V70: nu en later

 
 
 
 
 
bEkO
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

V70: nu en later

 · 
Posted: 12.06.2015 - 20:48  ·  #1
Ik ben nu op zoek naar een V70 waarmee we op vakantie kunnen (scenario 1).
En uitgesteld ben ik op zoek naar een V70 waarmee ik langer wil rijden dan alleen maar deze zomer-auto-vakantie (scenario 2).

Voor scenario 1 ben ik op zoek naar een betrouwbare en betaalbare versie. Bijna in de trant van, kopen..enkele zaken verbeteren en rijden maar. In totaal verwacht ik 10.000 km alleen de zomer al mee te rijden. Het moet ons dus niet in de steek laten.
Daarna zou ik het ook weer eenvoudig kunnen verkopen. Dit klinkt als voor een dubbeltje op de ... maar dat is niet het geval. We zijn gek op autovakanties en als scenario 1 lukt dan gaan we daarvoor. Anders wordt het vliegen en korter op vakantie. Budget: max. 2.000 euro. Kies je dan voor benzine of diesel? Andere tips?

Voor scenario 2 wil ik iets langer de tijd nemen, en meer ontdekken waar onze wensen liggen. Is mede afhankelijk van andere factoren waar nog geen duidelijkheid over is. Het budget ligt tenminste op 4/5.000 euro. Maar eerlijk gezegd heeft het nu geen prio, komt later.

Is dit haalbaar? Of is het niet verstandig om met een V70 met veel km's op vakantie te gaan? Wat raad je mij aan? Heb je tips?
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 12.06.2015 - 23:44  ·  #2
Wanneer ga je op vakantie? En hoeveel wil je opvallen? Half juli is de Carbagerun afgelopen, komen genoeg auto's daarvan vrij voor een prikkie, en vaak al vrij goed bijgewerkt (eigenlijk tegen de carbagerunspirit in, maar vooruit).
bEkO
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 01:08  ·  #3
Dus niet echt haalbaar, gezien je reactie? Moet toch wel mogelijk zijn om voor 2.000 € enigszins betrouwbare versie te kopen?
Lijkt me trouwens wel gaaf, zo'n tocht.. avontuurlijk!
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 08:23  ·  #4
Als je voor zo'n 1000 / 1500 euro een v70 zoekt kom je uit op een Classic van 00 of ouder. Je kunt daar ren redelijke vinden maar je moet er vanuit gaan dat je daar nog zo'n 500 / 1000 euro achterstallig onderhoud moet wegwerken. Als je die dan inruilt op de 'ultieme' v70 krijg je daar niet zoveel meer voor terug. Ik zou zeggen: pak een Summum met alle opties aan (voldoet aan alle wensen) en geniet van de vakantie.. Ook daar moet je in investeren maar daar geniet je dan langer van.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 12:16  ·  #5
Voor je budget koop je een i.d.d. een Classic of een vroege V70N. Of deze "enigszins" betrouwbaar is hangt af van het onderhoud en weet je eigenlijk pas als je er al een tijd mee heb rondgereden. Zou jammer zijn dat de auto tijdens je vakantie ergens last van begint te krijgen. Bv. de airco-euvels in de Classic, storingen aan gasklephuizen van 2.4 motoren, (bijna) verstopte carterventilatie, raamschakelaar-units bestuurderszijde in de Classic. Natuurlijk staan V70's als betrouwbaar te boek, maar 1 van 10-15 jaar oud is een kwestie van net een goed exemplaar treffen. Lees je in op het forum op veel voorkomende "grote" euvels en zoek er 1 waarbij deze aantoonbaar verholpen zijn danwel onderhoud op heeft gehad. Als de verkoper een liefhebber is, dan kan hij je wel vertellen wat er onder de kap is gedaan aan dit soort specifieke dingen. Blijft natuurlijk zonder rekening een kwestie van eerlijkheid.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 13:22  ·  #6
Misschien zoiets? linkje

Nieuwe apk, vrij lage km-stand, dealer onderhouden. Neem dan wel even van te voren contact op met de dealer waar die in onderhoud is geweest. Zij kunnen precies vertellen vaak wat er allemaal vervangen is. Ook heb je dan nog best wel wat geld over zodat je hem nog even kunt laten nakijken en zo nodig wat dingen vervangen.
bEkO
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 14:08  ·  #7
@marcel56: ik volg je redenering, alleen op de korte termijn is dat vwbt budget niet haalbaar.
Waarom een Summum? Omdat het full optie is?

@Ierren: ja dat is het laatste wat je wil, onderweg ergens met pech staan en daardoor hoge kosten hebt en je vakantieplezier bederft. Ik besef dat een auto op leeftijd aandachtspunten heeft, maar als ik het risico op uitvallen kan voorkomen door jullie tips mee te nemen in de aankoop, dan heb ik het risico toch verkleind.
Is er verschil tussen betrouwbaarheid tussen een Classic of een vroege V70N? Tuurlijk is dat afhankelijk van het onderhoud.. maar is daar een algemende regel voor?

@volvo355: mooi rood is niet lelijk, wat een robuuste auto, zo komt het over in ieder geval. Voor een '95 ziet het er goed uit. Dit is een benzine en 144 pk uitvoering. Is die combinatie voldoende voor een beladen auto tijdens de reis? En omdat we 10.000 in 5 weken zullen rijden, is het dan beter om naar een diesel te kijken? Is een dieselmotor meer betrouwbaar?

Bedankt jullie allen voor het meedenken.. jullie tips verwerk ik ook in de checklist..
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 13.06.2015 - 21:15  ·  #8
Quote door bEkO


@volvo355: mooi rood is niet lelijk, wat een robuuste auto, zo komt het over in ieder geval. Voor een '95 ziet het er goed uit. Dit is een benzine en 144 pk uitvoering. Is die combinatie voldoende voor een beladen auto tijdens de reis? En omdat we 10.000 in 5 weken zullen rijden, is het dan beter om naar een diesel te kijken? Is een dieselmotor meer betrouwbaar?


Ik heb 16 jaar en 320.000 km zo'n rode (bouwjaar '96) gehad, ook met de 144 pk motor. Super degelijke wagen en motor. De 850 is minder storingsgevoelig dan de V70n. En die motor heeft een enorm goed koppel, maximale koppel komt eerder vrij dan bij de 170 pk versie. Ik trok met het grootste gemak een aanhanger van 1800 kg (op vlak terrein), daar heeft de motor geen enkel probleem mee. Op onderhoud werd niet bezuinigd en dat is ook belangrijk om probleemkoos te kunnen rijden.
Maar als je werkelijk zoveel km 's gaat maken zou ik voor een diesel gaan.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 10:46  ·  #9
Quote door bEkO

Is er verschil tussen betrouwbaarheid tussen een Classic of een vroege V70N? Tuurlijk is dat afhankelijk van het onderhoud.. maar is daar een algemende regel voor?


Mmmm, kan ik je niet zeggen, geen ervaring met V70N. De 2.4 motoren met electr.gasklephuis ETM zijn in de latere series Classics ingebouwd en lopen door in de V70N. De Classics met 2.5 hebben nog gewoon een staalkabel vanaf je rechtervoet. Ik heb nu 4 jaar een Classic 2.4 140 pk met een originele ETM en nog geen probleem.Dus ik heb tot zover mazzel. 1x per jaar schoonmaken als preventief onderhoud. Motorisch is deze probleemloos. Olieverbruik 1 op 10000 km, voor mij in orde.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 15:34  ·  #10
Qua budget moet je met 1500/2000 wel goed uitkomen. Qua betrouwbaarheid moet je geluk hebben, je kunt het echter goed treffen. Ik heb even geleden voor mijn ouders een V70 classic gekocht met redelijk verse distributie, verse carterventilatie, gespoelde automaat, verse remmen voor en achter, redelijk nieuwe draagarmen, Monza interieur, werkende airco, verse olie en filters en nieuwe apk. Erg mooie auto met Bordeaux rode kleur voor slechts 1200 of 1250. Ik zou met mijn gezin zo instappen en naar Spanje rijden zonder angst voor pech.

Ik heb echter ook auto's gekocht voor een prikkie en daar vond ik het al een prestatie dat ik ermee naar huis kon komen.

Kijk dus goed naar onderhoud en welke grote dingen er al gedaan zijn. Als er geen grote dingen zijn gedaan 'omdat het zo'n goede auto is' volgens de advertentie zou ik vraagtekens zetten. Kijk ook eens op het volvo850forum bij de advertenties, zijn vaak liefhebbersautos.

Succes!
bEkO
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 21:21  ·  #11
Km stand van auto's rond deze prijsklasse zit veelal boven 300.000.
Welke "grote" dingen zouden al gedaan moeten zijn en welke zitten er aan te komen?
Volgens mij ben je met 4 bandjes al 600 € kwijt, komt daar distributieriem of airco bij zit je al aan de aanschafprijs.
Deze dingen zijn nog enigszins in te schatten en te zien. Juist de grotere verassingen, welke passen bij de kmstand?

Shortlist: diesel, 2.4 D5 motor, airco/ cc, cruise, kleur: zwart of zilver, ...

Al jullie tips, een kennis die verstand van auto's heeft en een aankoopkeuring zou het risico op miskoop moeten verkleinen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 21:29  ·  #12
als je goed genaaid wil worden kun je € 600 uitgeven aan banden, maar voor ruim €400 heb je rondom een A merk banden.

bedenk ook: in de buitenlanden is de diesel vaak net zo duur als benzine, maar de wegenbelasting moet je in NL betalen, dus bedenk wat het verschil in verbruik tov belasting gaat zijn.
En, als je de auto besluit te houden: kun je dan uit met een diesel in nederland?
de classic met 2.5tdi is trouwens wel een hele goede, waarvan er al zijn die een miljoen km hebben gereden.

nadeel van de nieuwere modellen is dat er een boordcomputer in zit, en er vele sensoren in zitten die storing kunnen geven. De classics zitten veel simpeler in elkaar, wat ook met repareren weer scheelt. echter de laatste classics hebben ook een (beperkte) boordcomputer, dus dan zou er een van voor 1998 moeten kiezen.
bEkO
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 21:57  ·  #13
Van de bandjes is het zichtbaar of het vervangen moet worden en de prijsindicatie een grove schatting. Mocht het tegen die tijd nodig zijn, kom ik bij je :)
Brandstofverbruik gebaseerd op 8.000 vakantie-km kom je met benzine op (1:9,5/ literprijs 1,62) en diesel (1:15,4/ literprijs 1,25). Totaal benzine dus ruim 1.300 euro en diesel 650,-. Dat verschil stop ik liever in de aanschaf of verbeteractie.

Terug weer in NL is het even afhankelijk hoe mijn werk zich verder ontwikkeld. Of de diesel houden of verkopen (en jongere benzine versie kopen).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 22:21  ·  #14
als je voor een diesel gaat, kijk en luister goed naar de koppeling; deze gaat rond de 3 ton herrie maken, dat komt uit het dual masa vliegwiel, en dat is een dure reparatie. Kost rond de €1500. volgens mij hebben bepaalde classics ook al een dubbel massa vliegwiel, maar ben meer thuis in de N-modellen.
de test: met draaiende motor, bak in vrij, koppeling half in; als je dan geratel hoort (evt deur en motorkap open), wat weg is als de koppeling helemaal in is of los is, dan weet je dat het er aan zit te komen.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: V70: nu en later

 · 
Posted: 14.06.2015 - 22:58  ·  #15
Ik denk dat het een leuk maar risicovol experiment is, een gelukstreffer is natuurlijk altijd mogelijk, maar ervan uitgaan dat je voor dat bedrag een auto koopt waar alle dure reparaties al aan gedaan zijn lijkt me niet echt realistisch. Het is nog steeds zo dat mensen hun auto verkopen en naar iets anders uitkijken als ze weten dat er dure reparaties aan komen.Ik schrijf dit niet om wie dan ook teleur te stellen maar ook een andere kant van het verhaal te laten horen. Na dertig jaar internationale berging van gestrande vakantiegangers weet ik ook wel ongeveer waarover ik praat, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0