V70 2.5T 2003 - Drijfstanglager verrot

drijfstanglagers van een onbekend aantal cilinders verrot

v70awd25t
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

V70 2.5T 2003 - Drijfstanglager verrot

· 
Posted: 15.12.2025 - 07:57  ·  #1
beste,

Ik heb een Volvo v70 2.5T awd uit 2003 gekocht.
Dikke bak, en eigenlijk zonder teveel na te denken altijd gedacht dat het super blokken waren.

De 2e week was het raak, drijfstanglager naar de knoppe... nu heb ik die auto op de hof staan, en is alles behalve het blok nog strak en netjes! Geen roest etc.

Ik kan dus aan een zelfde blok komen helemaal compleet als het goed is (150k gelopen) + 6 maanden garantie voor een redelijke prijs.
Is het de moeite waard om het blok om te lepelen?
Of zijn er nog andere alternatieven voor evt. Andere motorblokken die erin kunnen? V6 of V8 etc. Ook prima!
Ik ben er alleen zelf totaal niet in thuis, ik kan het alleen slopen...

HELP!
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: V70 2.5T 2003 - Drijfstanglager verrot

· 
Posted: 15.12.2025 - 08:41  ·  #2
Terug naar de verkoper?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.12.2025 - 09:43  ·  #3
Quote door ries123

Terug naar de verkoper?

kansloos.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2025 - 09:54  ·  #4
Je moet voor jezelf bepalen of je het het waard vind , groot gedeelte van de kosten zullen arbeid zijn , dus leuk garantie op blok maar als is niet goed is het nieuwe blok , de arbeid ben je kwijt .

Een ander type v6 v8 , teveel films gekeken , het kan maar er is veel me gemoeid , als je hele diepe zakken hebt , of het allemaal zelf kan , of te wel dream on en overslaan .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.12.2025 - 10:30  ·  #5
Lekker een andere 2.5T er in hangen.
Wel preventief het e.e.a. aanpakken, nu kan je er mooi bij. D-riem, waterpomp, span/looprol, carterventilatie en O-ringen in het onderblok. Dan kan je weer ff vooruit.
Als je gek wilt gaan doen kan je er ook nog een 2.4 T5 in lepelen, maar die zijn wel een stuk duurder (want gewilder)
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 16.12.2025 - 10:55  ·  #6
Quote door [-Tom-]

Lekker een andere 2.5T er in hangen.
Wel preventief het e.e.a. aanpakken, nu kan je er mooi bij. D-riem, waterpomp, span/looprol, carterventilatie en O-ringen in het onderblok. Dan kan je weer ff vooruit.

Zeker doen, 150-180k km is het punt dat die riem toch moet en nu kan je er bij. Dat is een no-brainer als je het blok vervangt, helemaal als je de klus zelf gaat doen.
v70awd25t
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 13:58  ·  #7
Beste Liefhebbers!

Om even terug te komen op het drijfstanglager probleempje van mijn V70.
Ik heb even een filmpje gemaakt, en ik twijfel nu toch of het wel de drijfstanglager is...
Aangezien de oliepijl perfect op niveau is, en dit toch wel een ander ratelend geluid is...
Ik ga in het nieuwejaar even checken of niet mijn oliepomp verrot is...
Mocht iemand hetzelfde probleem hebben ervaren of denken te weten wat het kan zijn, alle hulp is van harte welkom!!

Hieronder een youtube link naar de video van mijn v70:
https://youtube.com/shorts/ahjJUbDCJIM?si=eESlRLLRhMgFvIvn

Ik wens iedereen alvast een veilig en goede jaarwisseling toe, en de beste wensen voor 2026!!

Jordy
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 14:05  ·  #8
Alle bougies goed aangedraaid?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 16:56  ·  #9
Drijfstanglager eruit , je oliedruk zal dan ook laag zijn(gevolg van slechte lagers , hoe vaker je hem start hoe verder het kapot gaat .

Dat je olie op pijl staat heeft niks met oliedruk te maken .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 17:20  ·  #10
Quote door olaf
je oliedruk zal dan ook laag zijn (gevolg van slechte lagers)

Even serieuze vraag, hoe kan dat dan?
De krukas ligt nog steeds in de juiste positie toch? Oliepomp ook.
Die kunnen beide niet fysiek iets anders doen door een drijfstang? Ik probeer het even voor me te zien.
drazic78
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 18:08  ·  #11
O-ringen carterpan.
Is ook hier op het forum veel over geschreven.
O-ringen verharden door ouderdom met lage oliedruk als gevolg.
Word op zoek naar een ander blok ben ik bang..
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 18:26  ·  #12
Quote door Jeroen

Quote door olaf
je oliedruk zal dan ook laag zijn (gevolg van slechte lagers)

Even serieuze vraag, hoe kan dat dan?
De krukas ligt nog steeds in de juiste positie toch? Oliepomp ook.
Die kunnen beide niet fysiek iets anders doen door een drijfstang? Ik probeer het even voor me te zien.

Serieus , is gewoon basis kennis , google is je vriend , ik ga het hier niet uitleggen . zal vast een wikkepdia pagina voor zijn .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 20:23  ·  #13
Ik vraag juist om uitleg omdat ik het al opgezocht had. Zal nog een keer een stukje van het eerste resultaat delen:

Een te lage oliedruk, vaak gesignaleerd door een brandend waarschuwingslampje, is cruciaal voor drijfstanglagers, omdat onvoldoende smering leidt tot ernstige motorschade. Versleten drijfstanglagers veroorzaken hard tikkende geluiden en lage druk bij stationair draaien. Direct stoppen en oliepeil controleren is noodzakelijk om een gebroken drijfstang te voorkomen.

Symptomen van oliedrukproblemen bij drijfstangen: Een zwak brandend oliedruklampje bij stationair toerental en een tikkend of kloppend geluid uit de motor, met name bij koude start of hoge toerentallen.

Oorzaken: Gebrek aan olie (lekkage of verbranding), een defecte oliepomp, of overmatige speling in de lagers zelf, waardoor de oliedruk wegvalt.

Gevolg: Door onvoldoende smering raken de drijfstanglagers oververhit en beschadigd (big end schade), wat kan leiden tot een volledige motorrevisie of vervanging.

Dat geen olie slecht is voor de motor en de lagers snap ik, maar hoe versleten lagers voor lage oliedruk zorgen begrijp ik niet. De oliepomp en krukaslagers staan los van elkaar, en de olie kan er ook niet uit lopen.

Maar misschien bedoelde je het precies omgekeerd, slechte lagers als gevolg van lage oliedruk.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2025 - 21:31  ·  #14
De speling voor glijlagers drijfstangen is , 0.030 , en max 0.060mm (even om een idee te geven zijn geen volvo getallen !)
Een gemiddelde haar is 0.07mm , of te wel slijtage van nog geen haar , is al te veel ,en dat betekend dat de olie die de twee metalen krukas en drijfstanglagers er te snel tussen uit lekt , met als gevolg afnemende oliedruk , vaak koud lukt het dan nog wel , maar warm krijg je metaal op metaal en is de boel in seconden kapot .

Om nog wat beter idee te geven je tuinslang met variabele sproeier , zet je hem helmaal open , neemt de druk af grote plas , maak je klein straaltje , neemt druk wat toe en krijg je een hardere straal .
Een glijlager heeft een oliefilm nodig , niet te dun maar zeker niet te dik , beide loopt het in de soep .

Waarschijnlijk zijn alle lagers gesleten , dus heel veel kleine te grote lekjes en weg druk , je meet oliedruk ook altijd met warme motor , meestal moet de olie 80c voor een juiste meeting .

Kloppend geluid op foto is drijfstanglager kapot en zullen er waarschijnlijk metaal deeltjes in olie en filter zitten .

beetje jip en janneke taal , hopelijk iets duidelijker .
Selected quotes for multi-quoting:   0