V70 Classic 2.4 houdt soms in

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 01.04.2023 - 19:40  ·  #1
Sinds ongeveer 1,5 jaar houdt de V70 soms heel even in. Soms weken niet, soms meerdere keren en het begint nu frequenter op te treden. Bij het voorgaande onderhoud zijn de bougies nog vervangen voor origineel Volvo en dit gaf geen verschil. Bobines zijn ook recent en de meeste vacuüm slangen zijn vervangen. LMM reinig ik één keer per jaar preventief met het onderhoud en afgelopen onderhoud heb ik het Gasklephuis ook schoongemaakt. Het gasklephuis zelf is ooit ook al vervangen, aangezien deze in de beruchte serie zat. Qua brandstof gaat er altijd 98 E0 of E5 in en bij iedere beurt een fuel system cleaner. Daarnaast zijn er ook geen grote afwijkingen in het brandstof verbruik.

De auto geeft (uiteraard) geen melding op het dashboard en start en loopt voor het overige prima. Wat zijn de meest waarschijnlijke veroorzakers en waar gaan we beginnen.

Aangezien het niet continu optreed denk ik zelf eerlijk gezegd niet dat het in het vacuüm zit, maar eerder een sensor die soms een foutief signaal geeft. Wie helpt mij op weg…
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 01.04.2023 - 19:50  ·  #2
Aangezien je een motor met elektronisch gasklephuis hebt, veronderstel ik dat je ECU valt uit te lezen met VIDA/DICE. Heb je dat al eens gedaan?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 01.04.2023 - 19:57  ·  #3
Ik weet niet hoe het zit met de Me7 motoren? Maar zit daar toevallig niet een TPS sensor in?
TPS = Throttle Position Sensor? Mijn classic had dat ding wel, en na vervanging was dat vage gedoe wel weg.....
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 01.04.2023 - 20:15  ·  #4
Quote door brinkie

Aangezien je een motor met elektronisch gasklephuis hebt, veronderstel ik dat je ECU valt uit te lezen met VIDA/DICE. Heb je dat al eens gedaan?


De laatste keer uitlezen was bij Doeke vanwege een SRS en ABS melding. Waren toen verder geen foutmeldingen aanwezig. Ik beschik zelf niet over Vida
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 01.04.2023 - 20:17  ·  #5
Quote door BBS

Ik weet niet hoe het zit met de Me7 motoren? Maar zit daar toevallig niet een TPS sensor in?
TPS = Throttle Position Sensor? Mijn classic had dat ding wel, en na vervanging was dat vage gedoe wel weg.....


Geen TPS, ik heb een ETM. TPS is voor de Oude kabelbediende gaskleppen bij mijn weten
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 02.04.2023 - 12:12  ·  #6
Ik zal vanavond het Gasklephuis eens controleren of deze van het juiste type is. In de historie zit een factuur van een dealer voor het inbouwen en inleren van een Gasklephuis, dus ik vermoed dat er al een exemplaar met gele sticker in zit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 02.04.2023 - 23:49  ·  #7
Dat zijn echt de fijnste, die af en toe een keer optreden en niet zo maar reproduceerbaar zijn. Toch even een keer uitlezen of er toch iets opgeslagen is. Proberen uit te vinden of er een patroon te vinden is etc. maar zoiets is lastig. is het een inhouden dat langduriger aanhoud of alleen heel even?
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 03.04.2023 - 06:38  ·  #8
Het inhouden houdt soms ook langer aan. Het begon als een klein schokje, maar inmiddels is het langduriger vermogensverlies. Wanneer het optreed klinkt de motor ook niet anders, waaruit ik opmaak dat hij wel gewoon op 5 poten loopt.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 10.04.2023 - 20:20  ·  #9
De afgelopen tijd een aantal ritjes gemaakt waarbij opvalt dat het steeds vaker en langduriger optreed. Vanavond trad het weer vrij sterk op en heb ik bij wijze van proef de LMM stekker afgekoppeld. Dit leek in eerste instantie verbetering te geven, het viel sowieso op dat de auto lekkerder oppakte en beter doorrolde bij gas los. Na een half uur trad het inhouden echter opnieuw op.

Tevens heb ik de sticker op het Gasklephuis getracht op de foto te zetten, en dit blijkt dus de beruchte witte sticker versie te zijn… Houdt dit in dat de kans erg groot is dat dit een defecte ETM is, of kan een witte sticker ETM ook zijn uitegegeven voor een recall?

Daarnaast zou ik graag weten of een defecte ETM is uit te lezen. Tot op heden had ik namelijk nog geen motorstoring lampjes. Na het afkoppelen van de LMM uiteraard wel, maar dat was zoals verwacht. Wie helpt mij verder…
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 16.04.2023 - 10:53  ·  #10
Niemand die hier iets zinnigs op kan zeggen? Binnenkort maar even bij Brouwer in Rogat langs voor analyse.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 16.04.2023 - 11:17  ·  #11
Zoiets simpels als het brandstoffilter al vervangen? Injectors gecontroleerd of ze goed vernevelen?
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 16.04.2023 - 11:33  ·  #12
Brandstof filter is inderdaad al eens vervangen. Injectoren testen kan ik zelf niet, daarnaast zou het bij slecht vernevelen mijn inziens permanent moeten optreden. Bij iedere beurt (10K km) gaat er sowieso een fles injector cleaner bij.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 647
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 17.04.2023 - 07:08  ·  #13
Ik gok dan toch op het gasklephuis.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 17.04.2023 - 22:06  ·  #14
Afgelopen zondag nog een behoorlijke rit gemaakt, waarbij opviel dat bij koude motor er geen problemen lijken te zijn en bij warme motor wel. Op hoop van zegen maar een originele koelvloeistof temperatuur sensor besteld. Deze komt als het goed is morgen binnen. Mocht dit niet de oorzaak zijn, dan zit hij er maar mooi preventief in en gaan we alsnog voor uitlezen. To be continued!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 Classic 2.4 houdt soms in

 · 
Posted: 18.04.2023 - 10:16  ·  #15
Ik heb iets waar je misschien wat aan hebt.
Vrijdag was ik voor wat reparaties aan de S70 bij Poika. Het viel ons op dat veel bescherming aan de bedrading van de kvs sensor weg was en er is wat extra isolatie om de bedrading gewikkeld. Daarvoor is de stekker van de sensor even los geweest.
Vervolgens ging de motor af en toe inhouden toen die warm was. Storingslampje van de motor ging aan. Uitgelezen: kvs sensor. Storing gewist en de storing kwam niet terug. Toen ik weg reed was het meteen bal, motor hield steeds in, storingslampje ging weer aan. Er was niet fatsoenlijk meer mee te rijden.
Bleek dat de stekker zelf helemaal gaar was. Provisorisch gerepareerd en vastgezet, ik moet er nog een permanente oplossing voor verzinnen.
Als je toch al een nieuwe sensor erin gaat zetten is dit misschien iets om naar te kijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0