V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

altijd gaan voor hoogste aantal pk's...of niet

 
 
 
 
 
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 18:43  ·  #46
Quote door typhoon

Chiptuning: Veel onduidelijheid, grijze zone, veel meningen, veel afgunst tov elkaar in de sector, indianenverhalen, ..... ;-)


Kan me er in grote lijnen in vinden, alleen afgunst van elkaar? zitten hier toch niet op de basisschool?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 18:49  ·  #47
Quote door Arthur30

Quote door typhoon

Chiptuning: Veel onduidelijheid, grijze zone, veel meningen, veel afgunst tov elkaar in de sector, indianenverhalen, ..... ;-)


Kan me er in grote lijnen in vinden, alleen afgunst van elkaar? zitten hier toch niet op de basisschool?


De peuterspeelzaal! :P
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 19:17  ·  #48
Sprokkel,

Zoals hiervoor beschreven is tuningland heel groot en ieder zo zijn meug. Ik heb een RICA tune gedaan met een softloader, ik wilde namelijk zelf kiezen of ik maximaal ging, of niet. Rij nu een tijdje met de e-power. Kan met de softloader omlaag (standaardmap), of omhoog (ecu-upgrade-map).

Waarom RICA? Tsja, geen harde redenen. Als computernerd vond ik de softloader interessant (maar die stelt feitelijk niet zoveel voor), mijn garage liet een keer tussen neus en lippen door vallen "ik heb er een aantal met RICA rijden" en de lange historie van het bedrijf. Ben wat nuchterder over de prijs: ja waarschijnlijk heel duur voor wat het feitelijk is, of het nou 2 of 24 maps zijn.

Het enige advies dat ik je kan geven: probeer eens proef te rijden met verschillende tuningsoftware, je mag van mij de RICA proberen, misschien kun je bij anderen de software van anderen testen.

Ben ik nu een RICA fan? Dat is maar hoe je het bekijkt. Ben er erg blij mee, tot nu toe geen problemen gehad.
Ik zou iedereen dus ook willen aanraden een tuning te laten doen, maar vooral daar waar je er zelf het beste gevoel bij hebt, of dat nou volvotune of ergens anders is.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 20:57  ·  #49
Even een vraag, ik heb ook de ecu upgrade van Rica 226 pk.
Die egr en dpf dijn die software matig uit gezet of hardware matig?

En waarom zou je de egr en/of dpf uitzetten (educatief gezien)?
Anders moet ik ook nog even mailen of het bij mij ook nog als service mag.
sprokkel
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 21:13  ·  #50
Quote door waal70

je mag van mij de RICA proberen, misschien kun je bij anderen de software van anderen testen.


Super dat je dit aan biedt
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 21:55  ·  #51
Quote door sprokkel

Quote door waal70

je mag van mij de RICA proberen, misschien kun je bij anderen de software van anderen testen.


Super dat je dit aan biedt


No problem, laat maar weten. Misschien willen meer getunede Volvo's meedoen, ben zelf ook wel in voor vergelijkend warenonderzoek :happy:
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 23.05.2013 - 22:09  ·  #52
Quote door mennob88

Even een vraag, ik heb ook de ecu upgrade van Rica 226 pk.
Die egr en dpf dijn die software matig uit gezet of hardware matig?

En waarom zou je de egr en/of dpf uitzetten (educatief gezien)?
Anders moet ik ook nog even mailen of het bij mij ook nog als service mag.

Hoi Mennob88,
Ikzelf heb ook de 226pk van RICA onder de motorkap zitten en m'n DPF en EGR zijn ook "uitgeschakeld". Dit gebeurd ook geheel softwarematig. Gewoon met hun pc doen ze dat. DPF uitzetten schijnt maar 2 vinkjes te zijn in de software, EGR daarentegen vraagt iets meer moeite, aldus RICA.
Let wel op... Die DPF mag je alleen maar laten uitzetten als je EERST de DPF eruit haalt. D.w.z. de interieur eruit haalt. (de inwendige steen verbrijzelen of er een alternatieve pijp onder monteren)
Ik kan dat alleen maar aanraden. Arthur hier van op het forum heeft dit ook gedaan, net hetzelfde als ik. Auto kan nu veel beter "ademen" doordat hij zijn uitlaatgassen niet meer naar buiten moet "duwen". Daardoor heb je vervolgens ook alweer 5% vermogenwinst.
Doen, zou ik zeggen. 8-)
Groetjes uit Gent. (Near to Volvocars-factory)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 24.05.2013 - 00:08  ·  #53
Mijn T5 is (helaas) standaard! Banden gaan me nu al veel te snel op in rook dus even geen tuning! :D
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 24.05.2013 - 08:11  ·  #54
Quote door Arthur30

Quote door typhoon

Chiptuning: Veel onduidelijheid, grijze zone, veel meningen, veel afgunst tov elkaar in de sector, indianenverhalen, ..... ;-)


Kan me er in grote lijnen in vinden, alleen afgunst van elkaar? zitten hier toch niet op de basisschool?


Bedoelde ik eigenlijk mee, kritiek naar concurrenten: programmeren niet zelf of geven geen garantie, weten niet met wat ze bezig zijn...
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 24.05.2013 - 08:12  ·  #55
Quote door mennob88

Even een vraag, ik heb ook de ecu upgrade van Rica 226 pk.
Die egr en dpf dijn die software matig uit gezet of hardware matig?

En waarom zou je de egr en/of dpf uitzetten (educatief gezien)?
Anders moet ik ook nog even mailen of het bij mij ook nog als service mag.


Menno,

EGR uitzetten kan sowieso geen kwaad en behoeft geen hardware aanpassingen. Sommige kiezen er naast het sofware matig uitzetten ook nog voor om de EGR af te doppen (hierover is de nodige info te vinden op het forum). Wanneer je de EGR softwarematig laat uitzetten krijgt de motor voortaan alleen nog frisse (schone) lucht van buiten aangevoerd. De EGR redigeerd normaal gesproken de uitlaatgassen terug naar het luchtinlaat traject zodat de gassen nogmaals als inlaat gas worden gebruikt en de uitstoot van de auto omlaag gaat. Echter je kunt je voorstellen dat de motor hierdoor wel eerder en vooral meer vervuilt (wij vinden het immers ook niet fijn om onze uitwerpselen opnieuw voorgeschoteld te krijgen ;-) ) Alleen wanneer er vol vermogen van de motor wordt gevraagt zorgt de EGR ervoor dat de motor schone lucht van buiten krijgt. EGR laten uitzetten zal Rica vermoedelijk zo voor je doen als je de auto daar al hebt laten tunen.

Zoals Maaidie hier ook al eerder aangaf, DPF software matig uitzetten is een heel ander verhaal want hiervoor dien je het roetfilter onder de auto (indien die aanwezig is; ik meen standaard vanaf MY2006) leeg te halen. Wanneer het DPF wordt uitgezet zal deze voortaan niet meer regeneren wat inhoud dat er geen brandstof meer in het filter wordt gespoten (wat leid tot minder brandstof verbruik) om het met roet dichtgeslipte filter schoon te branden.
Ik heb dit leeghalen van het filter toevallig onlangs aanschouwd. In het filter zit een groot keramiek blok met allemaal hele kleine kanaaltjes waar de uitlaatgassen doorheen lopen. Roet blijft dan achter in dit filter en wordt van tijd tot tijd schoongebrand. Dit filter zorgt voor veel tegendruk in het uitlaat traject en zoals hierboven ook al aangegeven, na het verwijderen van het filter zal de motor veel vrijer ademen wat naast het lagere brandstof verbruik ook nog eens resulteerd in iets meer vermogen. Dus wanneer je het DPF ook wil laten uitzetten, eerst je filter (laten) leeghalen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 24.05.2013 - 08:14  ·  #56
Quote door typhoon

Quote door Arthur30

Quote door typhoon

Chiptuning: Veel onduidelijheid, grijze zone, veel meningen, veel afgunst tov elkaar in de sector, indianenverhalen, ..... ;-)


Kan me er in grote lijnen in vinden, alleen afgunst van elkaar? zitten hier toch niet op de basisschool?


Bedoelde ik eigenlijk mee, kritiek naar concurrenten: programmeren niet zelf of geven geen garantie, weten niet met wat ze bezig zijn...


Dan ben ik het helemaal met je eens, want die zijn er inderdaad in overvloed! ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 24.05.2013 - 12:59  ·  #57
Het is geen kritiek maar wel bepaalde bevindingen bij bepaalde mensen dus ja daar gaan we dan weleens dieper op in! En ik blijf erbij dat je dit soort dingen maar beter fijntjes in orde kunt hebben. ;) Overigens laat ik iedereen vrij in zijn keuzes dus directe kritiek is dit niet. :)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 25.05.2013 - 03:16  ·  #58
Het gaat hier natuurlijk met name over diesels maar het viel met pas op dat voor de bezitters van de jongere Volvo V70 2.0T (2010-2011) 4 cilinder met 203 pk je bij Rica OEM kunt laten upgraden naar de opvolger, die Volvo T5 noemt voor minder dan 500 euro.

Toch een mooi verhaal, de 2012 T4 1.6L met 180pk uitbrengen en dan denken, tja dat is wel weinig vermogen verschil met de 2.0T, laten we wat nieuwe software schrijven en deze uitbrengen als de T5 (met 240 pk) waar ze volgens mij een slordige 9 rooitjes meer voor vragen. Correct if i'm wrong.

Dus bezitters van deze Volvo, voor ergens in de 460 euro mag je de 2.0T op de achterklep verwijderen en hier T5 opplakken 8-)
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 25.05.2013 - 12:18  ·  #59
Zou het echt zo gemakkelijk zijn? Vaak lees je over andere (vergeef me als ik onzin uitkraam...) aandrijfassen, kleppen etc. bij uitvoeringen met meer vermogen.

En is dan dus die 163 naar 253 PK niet wat errug veel? En al helemaal dat koppel, je kunt er zowat de aarde sneller door laten draaien als je iets te hard optrekt.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: V70 2.4D (163)pk, tunen naar 218 of 240, wat is wijsheid?

 · 
Posted: 25.05.2013 - 16:44  ·  #60
Wat ik nog mis in de discussie bij DPF wegschrijven:

* een halfvol roetfilter geeft een extra back-pressure tussen de 50 en 100 hPa (0,1 bar). Het lijkt me dat het uitlaattraject hierop is ingeregeld, hoe gaat dat als je de DPF weghaalt? Zou je niet diezelfde weerstand moeten aanbrengen?
* de hitte voor het regenereren komt vanuit de katalysator voor het roetfilter (moet ongeveer 600 graden worden). De katalysator ontbrandt extra ingespoten diesel, maar wordt daarmee ook zelf schoongebrand. Zonder DPF-cycli, hoe blijft de kat dan schoon? Of kan die nooit "vol" raken?
* door een extra injectie uit de injectoren wordt bij de "afvalslag" ook een beetje diesel ingespoten, die ervoor moet zorgen dat de aanwezige roetdeeltjes al gedeeltelijk verbrand raken. Wordt bij een DPF-off actie ook deze extra injectie voorkomen? Deze lijkt me namelijk meer schuldig aan verhoogd verbruik in euro IV (want deze inspuiting gebeurt vrijwel ALTIJD ipv om de 800km 30 mins, zoals in het gunstigste geval bij regeneratie)

Jullie merken wel, ik wil graag het systeem grondig begrijpen, alvorens ik overweeg ook zo'n actie te doen. Hoewel ik waarschijnlijk anders zou praten als het DPF bij mij ook voortdurend troubles gaf (dat doet die dus niet) :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0