarring.
Ik snap dat het schema onduidelijk is. Ik heb met de huidige radio niet kunnen testen of er van achteren geluid is, want in het plaatje kun je zien dat ik alleen kan kiezen uit 1,2,3 of 4.
Als er nog links achter of rechts achter optie in deze radio zou zitten, kon ik controleren of het geluid daarvandaan komt. Tot op heden niet.

Ik heb geen idee wat voor speakers ik heb, in ieder geval niets in de hoedenplank.

De zekering by pass komt vandaag binnen als het goed is. Hopelijk in een pakketje dat door de brievenbus past (A).

Stuurwielbediening is nu echt een wens, maar zeker geen must.
Kan ik heel makkelijk achter een deurpaneel koekeloeren om te kijken wat voor speaker er zit, of zal ik dat maar even goed plannen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:25  ·  #6
Als je niks in de hoedenplank hebt zitten, dan zal het wel base audio zijn
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:28  ·  #7
Maestro12
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Berichten: 25
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:36  ·  #8
Het schema wat jij weergeeft is om de 'audiopositie' vast te leggen en heeft niets te maken met de eventuele instelling/aanwezigheid van achter speakers.
Als je de handleiding erbij pakt zie op pagina 18 hoe je fader (voor/achter) kunt instellen, zet je hem helemaal op 'rear' en hoor je niets heb je achter zeer waarschijnlijk geen speakers of zijn ze niet aangesloten.
https://www.sony.nl/electronic…dx-gt472um
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:46  ·  #9
Juist. Zojuist getest. alles op Rear geeft 0,0 geluid. Dus nu even achter het paneel kijken of er wel een speaker zit.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:56  ·  #10
Luxe deurpanelen zijn die je in je link naar Swedespeed ziet, met het kleinere rooster er schuin naast.
Achter helemaal geen geluid? Instellingen wel goed? Radio zelf aangesloten en alle speakers gedaan?
Kabels naar achterdeur en hoedenplank liggen er al, kleine moeite om ze er in te zetten.
Deurpaneel los halen ook. Eerste keer ben je bang en voorzichtig, daarna is het een paar minuten werk :)
Maestro12
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Berichten: 25
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 11:58  ·  #11
O ja, vergeet die audiopositie instelling, die werkt nooit goed omdat deze afhankelijk is van de grootte van de auto, de plaatsing van de speakers en de geluidsdruk die ze kunnen produceren. Al deze waarden heeft de radio geen weet van, het staat dus leuk, maar is waardeloos.
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 12:35  ·  #12
Helemaal helder hier:
RV:

RA:

Achter het paneel RA:


Geen speaker!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 12:40  ·  #13
Dan zou ik er lekker een set High Performance speakers in zetten, incl hoedenplank. Vooral ook hoedenplank zou ik zelfs zeggen. Geeft een enorme boost aan het geluid. Als je er een goede aftermarket radio in zet met 4x50w mosfet versterkers aan boord kun je daarmee prima een High Performance set aansturen. Sowieso... van Base audio alleen in de voordeur naar High Performance rondom... dat is echt een enorme upgrade!
Maestro12
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Berichten: 25
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 25.01.2019 - 14:38  ·  #14
Ik denk dat de huidige Sony CDX-GT472UM voor normale mensen ruimschoots voldoende is (echte audiofreaks zullen het niet met me eens zijn), deze serie staat er wel om bekend om het warme volle geluid en diepe bassen.
De Sony heeft vele instelmogelijkheden voor wat betreft een eventuele subwoofer en ook de equalizer voor de normale uitgangen volstaat.
Gewoon een paar goede speakers in de deuren c.q. hoedenplank en je maakt een sprong voorwaarts.
Ik had in mijn V70 natuurlijk geen speakers in de hoedenplank maar wel in de achterportieren,met de voorloper van jouw radio, met 'midrange' JVC speakers en dat gaf een prima geluid. (zelfs zo erg dat de achterkentekenplaat mee trilde ondanks dat er in de kofferbak dus geen speakers zaten.)
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Upgraden maar

 · 
Posted: 28.01.2019 - 08:51  ·  #15
De Sony CDX-GT472UM en Parrot CK3100 heb ik er dit weekend uitgehaald.
Toch wel veel kabels:


Na wat onderzoeken bleek een groot gedeelte hiervan alleen tbv de parrot te zijn. Dit kon er dus allemaal tussenuit.

Ik ben voornemens om de microfoon van de Pioneer radio weer op de zelfde plek te plaatsen als de mic. van de Parrot. Deze heb ik in eerste instantie laten zitten, in de hoop dat de aansluiting hetzelfde was. Dit was helaas niet het geval (vanzelfsprekend).

Dit is hoe het er nu bijstaat:


Dit is mijn idee voor komend weekend:
Microfoon weer naar originele plek bij de achteruitkijkspiegel
Telefoon magneet plaatsen op plek van parrot. Oplaadkabeltje plaatsen en netjes wegwerken.
Photoshopje:

Dit weekend ook van een vriend 2 mooie pioneer speakers gekregen, die als het goed is in de achterportieren zouden passen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0