V70 2.4D - aandrijflijn vervangen

 
 
 
 
 
Blackbert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

V70 2.4D - aandrijflijn vervangen

 · 
Posted: 11.05.2014 - 21:51  ·  #1
Hoi,

Sinds enkele maanden rij ik weer Volvo (zie voorsteltopic 8-) ). Dat ging de eerste paar 1000km zeer goed, toen begon ik een klik te horen bij vertrekken en bij gas lossen. Daarnaast ook taktaktak stationair, wat verdween bij induwen koppeling.

Mede door hier veel te lezen, was de diagnose vrij simpel, bevestigd door de garagehouder (geen dealer, wel ex-Volvo werknemer, fabriek Gent): aandrijfas en vliegwiel/koppeling. Niet leuk, maar door ermee te blijven rijden zal 't niet verbeteren. 230.000km, ik had er al rekening mee gehouden.

We hebben een tijd geleden een ruilbak ingebouwd in de V70 automaat van m'n schoonbroer, dus niet onbekend met het werk. Toch: alle tips zijn welkom, we kunnen er maar slimmer van worden.

Besteld: LUK koppelingsset incl druklager, vliegwiel, krukaskeerring.
Te bestellen: aandrijfas links: EAI/SOREA is het enige wat ik kan vinden buiten Volvo. Iemand ervaring mee? Scheelt enkele honderden € met OEM.
Ook te bestellen bij Volvo:
-schroefset en glijlager voor het vliegwiel?
-metalen vriesplug
-nieuwe bakolie
-XC90 aandrijfasbouten? (gecontroleerd, ze zitten vast)
- ...

Alvast bedankt
Knor34
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaandam
Leeftijd: 45
Homepage: klann-online.de
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4D - aandrijflijn vervangen

 · 
Posted: 11.05.2014 - 22:03  ·  #2
Quote door Blackbert

Hoi,

Sinds enkele maanden rij ik weer Volvo (zie voorsteltopic 8-) ). Dat ging de eerste paar 1000km zeer goed, toen begon ik een klik te horen bij vertrekken en bij gas lossen. Daarnaast ook taktaktak stationair, wat verdween bij induwen koppeling.

Mede door hier veel te lezen, was de diagnose vrij simpel, bevestigd door de garagehouder (geen dealer, wel ex-Volvo werknemer, fabriek Gent): aandrijfas en vliegwiel/koppeling. Niet leuk, maar door ermee te blijven rijden zal 't niet verbeteren. 230.000km, ik had er al rekening mee gehouden.

We hebben een tijd geleden een ruilbak ingebouwd in de V70 automaat van m'n schoonbroer, dus niet onbekend met het werk. Toch: alle tips zijn welkom, we kunnen er maar slimmer van worden.

Besteld: LUK koppelingsset incl druklager, vliegwiel, krukaskeerring.
Te bestellen: aandrijfas links: EAI/SOREA is het enige wat ik kan vinden buiten Volvo. Iemand ervaring mee? Scheelt enkele honderden € met OEM.
Ook te bestellen bij Volvo:
-schroefset en glijlager voor het vliegwiel?
-metalen vriesplug
-nieuwe bakolie
-XC90 aandrijfasbouten? (gecontroleerd, ze zitten vast)
- ...

Alvast bedankt


Ik heb evt wel een SAC set ter beschikking voor de montage (nodig voor koppeling en drukgroep)

Stuur maar Pm
Blackbert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D - aandrijflijn vervangen

 · 
Posted: 19.05.2014 - 23:56  ·  #3
Hey Knor34,

De garagehouder had alles ter beschikking wat we nodig hadden, vanmorgen begonnen, vanavond zat de bak er weer onder. DMF was met veel speling en een koppeling die ten einde was eruit, nieuwe erin incl. druklager. Morgen de kardans eronder (de linkse vertoonde slijtsporen, kant bak) en alles weer samenbouwen.

Bedankt in alle geval voor het aanbod.
Blackbert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D - aandrijflijn vervangen

 · 
Posted: 22.05.2014 - 11:56  ·  #4
Hij rijdt weer, zonder allerlei geluiden die er niet horen te zijn.
Linker kardanas vertoonde slijtsporen aan de bakkant, vervangen. Klik bij vertrekken is weg.
Koppeling was einde stelbereik, vervangen, incl. druklager
DMF rammelde, vervangen. Taktak in stationair is weg.
Nieuwe krukaskeerring en vriesplug
EGR rotzooi gereinigd
Binnenste homokineet rechteras weer in elkaar gezet. >_<
Beetje last gehad om de koppeling te ontluchten. 't Is nog niet helemaal goed. Waarschijnlijk beter het druklager al van olie voorzien bij montage?

To do: achterruitenwisser. De arm is afgebroken en ik krijg het restje niet van de as. Ideeën zijn welkom.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0