V60D3

mogelijkse vervanger

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 10:42  ·  #1
Ik ga morgen een V60D3 gaan bekijken uit 2018.
Zijn er dingen waar ik moet op letten? Ik begreep dat olieverbruik bij deze motoren geen issue meer is? Is het EGR probleeem bij deze bouwjaren reeds opgelost?
Ik rijd momenteel met een V70 2.4D uit 2009 en maak me ook zorgen over de kleinere koffer. Weet iemand hoe diep/lang deze koffer is? Dit vind ik niet direct terug.
Wat me ook nog bezig houd: ik doe al mijn onderhoud en herstellingen zelf. Ik heb dan ook VIDA +Dice. Is deze auto nog uit te lezen met VIDA 2014?

mvg
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 11:29  ·  #2
Het is een heel andere auto dan een V70. Vanuit de bestuurderspositie bekeken een stuk moderner (qua inrichting en wegligging ook wel denk ik) maar de V60 is echt aanzienlijk kleiner dan een V70, veel minder vierkant qua kofferruimte, de V60 loopt gestroomlijnder af, kleinere achterruit etc.. qua diepte en breedte iets kleiner dan de V70 denk ik, maar vooral de vorm doet veel.
Qua passagiersruimte op de achterbank valt het verschil wel mee denk ik.
Een maat van me had een V60, maar dat was wel een hybride dus die koffer was nog iets kleiner door de accu onder de vloer. Wij hebben die eens aan mijn VIDA 2010 versie gehangen en daar kon het programma niks mee, dus ik denk dat VIDA 2014 met auto 2018 ook niet gaat werken, maar het valt te proberen als ze het bij de proefrit toelaten. Toen ik mijn V70 kocht had ik als voorwaarde gesteld dat ik hem mocht uitlezen met mijn vida. Voor het terugstellen van de handrem om de blokken te vervangen heeft mijn maat toen een generiek apparaatje gekocht via amazon om de handrem in de service positie te zetten. Achteraf bekeken had dat ook nog met een 9V batterijtje gekund, maar het ging dus niet met vida destijds.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 11:43  ·  #3
Dag Bolbo,

Bedankt voor jouw antwoord.
Ik zit echt in dubio, ik heb twee v70's gehad. Ben dus echt verwend geweest kwa ruimte. Passagiers maakt mij zoveel niet uit. Zit er vrijwel altijd alleen in en heb geen kinderen. Wel vervoerde ik in de V70 zowat vanalles: ikea toestanden, wasmachines, koelkasten..... noem maar op. Nooit iets niet kunnen meenemen want het paste toch. Voor de echt grote dingen heb ik een aanhangwagen maar dat is toch steeds omslachtiger.
Ook voor de vakantie met de caravan was de V70 een ideale partner. Ik heb een mobicool koelkast die op 12V werkt en die past perfect, samen met bagage en de voortent.
Ik kan nog wat langer wachten, de auto rijd nog prima maar de motor heeft last van olieverbruik. Wat het extra moeilijk maakt: V70's zijn moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Als je er al één vind is het een ondergemotoriseerde versie of ééntje met veel kilometers.

Dat Vida 2010 niet werkte op een V60 lijkt me normaal, de V60 is in 2013 geintroduceerd dus in de 2010 versie zit ze er zowieso niet in.
In de 2014 versie mogelijks wel. Ik herinner we vaag ergens iets dat vanaf bepaalde modeljaren je een online versie moet hebben, echter vind ik daar niet direct wat van terug.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 14:27  ·  #4
De V60 van 2018 (oude type) ga je 100% zeker niet kunnen uitlezen met Vida 2014. Ik kon mijn V40 van MY16 er ook niet mee uitlezen.
Tevens ga je er zeker flink ruimte op inleveren, in de breedte, lengte en hoogte. Vergeet ook de schuine t.o.v. de rechte achterklep niet... Maar wel goed om af te wegen, als je er toch enkel alleen in rijdt valt het misschien wel mee...
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 14:50  ·  #5
Dag Doeke,

Heb gaat idd over het oude type.
Zal idd een afweging worden. Het is net het ruimteverhaal dat me tegenhoud.
Altijd al een hekel gehad aan auto's met een schuine achterklep. Je stopt er iets in en je komt er net te laat achter dat het net niet past.
Met de V70 nooit geen probleem geweest.
ed-oorklep
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 23:33  ·  #6
Ìk ben van een V70 uit 2006 naar een V60 uit 2011 gegaan. Vida gaat bij mij prima, en anders is er altijd nog p3tool (zeg maar Vdash maar dan gratis).
Maar ik weet natuurlijk niet hoe t met een 2018 V60 zit, als Doeke zegt dat dat niet praat dan geloof ik dat meteen.
Kwa ruimte is het inderdaad een stuk kleiner maar eerlijk gezegd maakt het rijplezier dat bij mij ruimschoots goed. Nou heb ik dan ook wel een T6 R-design met AWD, maar ik vind de ophanging een verbetering van 1000% tov de V70, zelfs tegenover de mijne waar een schroefset onder zat en aan de ophanging nog best wel een hoop andere upgrades waren gedaan. Sportief en strak genoeg maar nog steeds supercomfortabel.
Voor de ruimte zet ik er voor de vakantie een dakkoffer op, dan zou de inhoud in totaal meer zijn dan de V70. En voor de rest pik ik er even de aanhanger van m'n pa achter. zoveel werk is dat nou ook weer niet ;-).
Dus voor mij weegt het verschil in ruimte niet op tegen het rijplezier, en daar geniet ik iedere keer van, ruimtegebrek heb ik alleen last van als ik echt grote dingen mee neem, en zelfs dan is t niet eens zo erg.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V60D3

 · 
Posted: 17.11.2023 - 23:54  ·  #7
Dag Ed,

Ik ga het eens gaan bekijken, morgen ga ik eens langs bij de garage waar de wagen altijd in onderhoud is geweest. Eens luisteren of ik de historie te weten kan komen en of er niets onderliggend is.
Jij beschrijft perfect de andere kant van de slinger. Alledaags rijplezier vs de ruimte die je soms nodig hebt. De wagen zal vast ook een stukje minder verbruiken gok ik zo.
Ik blijf het maar moeilijk vinden. Het liefst van al zou ik met de huidige blijven rijden. Ik vind mijn V70NN met zijn mondeo onderstel ook wel prettig rijden, denk zelfs dat de V60 grotendeels op het zelfde platform staat maar weet de verschillen zo niet direct.
De grote redenen dat ik uitkijk voor een andere wagen: de rijtaks (1000€ vs 530€/ jaar), de km stand van bijna 360000km, en het feit dat hij olie verbruikt. Aan het laatste kan ik wel wat proberen doen door de motor te laten flushen etc... maar dat kost ook weer geld en het is afwachten wat het resultaat is.
Vandaag nog eens zitten rondsnuffelen voor een V70 van de laatste bouwjaren maar die hebben intussentijd ook vrijwel allemaal 250,000km achter de kiezen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0