V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

wegvallen infobalk en kilometer gegevens

 
 
 
 
 
Wim Zwart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hier aan de kust
Leeftijd: 53
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 11.09.2023 - 19:28  ·  #1
Na ruim 3 jaar pauze is mijn 2.5T weer op de weg,

APK was geen probleem, nu twee maandjes verder toch een aantal puntjes:

1: Dashboard infocenter met de draaiknop is weg gevallen, Km stand en klok ook weg, toerenteller functioneert niet meer.
2: centrale portier vergrendeling functioneert niet goed, als ik de auto open draai met de sleutel blijft het bestuurders portier op slot, en de rest open, als ik afsluit gaat de bestuurdersportier open en de rest op slot.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 11.09.2023 - 21:27  ·  #2
Wss een massa probleem
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 12.09.2023 - 15:18  ·  #3
Quote door Wim Zwart

1: Dashboard infocenter met de draaiknop is weg gevallen, Km stand en klok ook weg, toerenteller functioneert niet meer.

Wat werkt er nog wél in het instrumentenpaneel? Werken de lampjes van de verlichting, richtingaanwijzers, contact (accu en olielampje) en dergelijke? Werkt de snelheidsmeter?
Quote

2: centrale portier vergrendeling functioneert niet goed, als ik de auto open draai met de sleutel blijft het bestuurders portier op slot, en de rest open, als ik afsluit gaat de bestuurdersportier open en de rest op slot.

Wat gebeurt er als je op het knopje van de afstandsbediening drukt c.q. op het knopje in de deurpaneel? Gaat dan alles tegelijk mee?
Wim Zwart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hier aan de kust
Leeftijd: 53
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 12.09.2023 - 20:05  ·  #4
hallo Robert,
toerenteller, snelheidsmeter en infopaneel werken niet. de temperatuurmeter en tankmeter werken wel
ik heb net de massa punten voor de bodemplaat van de accu en achter de luchtfilter los gehad en schoongemaakt zonder gevolg
Clemens
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 67
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 13.09.2023 - 01:29  ·  #5
ETS raadplegen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 13.09.2023 - 18:12  ·  #6
Quote door Clemens

ETS raadplegen.

Het is een classic, de eerste generatie V70. Is geen canbus en betwijfel of ETS daar iets mee kan.
Eerlijk heb ik zo geen idee, maar een massaprobleem is zeer waarschijnlijk. Maar het kan ook zijn dat de stekkers achterop het instrumenten paneel er niet goed in zitten. Maar het kan ook heel simpel zijn, de snelheids meter en toerenteller krijgen de signalen uit de ABS controller. Ik zou eens beginnen met de kabel eens los te halen, paar keer erop drukken en loshalen. Desnoods gebruik even een contactspray.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 14.09.2023 - 16:01  ·  #7
Quote door BBS

Quote door Clemens

ETS raadplegen.

Het is een classic, de eerste generatie V70. Is geen canbus en betwijfel of ETS daar iets mee kan.
Eerlijk heb ik zo geen idee, maar een massaprobleem is zeer waarschijnlijk. Maar het kan ook zijn dat de stekkers achterop het instrumenten paneel er niet goed in zitten. Maar het kan ook heel simpel zijn, de snelheids meter en toerenteller krijgen de signalen uit de ABS controller. Ik zou eens beginnen met de kabel eens los te halen, paar keer erop drukken en loshalen. Desnoods gebruik even een contactspray.

Ten eerste, ETS kan vrijwel alles aan van Volvo waar elektronica in zit. ;-) Ten tweede, er zit afhankelijk van modeljaar wel degelijk CANbus in deze auto's. Signaal toerenteller komt volgens mij niet uit de ABS controller, maar van de ontsteking, dus de ECU.

Iets heel stoms: zijn de zekeringen wel in orde? Zekeringen 11B/1 (15A) en 11C/8 (15A) in de CEM zijn degenen die het instrumentenpaneel voeden.
Wim Zwart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hier aan de kust
Leeftijd: 53
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 15.09.2023 - 07:28  ·  #8
Quote door brinkie

Quote door BBS

Quote door Clemens

ETS raadplegen.

Het is een classic, de eerste generatie V70. Is geen canbus en betwijfel of ETS daar iets mee kan.
Eerlijk heb ik zo geen idee, maar een massaprobleem is zeer waarschijnlijk. Maar het kan ook zijn dat de stekkers achterop het instrumenten paneel er niet goed in zitten. Maar het kan ook heel simpel zijn, de snelheids meter en toerenteller krijgen de signalen uit de ABS controller. Ik zou eens beginnen met de kabel eens los te halen, paar keer erop drukken en loshalen. Desnoods gebruik even een contactspray.

Ten eerste, ETS kan vrijwel alles aan van Volvo waar elektronica in zit. ;-) Ten tweede, er zit afhankelijk van modeljaar wel degelijk CANbus in deze auto's. Signaal toerenteller komt volgens mij niet uit de ABS controller, maar van de ontsteking, dus de ECU.

Iets heel stoms: zijn de zekeringen wel in orde? Zekeringen 11B/1 (15A) en 11C/8 (15A) in de CEM zijn degenen die het instrumentenpaneel voeden.


Zekeringen zijn gecontroleerd, allemaal in orde. stekkers van instrumentenpaneel nagezien geen bijzonderheden, stekker ABS controller nagezien ook geen effect, eigenaardig blijft dat de toerenteller, snelheidsmeter en info paneeltje niet werken en de service indicator blijft knipperen. overige ( storing lampjes, tankmeter en temperatuur meter normaal werken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 Bouwjaar 1997 dashboard probleem

 · 
Posted: 15.09.2023 - 08:24  ·  #9
Ik zou toch even contact opnemen met ETS.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0