V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 
 
 
 
 
JohanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 38
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 08:57  ·  #1
Beste allemaal,

Lang gelden dat ik hier een bericht geplaatst heb, hoop dat t allemaal goed met jullie gaat ! :)

Door vandalisme in de straat heb ik mijn standaard H7 halogeen koplampen moeten vervangen --> er was iemand die vond het leuk om van 4 autos de lampen kapot te slaan waaronder de mijne... :S --> helaas (nog) geen beelden van kunnen verkrijgen.

ik liep toen tegen een mooi 2e hands setje Xenon koplampunits (met lens) aan en vind dit toch net ff iets mooier staan.

nu heb ik ze natuurlijk met mn domme kop gekocht, zonder 't forum te raadplegen, want ik had snel lampies nodig, gezien de auto praktisch elke dag gebruikt wordt.

De starter zit ook al aan de onderkant van de koplamp weggewerkt (zelfde leeftijd van de v70 waar ze uitkomen, ook een ' 08er )

Grootlicht werkt, " parkeerlicht " werkt alleen niet de Xenon lamp.. heb ik hier nog meer onderdelen voor nodig die er nog tussen gezet moeten worden ?

ik ben zelf al een beetje aan het rondneuzen geweest op het forum, maar kon het niet zo gauw vinden, mocht ik een post over t hoofd gezien hebben, beschouw deze post dan als niet geplaatst :-)

Groetjes Johan
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 09:27  ·  #2
Ik vrees dat je nog het nodige mist als je nu h7 hebt.
Waarschijnlijk zit er nu een knop bij de lichtschakelaar voor de manuele hoogteverstelling. Bij xenon is dit automatisch met een sensor op de achteras omdat de juiste hoogte destijds automatisch moest worden ingesteld, net als de destijds verplichte hogedruk koplamp reinigers.
Nu is het op dit moment meen ik niet meer verplicht, maar ik heb geen idee wat de eisen zijn voor achteraf inbouwen.
Daarnaast ontbreken er enkele draden in de kabelboom, h7 is meen ik 8 draden en xenon 10 voor 2008. Ook gebruikt xenon een zgn Headlight Controle Module voor de besturing. Deze zit onder de paravaan gebouwd. Ook die moet in de kabelboom zitten. En dan natuurlijk de software om de HCM te laten werken.

Al met al geen eenvoudig klusje als het überhaupt al kan gaan werken. Succes ermee 🙂
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 09:38  ·  #3
Wat dbs1 zegt... misschien kan je een akkoordje maken met forumgenoot 1-wiel die lampen reviseert en verkoopt. Wellicht kan hij wat met de xenonlampen en heeft hij een goede set halogeens voor je, dat lijkt me makkelijker / sneller dan het hele xenonspul opsnorren en werkend krijgen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 10:25  ·  #4
Bij de p3 modellen zijn niet alle kabelbanen hetzelfde, kan zijn dat je auto niet is voorbereid vwb de bedrading.
Is dat wel het geval, de benodigde extra onderdelen monteren en via vdash omprogrammeren. Suc7.

Ps:
Ik heb geen p3 halogeen koplampen liggen.
JohanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 38
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 13:10  ·  #5
Iedereen super bedankt voor de reacties !

Aii das niet handig... --> dan moet ik deze maar weer gaan verkopen en op zoek gaan naar een " normale " set koplampen.. erg jammer, vond deze wel echt veel mooier staan... :-)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 18:45  ·  #6
Of voor de uitdaging gaan en uiteindelijk genieten van je xenon koplampen…
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 20:42  ·  #7
Ik weet niet hoe het bij een P3 is, maar bij een P2 facelift heb ik dat dus eens geprobeerd. Ik heb het opgeven, computer meet andere weerstand dus schakelt dimlicht weer uit. Ben dagen bezig geweest om een foefje te maken maar is niet gelukt. Ik begin daar niet meer aan.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 24.01.2024 - 21:15  ·  #8
Dat is het minst uitdagend: cem omprogrammeren van halogeen naar xenon/xenon bochtverlichting…
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 08:52  ·  #9
Kun je niet gewoon een weerstand ervoor zetten? Zodat de computer 55 watt ziet ipv 35 watt? Of denk ik nu te simpel? Bochtverlicht zal niet werken(daar is die HCM voor), maar dat zal niet je grootste zorg zijn.
JohanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 38
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 09:07  ·  #10
Nou ik heb in de originele koplampen wel zon setje gebruikt.. maar dat is t m allemaal niet (met wel zon extra blokje er tussen zodat de computer niet over zn zeik gaat)

ik ga vanavond eens in de bedrading duiken of ik iets kan vinden.. maar denk dat het een flinke klus gaat worden

(en inderdaad bochtverlichting dat vind ik niet zo boeiend --> voor mij meer een kwestie dat ik niet mensen ga verblinden )
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 11:55  ·  #11
Bij de standaard xenon wordt ook een HCM gebruikt. Hierbij een plaatje vam beide types.
GDL is de code voor standaard xenon.
Mocht je interesse hebben, die heb ik over.

JohanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 38
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 13:07  ·  #12
Quote door dbs1

Bij de standaard xenon wordt ook een HCM gebruikt. Hierbij een plaatje vam beide types.
GDL is de code voor standaard xenon.
Mocht je interesse hebben, die heb ik over.




okay ! (sorry hoor N00b pratende hier) maar dan zou ik alsnog ergens ervoor moeten zorgen dat het signaal naar de Lamp komt ofniet ?


Misschien een dom idee.. maar zou die xenon unit niet uit de lamp gehaald kunnen worden, en dan deze weer omzetten naar " ouderwets H7" of LED ? --> dan kom ik zeker weer niet uit met mn stekkertjes ofniet ?
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 14:09  ·  #13
Van en naar de HCM loopt een aardige kabelboom, denk dat dat niet eenvoudig aan te brengen is.


De stekker en contra stekker met kabelboom (10 draden) zien er bij mij zo uit:






Je zou denken dat er een standaard lamphuis bestaat waarin de verschillende uitvoeringen worden gemaakt, maar je weet nooit hoe het dan met bedrading enzo loopt.
JohanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 38
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 14:35  ·  #14
ohh.. goeiedag... das wel ff iets teveel van het goeie....

k zal vanavond eens bij de stekkers van die van mij kijken.. ben er wel bang voor dat dit teveel gaat worden.

ik denk dat t gewoon verstandig gaat worden dat ik naar een paar standaard koplampunits ga kijken...

ik kan misschien de linker nog redden.. de rechter is wel echt kapot..
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 III Halogeen koplamp naar Xenon (lens) koplamp

 · 
Posted: 25.01.2024 - 18:15  ·  #15
Bij de pre facelieft zit een verloopkabel tussen de halogeen stekker van de kabelboom en de koplamp, en je hebt een extra 2 polig stekkertje nodig die al in de auto ligt.
Wij hebben vorige week een halogeen koplamp in de V70 gezet en dat werkt gewoon direct.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0