V70 classic: V70R of toch een normale?

 
 
 
 
 
Erik1982
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 16.01.2017 - 18:17  ·  #1
Al sinds de introductie vindt ik de volvo V70 classic een erg mooie auto. Nu ik onlangs als zelfstandig ondernemer ben begonnen en mijn lease auto in heb moeten leveren (Citroen DS3) is een auto kopen die ouder dan 15 jaar is belasting technisch erg aantrekkelijk geworden en begon bij mij het idee te leven of ik toch niet eens voor een V70 zou kunnen gaan.

Het jongetje in mij roept meteen om een V70R, want hoe gaaf is het om een auto te hebben die er uit ziet als een degelijke familie bak, maar stiekem een beest van een motor heeft? . De V70R ziet er helemaal prachtig uit in laser blue of Saffron Pearl, met die dubbele uitlaat onder de achter bumper. Nu reist natuurlijk de vraag of het verstandig is om voor zo'n model ta gaan, ik vermoed dat ze al snel een zwaarder leven gehad zullen hebben dan de "gewone" modellen en bovendien ligt de vraagprijs voor dit soort modellen ook hoger. Bovendien kwam ik deze quote tegen op de anwb pagina: "Je hebt helemaal geen dikke turbo-versie nodig om een heerlijke auto aan zo’n V70 te hebben. Die snelle versies hebben twee flinke nadelen: het brandstofverbruik is aanzienlijk en qua onderstel zijn deze Volvo’s eigenlijk niet tegen zoveel vermogen op gewassen. Wegrijden vanuit stilstand, met volle belading en tegen een helling op is een crime. Dat vreet ook voorbanden. Dus: kies gewoon een lekkere turboloze-versie."

Mijn vraag is nu wat jullie zouden adviseren: zoeken naar zo'n prachtige R versie, of gewoon lekker voor een "normale" V70 gaan?

Mij eerste auto die ik ooit kocht was trouwens een enorme miskoop (Chevrolet caprice waar binnen een jaar de lagerschalen en zuigerveren van de V8 aan vervanging toe waren), bij mijn volgende auto wil ik het dus iets anders aanpakken om dat te voorkomen. Ik zag al heel wat aankoopadvies topics hier op het forum, dus die zal ik eens door gaan spitten.

Ik heb zelf vrij weinig verstand van auto techniek en zal ook niet snel zelf aan de auto gaan klussen, als er iets mis mee is zal ik al snel naar de garage moeten gaan.

Overigens al wel een auto gespot die er erg mooi uit ziet: http://www.jbover.nl/youngtimers-voorraad/262-volvo-v70r-awd
ThuurC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 16.01.2017 - 18:58  ·  #2
V70R, absoluut doen!

Qua verbruik scheelt het niets met een normale V70 als je normaal rijdt. Mijn toenmalige 850R en de V70 2.5 10V van mijn broertje verbruikte praktisch evenveel: beide gemiddeld 1:10. Ik meer richting 1:10 en hij meer richting 1:11. Kost je per 100KM een liter meer.

Wat betreft aanschaf. Geef liever iets meer uit, maar ga er vanuit dat je áltijd achterstalling onderhoud hebt. Mijn ervaring is dat je hier zo'n €500 - €1000 voor moet reserveren (Zogenaamd stage 0 onderhoud: alle rubbers goed, ontsteking op orde, vloeistoffen en filters op orde, wellicht remmen en banden, allerlei zaken die toch op leeftijd zijn aanpakken). Voordeel is dat de onderdelen van deze generatie V70R vrijwel gelijk zijn aan de normale V70's en dus niet overmatig geprijsd zijn ten opzichte van reguliere V70-turbo onderhoud. Uiteraard is het wel dat onderdelen voor en non-turbo goedkoper zijn dan voor een turbo. Of dit het jou waard is kan ik niet inschatten. Een prijsvergelijk kun je op diverse onderdelensites vinden, bijvoorbeeld Estateservices of Parts4Swedes.

Let er overigens op dat je met de V70R AWD van deze generatie altijd duurder uit bent. Het gewicht en dus de wegenbelasting is door de AWD hoger. De AWD is vrij gevoelig voor verschillende profieldiepte op de banden. De stelregel is eigenlijk: de AWD gaat stuk. Je hebt meer plezier en minder kosten aan een FWD. Die zijn zeldzamer, maar de betere keuze.

Succes met je zoektocht! Bezoek het Volvo850forum voor alle tips en hints.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 16.01.2017 - 19:45  ·  #3
Goed plan om je in dit forum goed in te lezen.

Quote
ik vermoed dat ze al snel een zwaarder leven gehad zullen hebben dan de "gewone" modellen


Daar moet je inderdaad van uitgaan. Slijt allemaal harder.

Quote
Ik heb zelf vrij weinig verstand van auto techniek en zal ook niet snel zelf aan de auto gaan klussen, als er iets mis mee is zal ik al snel naar de garage moeten gaan.


Je kan er van uitgaan dat de aanschaf, onderhoudskosten en verbruik hoger liggen dan bijvoorbeeld een turboloze versie. Hangt dus af of je meer geld voor over hebt.

Houdt rekening met dat deze auto's 17 jaar en ouder zijn en dat er zaken vervangen moeten gaan worden. Een auto met alle facturen erbij (boekjes zeggen niets) geeft al meer inzicht in het onderhoud en zaken die al vervangen zijn.

Omdat je aangeeft dat jezelf niet veel van autotechniek weet, is het advies om bij een Volvo-specialist een aankoopkeuring te laten doen.

Onderhoud en reparatie bij een dealer kost een vermogen. Dan is de lol er snel af. Kijk eens of bij je in de buurt een garage zit die veel van Volvo's af weet of liever nog een Volvo-specialist. Er is ergens een topic met een lijstje.

Succes met je zoektocht.
Erik1982
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 01.02.2017 - 19:55  ·  #4
Inmiddels een paar weken verder, weet ik dat ik de komende maanden nog even niet direct een auto nodig heb voor het woon-werk verkeer. Dat geeft mij mooi even de tijd om te sparen en op zoek te gaan naar de perfecte Volvo voor mij.

De v70R blijft boven aan de lijst staan. Ik zie dat de meeste (alle?) v70r's die te koop staan wel AWD zijn. Valt aan die AWD versies nog iets preventiefs te doen om dure onderhoudsbeurten te voorkomen?
Veel van de V70R's hebben ook een automaat, ik heb het gevoel dat oude auto's met automaat nooit een goed idee zijn (vaak verhalen gehoord waarbij automaat kapot = auto total loss was), is dat bij dit type Volvo ook het geval, of hoef ik mij daar geen zorgen over te maken.

Na mijn vorige miskoop lijkt een aankoopkeuring geen overbodige luxe, als een auto op het oog heb zal ik eens kijken of er een Volvo specialist in de buurt zit die dit kan doen.

Mijn wensenlijstje begint zich een beetje te vormen:

- dubbele uitlaat (zoals bij de link in mijn eerste bericht, is dat eigenlijk standaard zo geleverd door Volvo, of aftermarket?)
- laser blue
- (afneembare) trekhaak
- benzine (geen lpg)

die trekhaak is makkelijk achteraf toe te voegen, de kleur is waarschijnlijk wat mijn zoektocht het moeilijkst maakt. Volgens deze pagina zijn er minder dan 20 van die kleur in Nederland geleverd: http://www.autoweek.nl/autorev…wd-comfort , maar misschien dat ze over de gens wel te vinden zijn (maakt alleen zo'n aankoop keuring weer een stuk lastiger...)

oh ja, die is ook erg leuk: http://www.marktplaats.nl/a/au…e=lr&pos=1
maar waarschijnlijk niet de meest duurzame keuze..
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 01.02.2017 - 21:43  ·  #5
Nadeel aan FWD is wel de vermogensafgifte. Ik had een V70 T5 en die klapperde met vol wegrijden ook behoorlijk. Bij net zelfs in de drie nog. Dus je zal wel met beleid moeten rijden, in een AWD krijg je het vermogen beter op de weg.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 02.02.2017 - 10:24  ·  #6
Quote

Nadeel aan FWD is wel de vermogensafgifte. Ik had een V70 T5 en die klapperde met vol wegrijden ook behoorlijk. Bij net zelfs in de drie nog. Dus je zal wel met beleid moeten rijden, in een AWD krijg je het vermogen beter op de weg.


Ik kan het hier niet minder mee eens zijn dan het volledig te beamen.

Doordat ik vanwege een rammel uit voorzorg de cardanas van voor naar achteren heb gedemonteerd om in afwachting van een andere haakseoverbrenging (die inmiddels in huis is maar er nog niet onder zit) zonder narigheid en vreemde geluiden te kunnen blijven rijden ( inmiddels een maand of 7), is mijn auto, V70R MY2006, ook gedegradeerd van AWD tot FWD en dat heeft inderdaad het gemis aan de nodige tractie tot gevolg. Op een droog wegdek is de auto wat nerveus bij het inhalen met daarbij wat vermogen vraag en op een nat wegdek grijpt de DSTC zelfs nog in de 3e versnelling in.
Op de vraag of je een FWD te willen in plaats van een AWD alleen vanwege de mogelijkheid dat een AWD je meer onderhoudskosten kan bezorgen kan ik alleen maar zeggen dat het rijden een stuk beter is met AWD en dat je de kosten die daarbij horen voor lief moet nemen. Als je dat niet wilt dan zou ik geen auto nemen met zoveel power.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 02.02.2017 - 10:44  ·  #7
Als startende ondernemer heb je je geld hard nodig voor je bedrijf en moet je zo min mogelijke kosten hebben. Een R is een erg mooie auto maar niet bepaald de goedkoopste om te rijden in onderhoud.
Wanneer je de kosten in de hand wil houden dan adviseer ik je een gewone V70 te kopen.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 02.02.2017 - 12:43  ·  #8
Hoi
Ik zou zeker een fwd adviseren mocht je voor de classic r gaan.
Awd is garantie voor ellende althans bij de classic. .
Je blijft altijd een awd voor met de fwd...

Mvg Chris
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 03.02.2017 - 09:15  ·  #9
Hoi Erik,

Leuk dat ik jou bericht zie! ik zit op dit moment ook met deze keuze te worstelen, echter is het bij mij toch nog iets anders! ik heb de zilveren V70 awd R van mijn vader gevonden! mijn vader heeft deze tot begin 2007 gereden en er 215000 op de klok gezet.
Nu staat de auto te koop met 338000 op de klok. terzijde van het verhaal is mijn vader 2 jaar geleden veel te jong gestorven wat ook een grote stempel bij mij drukt. voor mijn gevoel moet ik meteen voor de R gaan, maar is het echt verstandig? ik rij wel gemiddeld 25 000 op jaar basis!

Vraag voor de overige leden, (sorry voor deze kaap in je post Erik, al denk ik dat we hier beide goede info aan kunnen hebben) ik weet dat met 2 ton de cardanas naar achter is vervangen vanwege rare geluiden (deze was versleten) daarnaast is in 2012 met 293 de DB riem vervangen en vorig jaar is er nog airco service aan uitgevoerd, de auto is dus altijd voorzien van zijn onderhoud, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 03.02.2017 - 10:31  ·  #10
Waar wonen jullie? Wellicht eens met een proefrit bij een op het forum bekende specialist langs gaan om die een half uurtje onder de auto te laten kijken. Dan weet je ook iets beter wat je mogelijk koopt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 03.02.2017 - 10:43  ·  #11
rond de 3 ton krijg je veel "groot onderhoud" zoals al aangegeven, denk vooral aan: vering, draagarmen, airco, dynamo, fuseekogels, stuurdelen, bij 320.00 distributie + waterpomp etc etc. dus ik zou op zoek naar een auto waar hier aantoonbaar al veel aan gedaan is. Tja en vermogen is een apart ding. als je niet elke keer de straatstenen dr uit wilt trekken en meestal niet harder dan 130 rijdt dan heeft een 140/170 pk ook power zat om even snel 2 autos in te halen. wil je af en toe wel even lekker scheuren en bezoek je de autobahn wel eens en wordt je daar gewoon heel blij van; tja dan worden meer pk's zeker interessant. Vergis je niet in het benzine verbruik. een T verbruik mijns inzien echt wel wat meer dan een non T. zal ook afhangen van je rijstijl, maar ja een T rijden en dan net zoveel verbruiken als een non t dan klopt er ook iets niet. :D
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 03.02.2017 - 11:22  ·  #12
goede tip @florisjj Ikzelf woon in Maastricht, maar de auto staat bij Groningen!
Ik ga denk ik de vrouw maar is overhalen tot een proefrit :D
ThuurC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 classic: V70R of toch een normale?

 · 
Posted: 03.02.2017 - 20:17  ·  #13
Het is ook een beetje de vraag wat je voor antwoord wil horen. Wil je gewoon een R hebben, ga er dan een rijden en zie of het bevalt. Ik heb zelf ruim €8.500,00 uitgegeven aan mijn 850R die in goede conditie was toen ik 'm kocht. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt wat dat betreft. Ik heb er (overdreven) veel aan gedaan om de auto tiptop in orde te hebben.
Als je 25.000 per jaar gaat rijden (á 1:10), dan kun je verwachten dat met deze KM standen rubbers eraan komen, wellicht remmen, de R is een bandenvreter, je AWD is al stuk of gaat stuk (Geen uitzonderingen, je kunt het hoogstens uitstellen door je banden veel te vervangen). Een R kost meer geld dan een normale V70. Wil je dat er aan uit geven: meteen doen! Twijfel je of kun je het geld beter gebruiken? Koop dan een normale V70 en geniet daarvan tot je een R zorgeloos kunt kopen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0