V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 
 
 
 
 
Melvin_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 38
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 06.09.2017 - 22:36  ·  #1
Ik heb al een tijdje het volgende probleem met mijn V70 2.4T uit 2001. De auto rijdt op lpg, maar het probleem is op benzine direct na het starten. Geen foutcodes (met OBD reader).

Bij koude start slaat de motor direct aan en loopt ook prima stationair. Ook automaat in de D zetten en gaan rollen is geen probleem. Pas als er gas gegeven wordt begint de motor te stotteren. Zodra je eenmaal door dit punt heen bent (duurt circa 1-2 seconden) rijdt de auto gewoon goed en komt het probleem ook niet meer terug tot de volgende koude start. Het probleem kan voorkomen worden door met een fluwelen voet geleidelijk gas te geven door dit punt heen.

Gas blijven geven wanneer de motor stottert kan er voor zorgen dat de motor uitvalt. Alsof er door het gaspedaal in te drukken ineens geen brandstof toevoer meer is en de motor stopt.

Het maakt niet uit of ik na het starten direct weg rij of de motor eerst even stationair laat draaien. Het ontstaat pas bij het gasgeven. Als de motor (op een warme dag) snel na het starten overgeschakeld is op lpg (>35°C koelvloeistof) is het probleem er niet en kan er normaal weggereden worden. Op elk moment tijdens het rijden kan er over geschakeld worden op benzine en rijdt de auto daar ook prima op.

Iemand een idee waar te zoeken?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 10:55  ·  #2
Kijk eens of er een witte of een gele typesticker op het gasklephuis zit. De witte is de eerste, en die geven nog al eens problemen, de gele is een nieuwere en is beter. Gasklephuis zit onder tegen het inlaatspruikstuk aan, dus je hebt wel een spiegel nodig om het te zien.
Controleer ook de zwarte rubber vacuumslangen, deze scheuren, dan trekt de motor valse lucht en gaat je motormanagement in de war.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 11:43  ·  #3
Koelvloeistof temperatuur sensor controle. Misschien te rijk
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 14:02  ·  #4
Klinkt inderdaad zoals Walter aangeeft als een vacuumprobleem.

Een wat meer algemene opmerking over het gasklephuis:
Het 'witte' gasklephuis heeft inderdaad de reputatie op leeftijd notoir onbetrouwbaar te zijn. Daar zijn inderdaad ook de nodige problemen mee. Wel een kanttekening: toen mijn motor (met de 'witte' uitvoering) een jaar geleden in noodloop ging, is het gasklephuis vervangen door een nieuwe. Problemen bleken voorbij. Niet heel veel later opnieuw soortgelijke problemen. De uiteindelijke oplossing bleek het vervangen van alle bobines. Wat blijkt nu: de software die bij het "witte" gasklephuis hoort, heeft veel nauwere toleranties voor afwijkingen van signalen uit sensoren en gaat veel sneller in de noodloop. Bij de latere versies van het gasklephuis zijn deze toleranties een stuk ruimer gezet. Daardoor heb je veel minder snel dat de motor in noodloop gaat. Dat maskeert echter wel wat beginnende problemen.
Moraal van dit verhaal: let dus ook vooral op de sensoren die informatie aanleveren.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 14:07  ·  #5
Dus ook koelvloeistof temperatuur sensor. Misschien eerst alle parameters bekijken ipv onderdelen vervangen op de gok?
Melvin_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 38
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 22:24  ·  #6
Het gasklephuis is 2 jaar oud (vervangen door een nieuwe van de dealer, verbeterde versie). Er zijn voor zover ik merk verder geen kenmerkende falende gasklephuis symptomen. Ik zal er op letten.

Koelvloeistof temperatuur sensor is ook minder dan een jaar oud. Ik zal bij het starten eens de OBD dongle aansluiten en met de Torque app kijken wat er gemeten wordt als KVS temperatuur wanneer de problemen optreden.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 07.09.2017 - 23:11  ·  #7
Als ik jou was zou ik eerst checken op vacuüm. Er best wel een aantal vacuümslangen, ze lijken soms goed, maar blijken bij nadere beschouwing toch uitgedroogd.
Levert dat niets op, alle sensoren (in de brede zin van het woord, dus ook voorste lambdasonde, LLM, etc.)
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 2.4T koude start - eenmalig stotteren/stilvallen bij gasgeven

 · 
Posted: 08.09.2017 - 13:51  ·  #8
Of gewoon remmen reiniger over inlaat en slangen spuiten voorzichtig stationair, reageerd de motor daarop? Dan zit daar vacuüm lekkage ...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0