V70 2.5T 1998

Youngtimer kopen

 
 
 
 
 
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 17:38  ·  #1
Hallo allemaal!

Ik zou mezelf eerst even voorstellen, mijn naam is Diederick en sinds kort op zoek naar een mooie V70. Sinds afgelopen juni ben ik begonnen als "hybrid" ZZP-er en kan daarmee gebruik maken van de fiscale voordelen van een youngtimer.

Ben al jaren gecharmeerd van de classic V70 en afgelopen week een kijkje wezen nemen bij dit exemplaar. Na een proefritje erg enthousiast en met wat bedenktijd naar huis gegaan.

Mijn technische know-how is echt 0,0 dus ben nogal bang een kat in de zak te kopen. Met de vriendelijke verkoper heb ik afgesproken volgende week de auto voor een 'aankoopkeuring' bij een bevriende garage van hem te brengen.

Ik wil graag weten wat de onderhoudsstaat is en daarmee ook de juiste vragen kunnen stellen. Zou graag wat verder vooruit kunnen kijken qua kosten. Hoe dit het best aan te pakken en kan er al wat verteld worden op basis van de foto's/specs?

Verwacht zo'n 10.000 - 15.000km per jaar te gaan rijden.

Groet Diederick
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:11  ·  #2
Hallo Diederick,

Welkom hier.
Mooie classic en mooie uitvoering.
Ben je ook al bekend met deze rubriek ?
Alvast succes en veel plezier op het forum
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:34  ·  #3
Dag Diederick allereerst welkom.

Klopt het dat deze youngtimer in Vorden staat op industrie terrein bij wasboxen met Volvo's erbij?
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:38  ·  #4
Beste Bover,

Ik weet niet waar de Volvo momenteel staat, heb hem bekeken bij een boerderij in Barchem waar hij even in de schuur stond. Verkoper heeft daar een loods met meerdere oldtimers. Zou dus goed kunnen dat deze nu in Vorden staat, daar woont hij zelf.

De andere link gaf al een mooie lijst met dingen welke te checken zijn, dank BigDog. Mochten er nog meer tips zijn op te letten, verneem ik ze graag.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:40  ·  #5
AHA dan weet ik wel wie dat is denk ik. Heeft hij ook gezegd dat de Volvo rechtstreeks uit Scandinavie komt?

Hierbij trouwens een gevonden linkje voor de liefhebber met de fiscale voordelen Youngtimer op een rij:
http://www.aaben.nl/?Page=4
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:50  ·  #6
Nee deze V70 heeft hij uit Zwitserland gehaald, ervaringen?
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:58  ·  #7
Als hij dezelfde handelaar is als ik vermoed dan staan er nog meer bij David Vorden Autowasserij. Hij adverteert ook op marktplaats en autowereld.
Verder alleen ervaring in de wasbox :D

In ieder geval, waar je ook koopt, kijken of je auto historie kunt achterhalen. Ik heb geïmporteerde Volvo uit Duitsland en heb VOOR de koop geist/gevraagd naar het adres garage of Volvo-autodealer van herkomst.
Toen heb ik gebeld en bleek km stand op orde.
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 19:04  ·  #8
Ik denk dat dat wel een andere handelaar is dan degene met wie ik contact heb (Milo Jacobs).
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 20:22  ·  #9
Hoi Diederick,

Welkom hier.
Een hele mooie classic, met opmerkelijk lage kilometerstand ! 193K. :o

Wauw, een plaatje!

Echter, die aankoopkeuring, is het niet verstandiger dit bij een onafhankelijke garage te laten doen?

Nouja, gezien de staat van de auto, en omdat het een classic is, kan er weinig mis zijn. Echter mag je voor deze vraagprijs ook een zeer goede classic verwachten!

Veel plezier, en hopelijk tot snel.. met Classic. :)

Groet,
Martijn
GreyS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 21:19  ·  #10
...
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 24.08.2014 - 21:55  ·  #11
Welkom op het forum! Mooie classic met maagdelijke km stand. Ik zou idd ook, voor ik dit bedrag zou uitgeven, een onafhankelijke aankoopkeuring laten uitvoeren.
In ieder geval veel plezier met de voorpret... :-)
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 25.08.2014 - 12:25  ·  #12
Dank voor alle reacties, wat een actief forum! Goed en leuk om te lezen, ik denk dat ik de eerste (gratis) aankoopkeuring even afwacht en vervolgens nog een proefrit maak waarbij ik alle punten welke in een ander topic genoemd worden check. Vervolgens of tot aankoop over ga, of nog door Dekra oid laat checken of afzie van de aankoop.

Dit lijstje bedoel ik:

- controleer of het onderhoudsboekje erbij zit, als deze weg is: op naar de volgende! als er iets niet klopt wordt deze vaak weggegooid.
- controleer de apk papieren, vraag om een NAP uitdraai.
- controleer wanneer de distributieriem vervangen is, dit is normaal onderhoud, maar wel belangrijk en kost je rond de 500 euro. het vervangings interval is 80000-120000km afhankelijk van het merk/model auto.
- controleer alle functies in de auto, ramen, ruitewissers, sproeiers, deursloten, stoelen, alle knopjes.
- tijdens de proefrit:
* auto moet rechtdoor gaan, en hooguit iets naar rechts weglopen als je het stuur loslaat.
* bij remmen het stuur heel licht vasthouden en kijken of hij rechtdoor blijft rijden.
* bij de start moet hij zonder het gas aan te raken binnen een paar seconden aanslaan.
* probeer in de 3 of 4 versnelling vanaf 1000 toeren te versnellen, dit moet soepel en geleidelijk gaan.
* als de koppeling pas op het allerlaatst aangrijpt, is de koppeling bijna versleten. (kosten 500-900 euro).
* rijden over drempels moet zonder klakken en tikken gebeuren (slijtage aan draagarmen of onderstel, is prima te repareren, maar je bent zo weer een paar honderd euro verder).
* rijd op een parkeerplaats en stuur zowel linksom als rechtsom tot de aanslag (rustig in 1e versnelling) als je kloenkkloenkkloenk hoort: aandrijfas kapot (kosten 100-200 euro)
* trap een keer goed door in de 2 versnelling tot het rood, de auto moet gelijkmatig versnellen zonder bokken of hapreren. kijk in de spiegel of je enorme rookwolken ziet (zo ja, volgende auto bekijken)
* zet m op de handrem en probeer weg te rijden, dit moet heel moeilijk of niet gaan.
* probeer de kachel op maximaal heet.
- als de motor goed warm is probeer dan bij stilstand de airco, deze moet koude lucht (5 graden) geven. kapotte airco bij een classic is een erg dure reparatie, zeker 1000 euro.
- kijk wat er voor banden op zitten en de profieldiepte, dit moet zeker 4 mm zijn. reken voor een sleten band vervangen 100 euro, dan zit je zeker goed.
- kijk ook of er een fatsoenlijk merk banden op zit, bv michelin, vredestein, pirelli, goodyear, etc. als er goedkope wanli, linglong, of andere flutbanden opzitten; rijdt waardeloos, minder veilig, en geeft aan dat de vorige eigenaar geen geld over had om de auto goed in orde te maken.
- 17 of 18 inch banden staat leuk, maar zijn duur in aanschaf en rijden minder comfortabel, dus liever 15 of 16 inch.
- controle van de uitlaat: neem een oude doek in prop die in de uitlaat terwijl de motor draait, als je gesis onder de auto hoort is de uitlaat ergens lek. als je druk voelt opbouwen en je moet kracht zetten om dedoek er in te houden is de uitlaat gasdicht, dat wil niet zeggen dat hij niet ergens bijna verrot is.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 25.08.2014 - 12:40  ·  #13
ha Diederick, Dacht dat je al gekocht had :)
Diederick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 25.08.2014 - 13:29  ·  #14
Haha nee nog niet :) Ben het wel van plan!
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.5T 1998

 · 
Posted: 25.08.2014 - 14:55  ·  #15
Je woont in Gelderland? , dan wel even laten zien natuurlijk
 
Selected quotes for multi-quoting:   0