V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

dpf regeneratie wordt vroegtijdig afgebroken

 
 
 
 
 
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 23.09.2022 - 15:37  ·  #1
Goede middag elektro techneuten¨,

Ik ben ondertussen al weken bezig om een opeenstapeling van foutmeldingen op te lossen waar ik wel vorderingen in heb gemaakt. Mijn V70 euro 4 met 380.000 Km had last van vermogen verlies. Roetfilter was de oorzaak en heb deze vervangen samen met druksensor. Waardes waren nu ok volgens Vida. Echter liep het DPF snel weer vol met diverse foutmeldingen die lucht flow gerelateerd waren.Luchtmassameter vervangen samen met boost sensor en foutmeldingen zijn nu opgelost.
Echter blijft roetfilter vervuild met zo´n 25 gram roet die niet weg gebrand kan worden. Wat mij opviel is dat de regeneratie temperatuur te laag blijft. EGR klep geheel schoongemaakt en lijkt goed te werken volgens vida.
Een eerdere fout betreft gloeibougies blijkt gerelateerd aan het regeneratie proces van het DPF dus alle 5 vervangen samen met het gloeirelais.
Nu wederom een geforceerde regeneratie opgestart maar temperatuur blijft hangen rond de 300 graden en wil met het inschakelen van de airco nog wel wat verder oplopen maar 400 graden wordt niet gehaald. Wat echter opvalt is dat de gloeibougies niet geactiveerd worden om dit proces te ondersteunen wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van de te lage regeneratie temperatuur.
Dus de vraag is hoe wordt het hoofdrelais aangestuurd, direct door de ECM of zit er nog een andere regeling tussen?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 23.09.2022 - 17:30  ·  #2
In Vida staat een opmerking over de temperatuur sensoren. Dat bij een defect van de één, de waarde wordt gekoppeld aan de ander die wel meet.

In jou geval kan het betekenen dat de achterste stuk is, niet de hitte meet in het dpf en de waarde in de ecm dat gene is wat de voorste meet. De ecm denkt vervolgens dat het dpf niet regenereerde terwijl dat wel gebeurd.

Als je dpf druk verschil onder de 9psa is zou het zomaar inderdaad zo zijn.

Maar je geeft ook duidelijk aan dat de gloeistiften niet actief zijn, dat is wel nodig om te starten.

Echter als je wagen enorm rookt verbrand hij de diesel niet in het filter
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 23.09.2022 - 17:48  ·  #3
In mijn euro 4 D5 zit 1 temperatuur sensor, na de turbo en een lambdasonde, net voor het roetfilter 1 druksensor en na het roetfilter nog een druksensor…
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 23.09.2022 - 18:25  ·  #4
Dank voor je reactie Martijn!

Het lijkt erop dat de temperatuursensor in de voorzijde van het roetfilter goed werkt. met koude motor is de waarde van de sensor in de katalysator gelijk aan de temperatuur van die in het roetfilter. Na zo´n 15 minuten tijdens een geforceerde regeneratie loopt de temperatuur in het roetfilter op tot zo´n 207 graden en in de katalysator tot 174 graden. Auto rookt dan af en toe flink, lijkt onverbrande diesel te zijn.
Verschildruk was op dat moment 40 hPa.
Zojuist heb ik nog de temperatuursensor van het koelwater op het thermostaathuis los gekoppeld waardoor de gloei bougies wel aangestuurd worden.

Mijn gevoel zegt dat er mogelijk iets in de software het probleem veroorzaakt.

Is er op dat gebied toevallig ooit een software update geweest?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 24.09.2022 - 09:50  ·  #5
Quote door VolvoMarcelV70

Dank voor je reactie Martijn!

Het lijkt erop dat de temperatuursensor in de voorzijde van het roetfilter goed werkt. met koude motor is de waarde van de sensor in de katalysator gelijk aan de temperatuur van die in het roetfilter. Na zo´n 15 minuten tijdens een geforceerde regeneratie loopt de temperatuur in het roetfilter op tot zo´n 207 graden en in de katalysator tot 174 graden. Auto rookt dan af en toe flink, lijkt onverbrande diesel te zijn.
Verschildruk was op dat moment 40 hPa.
Zojuist heb ik nog de temperatuursensor van het koelwater op het thermostaathuis los gekoppeld waardoor de gloei bougies wel aangestuurd worden.

Mijn gevoel zegt dat er mogelijk iets in de software het probleem veroorzaakt.

Is er op dat gebied toevallig ooit een software update geweest?


Je geeft het zelf al aan?
KVS sensor loskoppelen, dan gaan de gloeibougies wel branden. KVS sensor al vervangen voor een origineel nieuw exemplaar?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 24.09.2022 - 19:05  ·  #6
Eens! Kijk eerst even goed of die kvs sensor goede waardes geeft.

Of anders:
Check of de thermostaat niet open blijft staan.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 16:22  ·  #7
Ik bedank jullie voor het meedenken!

Ik heb zojuist alle uit te lezen temperatuursensoren uit gelezen, met koude motor geen rare uitschieters.
De ohmse waarde van de Pt 200 sensor naast de lambda geeft 234,2 ohm en die in het roetfilter 221,9 ohm. Mogelijk dat deze waardes bij warme motor verder uiteen gaan lopen wat moeilijk te controleren is als de ECM bij een foute waarde h.e.e.a. gaat corrigeren.
Ik heb uiteraard ook de KVS sensor gecontroleerd op ohmse waarde en die geeft 1688 ohm bij zo´n 20 graden. Bij een warme motor volgens ¨Frozen values van Vida 97,28 graden.

Zover ik het kan beoordelen geen abnormale waardes.
Mogelijk dus wel bij een opgewarmde motor bij de sensoren in het uitlaat traject.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 16:34  ·  #8
En toch blijf ik bij de KVS sensor/thermostaat.

Aangezien als je de stekker eruit trekt dat de gloeibougies wel gaan gloeien. En een euro 4 heeft de gloeibougies nodig om goed te kunnen regenereren. Er is zelfs een apart topic om aan te geven dat je de KVS sensor op tijd zou moeten vervangen. Feitelijk is dat de enige sensor waarmee de ECU kan bepalen hoe warm de motor echt is.

Ik zou dat ding niet meten, maar gewoon een keer vervangen evenals de thermostaat.

Er is gewoon iets waardoor de ECU de gloeibougies niet aanstuurt als er geregenereerd moet gaan worden. En dat gebeurd als de ECU "denkt" dat de motor niet op temperatuur is en als er gedurende langere tijd het toerental niet boven stationair uitkomt. Als de motor niet warm genoeg is wordt er ook niet geregenereerd.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 17:55  ·  #9
Hallo mede denkers,

De thermostaat is een klein jaar geleden vervangen en zie geen rare schommelingen op de dashboard meter.

Ik ga nu inderdaad een nieuwe KVS bestellen en hopen dat dit de hoofdoorzaak is van een slechte regeneratie van het roetfilter.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, ook om andere Volvo rijders te ondersteunen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 19:49  ·  #10
Quote door VolvoMarcelV70

Hallo mede denkers,

De thermostaat is een klein jaar geleden vervangen en zie geen rare schommelingen op de dashboard meter.

Ik ga nu inderdaad een nieuwe KVS bestellen en hopen dat dit de hoofdoorzaak is van een slechte regeneratie van het roetfilter.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, ook om andere Volvo rijders te ondersteunen.

Voordat je op de dashboard meter ziet dat de temperatuur meter oploopt, dan is de KVS temperatuur al ruim boven de 120 graden. Volvo heeft een dusdanige demping in het meetbereik gebouwd dat elke temperatuur tussen 80 en 120 graden nagenoeg een vlakke naald laat zien. Dus om bestuurders niet bij elk wissewasje ongerust te maken over oplopende temperaturen.....

Oftewel, voor een goede temperatuur waarneming volkomen nutteloos.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 20:29  ·  #11
Ik hoop dat Vida wel de juiste waarde weergeeft als ik de KVS sensor vervangen heb :-)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 22:40  ·  #12
Nou, het gaat er ook om of de sensor de reele waarde van de omgeving nog meet.

De elektrische weerstand moet overeenkomen met de waarde die bij de temperatuur past. Dat is toch lastig meten. Dan moet je een temperatuur sensor in een Labratorium opstelling checken. Bij slijtage kan het resultaat uit de pas lopen zodat een sensor passiever of progressiever wordt naar mate de temp vordert.

Met de multimeter check je veelal louter of er kortsluiting is of niet.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 23:39  ·  #13
Is niet lastig meten hoor, de elektrische weerstand van deze sensor verandert (faalt) juist bij stijgende temperatuur, zie tabel&grafiek in topic over preventieve vervanging van deze sensor. Temperatuur meten op thermostaathuis met IR-temperatuurmeter en ohmse weerstand meten, dat zou netjes langs die grafiek moeten liggen.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 28.09.2022 - 20:58  ·  #14
Ik heb vanmiddag de KVS sensor vervangen en meteen een geforceerde regeneratie uitgevoerd. Koelwater loopt netjes op tot zo´n 93 graden en met de airco vol aan om de motor meer te belasten kwam de temperatuur sensor van het roetfilter tot 520 graden. Dus temperatuur loopt nog steeds niet op tot 600 graden volgens Vida. Evenmin werden tijdens het regeneratieproces de gloei bougies aangestuurd! Wat me wel verbaasde is dat de gemeten aantal roetdeeltjes 16,69 gram waren bij een drukverschil van 25 hPa. Er gaat nog steeds h.e.e.a. niet goed!
Wat zou de volgende logische stap zijn om te controleren en uit te kunnen sluiten als de veroorzaker van dit probleem?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 eur4 DPF brand niet goed schoon, gloeibougies helpen niet mee.

 · 
Posted: 28.09.2022 - 23:27  ·  #15
Poe, lastig. De ellende is dat die gramwaarde roet een berekende waarde is. Het drukverschil is veel duidelijker en echt wel een indicatie dat het nog niet helemaal lekker zit.

Aan de andere kant vind ik 520gr niet slecht en is volgens mij echt wel een temperatuur waardoor het regeneratie proces start. Ben ik met de caravan op pad loopt gramwaarde vaak terug in het klimwerk en ligt de temperatuur zo rond de 400-450gr. Die 520 moet een regeneratie starten. Getuige ook je eerdere hogere tegendrukverschil. Van 45 naar 25 hPa dacht ik.

Ik vraag mij af of nog een cyclus het laatste beetje doet. Een normale regeneratie loopt meestal terug van 18gr naar 0 in ongeveer 20’
 
Selected quotes for multi-quoting:   0