V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 
 
 
 
 
Lars 2001
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 08.05.2014 - 05:19  ·  #1
Hallo Mensen, Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat een van jullie mij kan helpen met een lastig probleem. Even de situatie schetsen: Betreft een Volvo V70 , bj 2001, 2,4 AWD geartronic. 472.000 km. Mijn auto staat permanent bij mijn huis in Griekenland. Er is binnen 150 km van mijn huis geen Volvo dealer te vinden, dichtsbij is Athene. Ik heb geen computer om de auto uit te lezen.

Het probleem is als volgt: bij aankomst, was de accu leeg ( niet ontkoppeld geweest na 4 maanden stil gestaan te hebben. Auto gestart met B&D powerunit, loopt regelmatig geen probleem met rijden. echter accu was kapot na totaal ontladen te zijn geweest, De accu een paar dagen geleden vervangen voor een nieuw exemplaar.

Stationair effect:
Paar dagen daarna, motor loopt op eens stationair onregelmatig (3 cylinders? ipv 4), rond de 800 rpm, als motortoerental eventjes inzakt hoor je aan de rechterkant onder het luchtfilter een snel tikkend geluid, waarna de motor weer rustiger loopt. dit blijft zich met regelmaat om de paar seconden herhalen.
Toerental blijft al die tijd rond de 800 zweven (750-850 rpm)

Rijden:
Met het rijdenin de hoogste versnellingen van de automaat (4+5) begint de auto te bokken en te schokken. dit is niet vol te houden zonder schade lijkt me, dus zet ik de geartronic op manueel bediening en schakel handmatig. tot en met 3e versnelling gaat het redelijk, bij 4 en 5 begint het bokken en schokken ook hier. Ook met vermogen vragen bergop begint de auto te schokken en te bokken in lagere versnellingen.

Verder geen uiterlijke bijzondere kenmerken. de motormanagement indicator brand wel, dat is al zo sinds ca 3 jaar. Hij gaat diverse keren aan en dooft dan weer na een paar dagen rijden. Soms blijft hij maanden uit, andere keren gaat hij enkele keren per maand branden. geheel willekeurig niet tijdens rijden maar tijden starten en blijft aan tijdens rijden. Dit is in NL door een volvo dealer onderzocht, geen aanwijsbaar probleem kunnen vinden. Was na resetten altijd weer weg en had geen konskwenties in het rijgedrag.

Vraag wie kan mij helpen, zonder volvo dealer in de directe omgeving, dit euvel te duiden en eventueel te (laten)verhelpen. Alvast bedankt voor jullie reacties

Harry Visser
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 08.05.2014 - 12:07  ·  #2
beste Harry,
Doe eerst de simpele checks
- Verzeker je ervan dat de accu vol is en dat de dynamo goed bij laadt.
- verzeker je ervan dat de bougies goed zijn en correct staan afgesteld op 0,7mm

Als je daarmee de problemen niet krijgt opgelost zal je toch echt moeten laten uitlezen. Anders ga je ongericht zoeken. Dat schiet niet op.
wat voor de hand ligt:
- zwakke/kapotte pen-bobine
- rotte (TPS in de ETM) of zwaar vervuilde ETM (= electronische gasklep module)
Maar dat zijn dure onderdelen (vooral de ETM) dus op de gok vervangen is dan niet slim.
Bovendien moet de ETM de correcte software hebben, anders werkt íe niet.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 10.05.2014 - 23:51  ·  #3
Uitlezen werkt inderdaad het snelste. Al overwogen zelf uitlees apparatuur (DICE en VIDA) aan te schaffen? is te koop voor circa 200 euro, laptop met Windows is verder nog nodig.

Wat ook te checken is zonder computer en zonder kosten te maken, is de staat van alle vacuüm slangen. Hoor je het ergens sissen, of de slangetjes goed nakijken op scheurtjes. Ook het inlaat traject kan luchtlekkage hebben. Hoe is de staat van de luchtmassameter?
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 11.05.2014 - 00:00  ·  #4
Omtrent het uitlezen/aanschaffen van uitleesmateriaal, neem eens contact op met forumlid Turbodesk. Erg betrouwbaar & hulpvol !
Voor VIDA én DICE. ;)
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 11.05.2014 - 16:58  ·  #5
Quote door Martijn-Wietse

Omtrent het uitlezen/aanschaffen van uitleesmateriaal, neem eens contact op met forumlid Turbodesk. Erg betrouwbaar & hulpvol !
Voor VIDA én DICE. ;)


Op zich mee eens, ware het niet dat de auto in Griekenland staat. En om dan op en neer te vliegen voor Vida en Dice? en een laptop? Kan de TS beter naar Athene ..... verplaatsen want rijden doet die auto niet lekker.

Het lijkt op een defecte thermosensor. Hoe kan TS die controleren? Als die stuk is neemt de auto aan dat het heeeel koud is. In Griekenland is het warm en dan gaat het MM de mist in.
Jaak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vroeger Alkmaar
Leeftijd: 47
Homepage: jaakworks.webs.com…
Berichten: 15
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 08.06.2014 - 11:33  ·  #6
Als hij bokt en stottert kan het best de lucht massa sensor*zijn.
Wat jij omschreef had ik ook maar in mindere mate.

*Air mass flow sensor

Ik heb de lucht massa sensor eruit gehaald en schoon gespoten met "Electronic contact cleaner" spuitbus.
Ik gebruikte de kracht van de spuitbus om hem schoon te "blazen", aan beide kanten goed doen,
had hem eerst vochtig gespoten om een beetje in te werken een paar tellen gewacht en toen de volle laag gegeven.
Goed laten drogen en weer plaatsen.

Raak de sensor haar niet aan ..met niets...

Je kan ook in somige winkels ook een "lucht massa sensor cleaner" spuitbus kopen.

Deze video is in Engels maar laat wel goed zien waar hij over het algemeen zit en hoe je hem zou kunnen schoonmaken
Volvo-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 122
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: V70 T5 AWD 2001 automaat ,loopt onregelmatig, bokt tijdens rijden

 · 
Posted: 14.06.2014 - 22:39  ·  #7
Al geprobeerd om de automaat te resetten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0