V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 08:49  ·  #1
Ik heb besloten om te kijken naar een opvolger voor de V40. Daar zitten flink wat mankementen aan te komen en dat is de auto mij niet waard. Ik heb bedacht om te kijken naar een S60 op benzine. Een degelijke auto welke motorisch in orde is. Veel randzaken kan ik ondertussen zelf wel vervangen, maar motorisch heb ik er minder verstand van.

Wat vinden jullie hier van?

https://www.autowereld.nl/volv…/foto.html

Zijn de o-ringen in het carter hier nog een zwak punt? Of zijn er andere zaken dan de standaard S60 punten waar ik op moet letten? Een keer draagarmen vervangen vind ik nou niet zo schokkend meer.....
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 653
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 10:03  ·  #2
Ziet er op de foto netjes uit, maar de motor is op afstand niet uit te lezen met vida, geluiden te horen of olielekkage te zien.

Deze motor inderdaad o-ringen carter en carter ventilatie vervangen is aan te bevelen. En wil je er lang mee rijden ook distributieriem preventief meenemen met een goede waterpomp. Ook dan gelijk de nokkenas poelie goed controleren en eventueel gewoon vervangen als dit nog niet is gebeurd.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 10:22  ·  #3
Even wat uit het systeem geplukt hier. Eerste eigenaar was particulier en heeft er meer dan 10 jaar in rondgereden, de eerste 5 jaar met financiering. Daarna twee particuliere eigenaren die er slechts kort in hebben gereden (resp. 4 maanden en ruim anderhalf jaar). APK meldingen in 2018: Mistlicht ondeugdelijk bevestigd en 2019: Achterlicht lichtoppervlak > 25% afgenomen en Stadslicht werkt niet (goed). Ik zie geen WOK-meldingen in het systeem maar dat hoeft niets te zeggen over eventuele schade.
De commerciele versie is 2.4 170PK Drivers Edition dus de advertentie klopt wel.

Edit: pluspunt, de auto staat rondom op Michelin all-season banden. Er heeft iemand geld over gehad voor goede banden. (Geen Chinese troep in ieder geval)
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 10:33  ·  #4
Quote door trabbit

Ook dan gelijk de nokkenas poelie goed controleren en eventueel gewoon vervangen als dit nog niet is gebeurd.


Welk onderdeel is dit precies, en wat kan er mis mee zijn dat je het preventief vervangt?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 10:56  ·  #5
Quote door ries123

Quote door trabbit

Ook dan gelijk de nokkenas poelie goed controleren en eventueel gewoon vervangen als dit nog niet is gebeurd.


Welk onderdeel is dit precies, en wat kan er mis mee zijn dat je het preventief vervangt?


De VVT poelie (Variable Valve Timing) wilt nog wel eens intern gaan lekken bij hogere km-standen. Ik heb die van mij vervangen omdat die begon te rammelen/tikken (klonk net als een oude diesel, zo typisch nagelen).
Die S60 ziet er netjes uit, altijd mooi zo'n S60 uit een van de laatste bouwjaren, vaak goed in de opties (deze ook). Geen specifieke kwaaltjes verder, alleen bij deze KM-stand wordt het onderstel toch wel een stuk minder.

Grootste minpunt (voor mij persoonlijk) is dat het een 2.4 is, en geen 2.5T (of T5). Maar dat is meer omdat ik geblazen motoren prettiger vind rijden :P
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 11:48  ·  #6
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 11:55  ·  #7
Quote door [-Tom-]

De VVT poelie (Variable Valve Timing) wilt nog wel eens intern gaan lekken bij hogere km-standen. Ik heb die van mij vervangen omdat die begon te rammelen/tikken (klonk net als een oude diesel, zo typisch nagelen).


Hebben we het dan over deze dure jongen?
https://www.skandix.de/en/spar…e/1023903/
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 12:03  ·  #8
Quote door ries123

Quote door [-Tom-]

De VVT poelie (Variable Valve Timing) wilt nog wel eens intern gaan lekken bij hogere km-standen. Ik heb die van mij vervangen omdat die begon te rammelen/tikken (klonk net als een oude diesel, zo typisch nagelen).


Hebben we het dan over deze dure jongen?
https://www.skandix.de/en/spar…e/1023903/

Yes! Een atmosferische heeft er maar 1, een 2.5T of T5 2 (inlaat en uitlaatzijde).
Ik weet niet hoe je zelf kan checken, die van mij heb ik vervangen toen hij al echt ging rammelen dus toen was 'ie eigenlijk al 'stuk' (motor loopt wel overigens gewoon)

Quote door McGyver

Quote door [-Tom-]

Grootste minpunt (voor mij persoonlijk) is dat het een 2.4 is, en geen 2.5T (of T5). Maar dat is meer omdat ik geblazen motoren prettiger vind rijden :P


Ook mijn eerste gedachte!
Mogelijk is dit ook een optie: https://www.autotrack.nl/a/volvo-s60-benzine-2008-52384170

Ik zou voor deze gaan :) Turbo en zo te zien ook premium audio (iig minimaal high performance!)
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 12:19  ·  #9
Quote door McGyver

Ook mijn eerste gedachte!
Mogelijk is dit ook een optie: https://www.autotrack.nl/a/volvo-s60-benzine-2008-52384170


Das een lekkere zeg 👍
S80 Kinetic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 234
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 12:54  ·  #10
Mooie bak hoor die 2.5T.
Maar toch zou ik zelf voor de 2.4 gaan. Zit minder op (geen turbo en maar 1 vvt poelie bijv.) en kan dus ook minder aan stuk gaan. Verder geen problemen met haarschuren in de cilinderbussen wat bij de 2.4T en 2.5T naar ik hoor relatief vaak voorkomt. En een 2.4 zal ook zuiniger zijn en met een lager gewicht goedkoper in de mrb.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 13:22  ·  #11
Quote door S80 Kinetic

Mooie bak hoor die 2.5T.
Maar toch zou ik zelf voor de 2.4 gaan. Zit minder op (geen turbo en maar 1 vvt poelie bijv.) en kan dus ook minder aan stuk gaan. Verder geen problemen met haarschuren in de cilinderbussen wat bij de 2.4T en 2.5T naar ik hoor relatief vaak voorkomt. En een 2.4 zal ook zuiniger zijn en met een lager gewicht goedkoper in de mrb.

Verbruik is denk ik te verwaarlozen, en ja er zit minder op wat stuk kan gaan (1 turbo en 1 VVT poelie). Maar hoe vaak heb je nou gehoord dat een turbo stuk ging? Of daadwerkelijk dat een 2.5T scheurde?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 13:30  ·  #12
Bij een 2.4 is alles veel toegankelijker, een gasklephuis verwissel je in 15 minuten bijvoorbeeld.
Ik haal 1:13 op benzine met een 2.4. Ik hoor meestal 1:9 bij of minder bij turbo motoren.
Dit is alleen significant als je veel kilometers maakt natuurlijk.

Ik vind die 2.5t er wel wat gaar uit zien van binnen met slechts 2 ton op de klok. Instapschade op de stoel bij 2 ton suggereert heel veel korte ritten, of hij is gewoon teruggedraaid.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 13:33  ·  #13
1 op 13 is wel heel netjes op benzine. Dan rijd je zeker alleen maar snelweg en op cruise control?

Deel je mening dat interieur er gaar uitziet gezien de km-stand. Kan ook dat er een zwaar iemand in gereden heeft, maar mijn interieur zag er netter uit met bijna een ton meer.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 13:59  ·  #14
Dank voor alle reacties!

Het vermogensplaatje is inderdaad een dingetje. Ik wil komende week eens gaan proefrijden om te kijken of ik ermee kan leven. Nu rijden we een turbo-loze V40 met 136pk en daar valt prima mee te rijden. Ik verwacht dat een S60 wel stiller is op de snelweg dus meer comfort geeft.
En inderdaad, wat er niet opzit gaat ook niet kapot. Ik ben een vrij rustige rijder...
Die 2.5T van de link is wel mooi van buiten, maar de stoelen en stuur vind ik vrij smerig en beschadigd.

Het is vooralsnog bedoeld als 2e auto, de S60 D5 moet genoeg kilometers draaien om nog rendabel te zijn als euro3 motor. Op den duur zal de D5 worden ingeruild voor een elektrische auto, waarna we de benzine S60 gaan gebruiken voor de lange afstanden en vakanties. Dat was in ieder geval mijn plan.

Wat mij opviel aan de 2.4 uit mijn link is dat het interieur er nog zo goed uitziet, ook lijkt de condensor van de airco te zijn vervangen. Die is namelijk helemaal niet dichtgeslagen zoals je op veel andere foto's ziet. Dat duidt er dus op dat er nog wel degelijk onderhoud is gepleegd.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V40 gaat eruit, S60 komt erbij?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 14:05  ·  #15
Quote door koennie

Bij een 2.4 is alles veel toegankelijker, een gasklephuis verwissel je in 15 minuten bijvoorbeeld.
Ik haal 1:13 op benzine met een 2.4. Ik hoor meestal 1:9 bij of minder bij turbo motoren.
Dit is alleen significant als je veel kilometers maakt natuurlijk.

Ik vind die 2.5t er wel wat gaar uit zien van binnen met slechts 2 ton op de klok. Instapschade op de stoel bij 2 ton suggereert heel veel korte ritten, of hij is gewoon teruggedraaid.

Gemiddeld (en dat is 80% stadsverkeerd) zit ik rond de 1:10 met mijn S80 2.5T automaat, op de snelweg loopt dat als ik normaal/rustig rij makkelijk naar de 1:12 of zuiniger (als ik mij aan de 100 km/h hou).

Als het leer slecht onderhouden is dan krijg je dat soort schades snel (of idd een zwaarder iemand). Verder valt het bij een wit/licht leder natuurlijk een stuk sneller op als de boel vies is (zie de zitting).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0