V70 Classic 2.4 houdt soms in

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 17:16  ·  #31
Lmm had je toch al een keer los gekoppeld en daarmee gereden ?
Ook toen hield hij in, dus wat mij betreft daarmee uitgesloten.
Als nokkenas en krukassensor een verkeerd signaal geven zal je motormanagementlampje gaan branden en een fout ode opslaan...
Als de pingelsensor goed is meet hij dus een detonatie, anders gezegd, een niet goed mengsel.
Ik zou starten met meten brandstofdruk en dan juist wanneer hij inhoud en van daar uit verder gaan.
Is die goed dan de injectoren mechanisch checken.
Het ontstekingstraject lijk je uitgesloten te hebben.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 17:49  ·  #32
Brandstofdruk die wegvalt zou toch ook foutcodes moeten geven zou je denken? En hoe zou die brandstofdruk dan moeten wegvallen, qua oorzaak?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 18:33  ·  #33
Verminderde brandstofdruk hoeft zeker niet altijd een storing te geven...
Brandstofpomp die als hij warm wordt meer weerstand heeft.
Als je er 1 in de tank hebt kan er een scheurtje in zitten..
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 19:23  ·  #34
Maar hoe verklaar je dan dat het de ene dag wel optreed en de andere dag niet? Daarnaast, als hij goed loopt loopt hij ook echt goed. Topsnelheid is geen probleem. Vanwege het sterk onvoorspelbare karakter denk ik dan zelf ook meer aan een elektrische storing.

Overigens is het niet alleen bij volledig koude motor, maar treed het ook bij koudere motor op.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 20:02  ·  #35
Ik ben de laatste die zegt dat het geen electrische storing kan zijn.
Ik probeer echter andersom te denken.
Er vanuit gaande dat je pingelsensor niet kapot is zoals je aanneemt (gevaarlijk).
Een motor pingelt als het mengsel niet goed is of de ontsteking zijn werk niet goed doet.
Bougies en bobines zijn vervangen, bedrading en stekkers gecontroleerd(=aanname)
Gasklephuis is vervangen.
Dan blijft om te controleren over, de benzinedruk tijdens inhouden, bedrading en stekkers verstuivers.
Het feit dat het inhouden langer duurt en je motor geen vreemd geluid geeft (niet anders loopt, behoudens vrrmogensverlies) zorgde dat ik aan de brandstofdruk dacht en dat geeft zeker niet altijd een storing.
Ik snap je vervelende gevoel zo met de vakantie voor de boeg en wens je dan ook veel succes.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 20:10  ·  #36
Bedrading van de bobines is ook goed, althans ik heb het hele bovenste deel van de kabelboom op het kleppendeksel preventief van nieuwe deugdelijke bescherming voorzien. Daar verwacht ik dan ook geen problemen, aangezien ik op tijd was met vervangen.

VWB monitoren brandstofdruk, kan dat via VIDA al rijdend? In dat geval zou ik iemand met VIDA kennis en tijd moeten zien te vinden, het liefst iemand die morgen beschikbaar is.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 23.06.2023 - 21:14  ·  #37
Ik heb geen Vida, helaas
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 09:06  ·  #38
Het enige wat ik kan bedenken is dat je een klein massa ding hebt. Alle massa punten al een goed nagelopen?
En verder wat hele vervelende storingen kan veroorzaken is die beruchte groene stekker naast je koelvin. Die wil ook wel eens erg slecht contact maken van 2 kanten. Die al eens bekeken?

Je hebt een rica tuning? De voet van de ECU al eens bekeken of daar ellende zit?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 09:20  ·  #39
Massapunten heb ik al eens nagelopen, maar een goed overzicht van alle punten ontbreekt helaas. Die groene stekker zal ik nog eens checken, net als de Ecu voet.

De grootste moeilijkheid zit hem voor mij in het onvoorspelbare karakter van de storing. Sinds het wisselen van de LMM gister zijn we 90 kilometer verder en loopt hij werkelijk als een zonnetje. Die gedachte heb ik echter vaker gehad en dan trad het vervolgens toch weer op…
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 09:41  ·  #40
LMM kan ook voor rare dingen zorgen hoor. Heb ik ook wel eens gehad, inhouden stotteren en dan weer doorgaan.
Maar ik blijf het gek vinden, dat wanneer je de stekker eraf trekt hij ook blijft inhouden. Als het dan toch aan de LMM zou liggen zou die dat gedrag met losse stekker niet moeten doen.

Wel een Bosch LMM gemonteerd?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 10:28  ·  #41
Nee, een originele Denso LMM. De Bosch kan niet op dit type motor. Als er een Bosch op had gemoeten had ik trouwens wel een nieuwe gekocht, aangezien die ergens rond de 150-175,- kosten. Een Denso daarentegen kost 428,- en dat zijn bedragen die ik best wil betalen, maar niet voor een gok.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 285
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 20:17  ·  #42
Ik gooi even een balletje op
Mss lambda sondes?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 24.06.2023 - 22:29  ·  #43
Voorste lambda is ook al vervangen.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 25.06.2023 - 00:42  ·  #44
Je hebt een pingel sensor melding schrijf je, kun je daar niet wat verder mee zoeken?
Als die sensor niet stuk is, maar hij heeft overmatig veel klop, dan is er wel iets mis met je ontstekingsvervroeging. Wellicht dat je krukas positie sensor niet helemaal de juiste waarde doorgeeft? Wellicht zijn er nog andere sensoren die hier invloed op hebben?
Wat is de vida foutcode?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 30.06.2023 - 17:15  ·  #45
Even een korte update vanuit Zweden. Vlak voor de vakantie heb ik een gebruikte originele Denso LMM gemonteerd en de nieuwe penbobines weer terug geplaatst. Inmiddels hebben we ca. 1500 km afgelegd ( zitten net onder Stockholm) en het in houden is grotendeels verdwenen. De auto loopt met de andere LMM echt een stuk beter, pakt beter op en is ook stiller.

Blijft er één kleine maar over: wanneer de tank “bijna” leeg is treed het inhouden alsnog op wanneer heuvel op of af wordt gereden. Eerste keer dat ik dit met zekerheid kon stellen ging er ca. 57 liter in de tank vervolgens en na het tanken trad het dus ook niet weer op. Ik ken de constructie van de tank en pomp niet, maar dit lijkt mij iets wat tot na de vakantie kan wachten. En anders is er hier in Zweden vast wel iemand met kennis van Volvo’s. Tot nu toe laten we onze vakantie er in ieder geval niet door verpesten en zijn we lekker op pad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0