V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 
 
 
 
 
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 07.12.2023 - 20:35  ·  #1
Vanochtend trok ik de achterklep open en leek die niet op slot. Ik dacht dat m'n vrouw hem niet goed dicht had gedaan oid.
Vanmiddag ging die opeens niet meer open. Ik hoor ook niks bewegen/klikken met de centrale vergrendeling.

Online een rondje gedaan in het engels en youtube gecheckt. Ik kwam meerdere gevallen tegen van connectors die opgefrist moeten worden maar hoe kom ik daar nu bij? Ik zag dat bij nieuwere modellen de connectors bovenin zitten in de buurt van het lampje.

Iemand nog handige tips?
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 08.12.2023 - 08:58  ·  #2
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 08.12.2023 - 13:06  ·  #3
Waarschijnlijk is dat de issue: kabelbreuk bij het scharnier. Bij mij waren 2 aders van de achterruitverwarming door en een aantal andere aders was al ver heen.

Je kan het paneel (9198306) bij de linker D-stijl met dichte klep loshalen. Het paneel zit weliswaar ook met 2 stalen positioneerclips boven elkaar in de rand van de achterklepopening maar er is ruimte genoeg om het paneel 10 mm richting het midden naar binnen te halen om de clips uit de rand te krijgen. Probeer zoveel mogelijk met meerdere vingers/brede tools het paneel uit clips te trekken zodat de krachten een beetje verdeeld worden want het spul is best bros. Randen zijn ook scherp.

-Draai de 2 Torx-schroeven (onder de 2 ronde afdekkapjes) van het middenpaneel waar de verlichting in zit een stuk eruit zodat het linker paneel er straks onderuit kan. (voorzichtig bij het straks weer aandraaien, niet te vast anders breekt het kunststof waar de schroef door heen zit. En die dit paneel is slecht te vinden waarbij dit heel is)
-Verwijder de Torx-schroef linksboven het zijraam van het linkerpaneel.
-Verwijder het paneeltje van de luidspreker uit het linkerpaneel. Er zitten 2 gleufjes boven elkaar waar een platte schroevendraaier in past, even opwippen en het paneel komt los.
-Het linkerpaneel kan je nu uit de div. clips trekken: vanaf het raam het hoekgedeelte waar het luidsprekerpaneel zat, richting het midden uit de 3 clips trekken (die zie je door de opening van het luidspreker paneel) . Dan aan de bovenzijde het lange smalle stuk boven het zijraam naar beneden trekken voor de 3 dubbele clips, begin bij de achterzijde van het raam richting bij de C-stijl. Het laatste stuk zit weliswaar onder de afdekking van de C-stijl, maar je kan de lijst toch uit de clips halen. Als je de achterkant los hebt schuift dit eronder vandaan.

Nu wordt het een beetje foefelen: haal het paneel naar midden van achterklepopening om het paneel met de 2 stalen positioneerclips uit de rand te halen. Ik denk dat het het best gaat als je met je hand door de opening van het luidsprekerpaneel, het paneel richting de achterklep duwt. Je zal het paneel lichtjes moeten buigen en tegelijkertijd ietsje naar achter moeten schuiven zodat dit onderuit de C-stijlafdekking schuift. Het zal wel een beetje lastig gaan om het paneel boven een stukje onder het middenpaneel zit.

Lukt het schuiven nou niet, kun je ook de afdekking van de C-stijl aan de bovenzijde los trekken:
-verwijderen het kapje aan de bovenkant
-dan zie je links en rechts 2 metalen draadborgclips zitten, die moet je naar binnen uit het plastic duwen.
-nu kun je aan de bovenzijde de afdekking naar binnen uit de andere clips trekken, deze zitten 2 (links en rechts) aan bovenzijde van de kap en 2 (links en rechts) aan de onderzijde. Begin boven. Heeft best wel iets kracht nodig.

Ik heb verder een stuk van 20 cm uit alle aders gehaald (dat stuk dat buigt) en nieuwe stukken erin gesoldeerd met krimpkous. En de kabelboom daar waar gesoldeerd is vast gezet. Van sleeve connectoren wordt de kabelboom erg dik, uiteraard kun je de aders op verschillend hoogtes afknippen zodat ze niet allemaal op elkaar zitten.


Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen omschrijven voor je.
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 08.12.2023 - 17:58  ·  #4
zo! Dank voor de uitleg. Ik ga binnenkort ervoor zitten, maar moet vooral geen haast hebben met al die clipjes.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 08.12.2023 - 18:19  ·  #5
Jep. Heb nog wat boven toegevoegd in beschrijving. Belangrijkste is dat het paneel heel blijft. Een paneel 9198306 kan je wel krijgen maar is nieuw 75,-.

Hier heb je fotos waar het paneel geclipt zit. https://evrotrans.lv/en/produc…o-9198306/

De clipjes kun je ook nog gewoon krijgen.
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: V70 classic: Achterklep gaat niet open.

 · 
Posted: 10.12.2023 - 21:24  ·  #6
hehe. Hij deed het opeens weer wat echt perfect uitkwam met kinderen en band spullen rondrijden in het weekend. Nu werkt het niet meer maar gaat ie niet op slot ipv andersom. Een veel betere begin punt van de reparatie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0