V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

uitgelezen met VIDA

 
 
 
 
 
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 17.11.2022 - 16:55  ·  #1
Goede middag allemaal,

Na het lastige DPF verhaal is dit waarschijnlijk de oorzaak van het probleem waar mijn V70 al lang mee kampt.

Het vervangen van diverse sensoren en inleren, resetten, software ECM opnieuw geladen (volgens VDASH was EGR en DPF gedeactiveerd) nu bijna aan het einde van dit avontuur.

Met koude start gaat het prima, motor loopt mooi rond, alle waardes die met inlaattraject te maken hebben regelen goed, zover mijn kennis hiervan. Wegrijden prima, auto trekt goed totdat bij beetje doortrekken in 2e of 3e versnelling totdat de storing ECM-1507 Turbo Control - too low pressure de pret verstoord.

De turbodruk lijkt als ik het live volg niet het probleem te zijn, de gevraagde druk en de druk in inlaattraject volgen elkaar, lopen af en toe wat uiteen maar komen toch goed naar elkaar toe. Als de auto warmer wordt dat komt dezelfde code 1507 steeds sneller terug. Inlaattraject is afgeperst, geen lek waarneembaar, koude toestand.

Hieronder enkele afbeeldingen van VIDA tijdens het rijden.

Filmpje link: https://youtu.be/WBEv5hqPA_8
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 17.11.2022 - 17:38  ·  #2
Heb je de turbo-actuator al eens van binnen bekeken?
Versleten binnenwerk-tand-wormwiel?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 17.11.2022 - 20:47  ·  #3
Dank 1-Wiel,

Ja inderdaad heb ik dat bekeken en bij de actuator die nu gemonteerd zit is het wormwieltje een paar maanden geleden vervangen en lijkt goed te werken zie link hier: https://youtu.be/WBEv5hqPA_8


Wat opvalt is dat plotseling de waardes van EGR en Throttle valve verspringen waardoor de waardes van de MAF sensor uiteen gaan lopen.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

VERSPRINGEN AIR MASS STROKE?

 · 
Posted: 18.11.2022 - 09:46  ·  #4
In het filmpje kun je zien dat als eerste de luchtmassa verspringt van 282,2 mg/S naar 335,2 mg/S

Daarna veranderen de waardes van de EGR en Throttle ook snel.

Wat is de oorzaak hiervan? laaddruk blijft op dat moment stabiel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 19.11.2022 - 21:30  ·  #5
Was dit met warme motor? Voor zover ik weet blijft de egr gesloten bij koude motor. Wat opvalt is dat de motor echt anders begint te lopen op het moment dat de waardes veranderen. Bijna alsof ie gesmoord wordt ofzo.

Trouwens, niet je MAF (manifold absolute flow) maar je MAP sensor (manifold absolute pressure) wordt weergegeven in het filmpje. Dat is wel iets anders.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 20.11.2022 - 00:07  ·  #6
Quote door VolvoMarcelV70

Dank 1-Wiel,

Ja inderdaad heb ik dat bekeken en bij de actuator die nu gemonteerd zit is het wormwieltje een paar maanden geleden vervangen en lijkt goed te werken zie link hier: https://youtu.be/WBEv5hqPA_8


Wat opvalt is dat plotseling de waardes van EGR en Throttle valve verspringen waardoor de waardes van de MAF sensor uiteen gaan lopen.


Als ik naar je video luister lijkt de klep mechanisch goed te werken, maar elektronisch lijkt de klep maar nauwelijks een paar graden te verstellen. Dat klopt volgens mij niet. Je klep klinkt alsof deze van volledige open, naar volledig dicht gaat terwijl het verschil elektronisch maar een paar graden is.

Je ecm denkt dat die klep gesloten is, maar feitelijk staat de volledig open. Dat kan foutcodes veroorzaken.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 21.11.2022 - 14:55  ·  #7
Dank voor de input!

De opname is gemaakt met warme motor.

Wat er mogelijk gebeurt is dat na de opkomende melding ECM-1507 Turbo control- Too low pressure, dat de throttle valve opengestuurd wordt om zo de motor te ontzien?

Ik heb ondertussen toch maar de turbo gedemonteerd omdat dat de oorzaak kan zijn van de storingen mijns inzien.
De turbo heeft speling waardoor de gevraagde druk bij koude motor stationair niet gehaald wordt.

Weet iemand of de Turbo van een D5244T5 120 Kw 2006 hetzelfde is als een D5244T4 136 Kw 2006?
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 21.11.2022 - 15:02  ·  #8
Quote door hetschaap

Was dit met warme motor? Voor zover ik weet blijft de egr gesloten bij koude motor. Wat opvalt is dat de motor echt anders begint te lopen op het moment dat de waardes veranderen. Bijna alsof ie gesmoord wordt ofzo.

Trouwens, niet je MAF (manifold absolute flow) maar je MAP sensor (manifold absolute pressure) wordt weergegeven in het filmpje. Dat is wel iets anders.


De waardes van de MAP en MAF sensor worden toch beiden getoond of zie ik het fout?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 22.11.2022 - 08:42  ·  #9
Quote door VolvoMarcelV70

Quote door hetschaap

Was dit met warme motor? Voor zover ik weet blijft de egr gesloten bij koude motor. Wat opvalt is dat de motor echt anders begint te lopen op het moment dat de waardes veranderen. Bijna alsof ie gesmoord wordt ofzo.

Trouwens, niet je MAF (manifold absolute flow) maar je MAP sensor (manifold absolute pressure) wordt weergegeven in het filmpje. Dat is wel iets anders.


De waardes van de MAP en MAF sensor worden toch beiden getoond of zie ik het fout?


Je zou gelijk kunnen hebben, ik heb het filmpje een paar keer bekeken maar misschien heb ik het gemist.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 22.11.2022 - 09:02  ·  #10
Quote door VolvoMarcelV70

Dank voor de input!

De opname is gemaakt met warme motor.

Wat er mogelijk gebeurt is dat na de opkomende melding ECM-1507 Turbo control- Too low pressure, dat de throttle valve opengestuurd wordt om zo de motor te ontzien?

Ik heb ondertussen toch maar de turbo gedemonteerd omdat dat de oorzaak kan zijn van de storingen mijns inzien.
De turbo heeft speling waardoor de gevraagde druk bij koude motor stationair niet gehaald wordt.

Weet iemand of de Turbo van een D5244T5 120 Kw 2006 hetzelfde is als een D5244T4 136 Kw 2006?


Die throttle valve in een dieselmotor heeft grofweg 2 functies; de motor mooier te laten stoppen als de auto wordt uitgezet, en om de EGR z’n werk te kunnen laten doen (enigzins smoren van verse lucht zodat uitlaatgassen gecirculeerd kunnen worden). Het is de bedoeling dat de egr bij een stationair draaiende (of onder weinig belasting draaiende) warme motor opengaat. De circulatie via de egr zijn uitlaatgassen die volgens VIDA vanaf cilinder 1 komen (en die cilinder draagt in een ‘egr-open’ situatie niet/minder bij aan het leveren van turbo druk dan de andere 4 cilinders). Een ‘lekke’ turbo kan dan misschien wel het probleem zijn maar het egr verhaal is ook nog niet van het verdachtenbankje verdwenen.

Edit: volgens mij is de turbo hetzelfde maar is de motorsoftware anders.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 22.11.2022 - 11:55  ·  #11
Dank je voor jou uiteenzetting.

Ik zal nadat de gerviseerde turbo is gemonteerd hierop terugkomen om mijn bevindingen te delen.

Overigens is de positiesensor van de EGR ook vernieuwd waardoor de uitgelezen waardes zouden moeten kloppen.

De Trottle Valve heb ik ook inwendig bekeken en die gereinigd. De Euro 4 heeft geen 2 dubbele weerstands banen waardoor er minder gecorrigeerd kan worden i.v.m. slijtage.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Gereviseerde turbo gemonteerd.

 · 
Posted: 26.11.2022 - 10:16  ·  #12
Een gereviseerde turbo is inmiddels gemonteerd en de meldingen van een te lage turbodruk komen niet meer. Oude turbo had wat speling maar leek niet in een hele slechte staat.

Maar we zijn er nog niet! pffff

Nu komen er eigenlijk nog alléén de meldingen: ECM -1870 Swirl actuator control - negative drift
ECM -1890 Swirl actuator control - Jammed

Deze melding heb ik nog niet eerder gezien maar zorgt er eveneens voor de de auto in noodloop gaat.

Inmiddels de actuator bekeken en beweegt wel met een activatie met dice, signalering zal het probleem zijn waardoor tijdens gas geven niet de juiste beweging van het armpje gemaakt wordt.

Hopelijk is dit het laatste euvel wat opgelost moet worden om weer eens te kunnen genieten van deze bolide.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 26.11.2022 - 11:33  ·  #13
Calibrator van de swirlactuator Al uitgevoerd?
Versleten busjes/houders van de swirlflapstang wil weleens voor obstructie zorgen waardoor deze vastloopt.. vervangen van de swirlflapstang is dan de enige remedie, en calibreren na vervanging natuurlijk…
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Swirl actuator vervangen Nu nog foutcode ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - signal too high

 · 
Posted: 03.12.2022 - 19:03  ·  #14
Weer stapje verder.

Vandaag een gebruikte swirl actuator gemonteerd en ingeleerd met Vida.

Deze foutcode is nu ook verleden tijd.

Auto begint weer meer wakker te worden tot wederom er een oranje driehoek opdoemt.

De code die nu nog een noodloop veroorzaakt is de ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - signal too high

Alle gerelateerde zaken zijn volgens mij al de revue gepasseerd maar ik kwam nog één sensor tegen die ik nog niet benaderd had en had ook geen idee dat die met de 135F code gerelateerd kon zijn, de nokkenas sensor. Volgens vida kan het dus een foutmelding genereren zoals hierboven beschreven.

Met een nog niet geheel doorgewarmde motor komt de storing tijdens het wegrijden in het zicht op het dashboard. Na een tijdje als de motor goed warm is komt deze melding al bijna meteen na het resetten van de foutcodes tijdens stationair draaien.

Wie weet hier meer over te vertellen??? Help!! Dank alvast!!
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: V70 D5 Euro 4 ECM-1507 Turbo Control - too low pressure

 · 
Posted: 03.12.2022 - 20:08  ·  #15
Het houdt maar niet op...

Als je een andere MAF sensor zoekt om te testen kan ik misschien helpen.
Ik heb er een oude (238k km) maar werkende met nummer 30 677 999 liggen.

Maarten
 
Selected quotes for multi-quoting:   0