V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 
 
 
 
 
sannepit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 11:55  ·  #1
In de aanloop naar mijn APK keuring maar weer eens de buis voor de EGR schoon gemaakt en de slangen tussen de intercooler en het blok.

Tot mijn grote schrik zat er redelijk wat olie in het deel van de slang bij de intercooler. Echt een plasje. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Daarnaast ligt er op de bovenzijde van de versnellingsbak ook veel olie (zwart). Ook hiervoor zoek ik de oorzaak... Welke "oliebronnen" bevinden zich hierboven?

Fijne paas!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 13:06  ·  #2
Quote door sannepit

In de aanloop naar mijn APK keuring maar weer eens de buis voor de EGR schoon gemaakt en de slangen tussen de intercooler en het blok.

Tot mijn grote schrik zat er redelijk wat olie in het deel van de slang bij de intercooler. Echt een plasje. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Daarnaast ligt er op de bovenzijde van de versnellingsbak ook veel olie (zwart). Ook hiervoor zoek ik de oorzaak... Welke "oliebronnen" bevinden zich hierboven?

Fijne paas!


Niets aan de hand, gassen worden geregenereerd ( carter ventilatie/olie afscheider ) en terug geleid in het inlaat traject, dit is bij zowel benzine als diesel motoren gebruikelijk...
Milieu eisen...

In de meeste intercoolers zit vaak een heel gaatje om de olie af te laten lopen, ( gaatje moet klein zijn om geen verlies te krijgen door dat er nogal wat inlaat druk opstaat bij een turbo..)

Had je maar een olie bron, dan was je rijk....
sannepit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 13:53  ·  #3
Dank!
Het EGR systeem is mij bekend, maar ik had niet verwacht dat daar zo veel olie bij mee zou komen..?
Heb je dan ook een vermoeden waar de olie bovenop de versnellingsbak vandaan kan komen?

PS: voor je website adres in je handtekening, moet je even http:// er voor zetten, nu doet hij het niet.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 14:02  ·  #4
Er komt altijd wat olie mee vanuit de carterventilatie en de smering van turbo.

Het lijkt misschien alsof er veel in de slangen blijft zitten, maar in werkelijkheid valt dit wel mee anders zou je oliepeil ook drastisch moeten zakken.

Betreft de olie op je versnellingsbak, zijn er meerdere opties.

Het kan komen van je koppelingscilinder, maar dan zou de olie niet zwart moeten zijn.

Lekt er misschien iets aan de pakking van je kleppendeksel?

Om een goed beeld van de exacte locatie van het lek te krijgen, zou het makkelijk zijn als je er een foto van zou kunnen maken.
sannepit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 14:34  ·  #5
Hoi Herby,

Ik heb het net grondig schoongemaakt ;-) De foto laat dan dus een blinkende bak zien
Het vreemde is dat op het blok niks zit, dus ik dacht niet zo snel aan een pakking.

Groet,
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 15:47  ·  #6
Jammer voor de foto, maar door het schoonmaken kun je nu waarschijnlijk wel beter zien waar de olie vandaan komt. 8-)

Bovenop de bak is een rare plaats voor een olielekkage, er zit daar niet zoveel dat olie kan lekken. :-/
sannepit
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: V70 D5 2002: Olie in slang tussen intercooler en motor

 · 
Posted: 31.03.2013 - 16:14  ·  #7
Zou het de krukaskeerring kunnen zijn? Die heb ik namelijk al wel laten vervangen, maar misschien is dit oude olie?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0