V70 op LPG kopen?

 
 
 
 
 
uvf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 19:55  ·  #1
Hallo iedereen,

Na verscheidene succes verhalen van mensen in mijn omgeving te hebben gehoord ben ik eens wat meer info gaan inwinnen over een Volvo v70 op lpg. Ik ben op zoek naar een vervangen voor mijn kleine gebakje waar ik 30dkm per jaar mee kan gaan maken.

Heb zo'n beetje alles wat diesel betreft rond de 9k bekeken en daar zitten best een aantal mooie opties tussen (seat leon, golf, 1 serie etc). Mijn doel is om relatief 'goedkoop' kilometers te kunnen maken en daarbij een redelijke laadruimte. Is dit realistisch? Ik weet dat ik met een premium auto van 10 jaar geleden te maken heb.

Wat betreft de standaard kosten als brandstof, verzekering, belasting en afschrijving maakt het weinig uit of ik voor een relatief nieuwe diesel of een oudere V70 ga. De v70 spreekt me qua comfort en laadruimte erg aan.

Het enige waar ik over twijfel zijn de normale onderhoudskosten. Kan iemand mij een indicatie doen over het reguliere onderhoud en eventueel het een en ander over slijtage onderdelen zoals remblokken, distrubutieriem en bijv kleppen stellen? Het onderhoud gebeurt in alle gevallen bij een kennis die 10 tallen jaren werkt als monteur en voor een vast uurtarief werkt.

Bij voorbaat dank!

Groeten :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 20:16  ·  #2
Wat ik een voordeel vind, is dat de onderdelen voor de P2 chassis (S80, S60, V70N) voor zo'n 'dure' auto relatief goedkoop zijn, plus een hele hoop is uitwisselbaar.
Onderhoud is sowieso relatief goedkoop. Distributieriem hoeft (zo uit m'n hoofd) om de 160k km. Wat specifiekere puntjes voor onderhoud is het onderstel voor (draagarmen) en dingetjes als motorsteunen. Als je een automaat hebt doe je er ook goed aan om de boel (preventief) te laten flushen.
uvf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 20:34  ·  #3
Bedankt voor je reactie! Ben er wel vergeten bij te melden dat de auto uit ongeveer 2002 2003 zou worden aangeschaft. Weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de prijzen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 21:37  ·  #4
Bouwjaar maakt uit, maar de kilometerstand bepaald de waarde.
Hoe minder hij gelopen heeft, des te duurder wordt hij.
uvf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 22:20  ·  #5
Wat betreft de aanschafprijs is het logisch dat hij duurder wordt naar mate hij jonger is. Ik doelde meer op de onderdelenprijs die volgens Tom relatief laag zou zijn. Als je een nieuwer type V70 (in mijn geval zou dat dus '02 / '03 worden) neemt of de onderdelenprijs daarvan ook relatief laag is.

Wat betalen jullie voor een kleine en grote onderhoudsbeurt als ik vragen mag (al dan niet zelf doen of bij een garage)?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 22:28  ·  #6
Quote door uvf

Wat betreft de aanschafprijs is het logisch dat hij duurder wordt naar mate hij jonger is.


Vergis je niet
Het kan maar zo zijn dat een auto uit 2005 met 100.000 km op de klok duurder is dan een van 2007 met bijvoorbeeld 230.000km.
Bouwjaar zegt bij een Volvo zeker niet alles.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 23:00  ·  #7
Het punt met de lpg auto's is dat ze of vrij duur zijn met weinig km's, of betaalbaar met heel veel km's. Kijk ook altijd wanneer de lpg installatie is ingebouwd, hoe later hoe beter. Een motor heeft het iets zwaarder met het rijden op gas, dus als er 300000 km op staat waarvan 100000 op gas is dat alleen maar gunstig. Schijnt dat de lpg pomp elke 100000 km gereviseerd moet, iets wat een paar honderd euro's kost.
Over het algemeen wordt een niet-turbo motor aanbevolen voor lpg, maar de combi met de T5 motor blijkt het ook heel goed te doen.
Je kunt ook overwegen om een net exemplaar te kopen en er dan zelf gas te laten inbouwen. Kost je ongeveer €2k, en je bespaart gelijk €1000 per jaar. Met als bijkomstigheid dat je een nieuwe gasinstallatie hebt met volledige garantie.
Wat veel mensen niet beseffen is dat gas tov benzine tussen 6000 en 10000 m per jaar het break-even punt heeft.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 23:14  ·  #8
Quote door Waltersan

Wat veel mensen niet beseffen is dat gas tov benzine tussen 6000 en 10000 m per jaar het break-even punt heeft.


Das wel heel snel :D

Qua revisie van de pomp: daar is geen algemeen verhaal over te vertellen en ligt aan het merk en type systeem. Qua belasting van de motor: ook daar zijn de meningen over verdeeld. Wel is gas een schraal verbrandende brandstof en een klepsmeersysteem wordt dan ook vaak aangeraden. Maar ook daar zijn twee kampen.

Qua onderhoud: ik sleutel zelf en zit over de laatste 50.000 km op 5 ct/km.
uvf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 08:12  ·  #9
Het break even punt t.o.v. van een diesel (seat leon, vw golf e.d.) ligt natuurlijk een stuk hoger. Daarmee vergelijk ik het, want dat zijn mijn alternatieven.

Ik zat er wel over te denken om een exemplaar met zo'n 180dkm te kopen en deze zelf van gas te voorzien. In totaal kom ik dan op zo'n 8,5k uit als ik zo eens wat rondkijk op marktplaats en andere auto sites.

@ groovedude: Was dat in jou geval het standaard onderhoud of heb je ook nog ander bijzonder onderhoud gehad?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 10:33  ·  #10
Ik heb mn stuurhuis vervangen, als je die eraf trekt kom je op 4 ct./km. De rest was naar mijn mening regulier onderhoud. Wat eraan zit te komen: draagarmen voor, mogelijk schokbrekers, maar dat laatste is meer omdat ik het wil.

De dynamo had ik zelf gesloopt door er stuurbekrachtigingsolie in te morsen. Soms zit het tegen.

Mijn uren zijn gratis, m.u.v een beurt bij Svala en het stuurhuis dat ik bij Estate Services heb laten doen, dus ik denk dat je voor een auto van deze leeftijd een redelijk beeld hebt.

Ik heb hem gekocht met 314.000 km op de teller. Bij 170.000 km is er LPG ingezet, zonder klepsmeersysteem. Bij 260.000km is een koprevisie uitgevoerd. Ik heb er bij 320.000 km een JLM klepsmeersysteem in laten zetten, dat zou ik gelijk doen als je toch LPG inbouwt. Of Flashlube, of wat dan ook
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 10:42  ·  #11
Ik ken diverse 2.4 motoren op gas, beiden 3 ton vanaf 0 km met gas uitgerust.
Ook ken ik een v70 2.4 bij 70.000 op gas gegaan, en bij 330.000 nog zeer goed, het zelfde heb ik gezien met een S80 ruim 4 ton op gas..
Allen hadden geen probleem bij die km standen, eerlijk is eerlijk, de oudere motoren met hydraulische klepstoters liepen gegarandeerd 5 - 6 ton of meer...
Klepsmeer systeem is zeker aan te raden.
Bij voorkeur de injectie versie, maar de gewone aanzuig zal ook wel een en ander beschermen, alle beetjes helpen immers.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 10:53  ·  #12
De aanzuig werkt prima, Raymond, je moet alleen wel maandelijks de dosering checken. Met veranderende luchtdruk fluctueert de aangezogen hoeveelheid nogal. De 'injectieversie' is vrij low-tech. Is niet op het motormanagement afgestemd, maar pulseert gewoon op tijd, dus wat dat betreft doen ze ongeveer hetzelfde. Alleen de injectieversie doet het wat constanter.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 12:32  ·  #13
Ik rij nu mijn 4e Volvo op LPG.
Huidige is een S80 2.5T met 350.000 op de teller.
Bijzonder goed onderhouden door zijn vorige baasje die m lange tijd heeft gehad.
Rijdt echt als een nieuwe auto....
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 14:16  ·  #14
Haha, iedereen is nogal benieuwd naar mijn autokosten zie ik. Maar dat terzijde.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: V70 op LPG kopen?

 · 
Posted: 27.11.2014 - 16:21  ·  #15
ik doe ook even een paar duiten in het zakje:
motoren op gas worden niet zwaarder belast: er komt toch minder of evenveel vermogen vrij? de belasting van het onderblok is daar direct aan gekoppeld..
de kleppen en zittingen krijgen het zwaarder te verduren dan bij normale benzine, bij een motor waar toch al 98RON (super plus) wordt aangeraden (mijn Classic) ligt de thermische belasting gelijk, enige risico dat je dan nog hebt is dat gas langzamer verbrandt, wat een probleem wordt als je je motor constant op hoge toeren houdt. (er zou nog brandend gas door de net openende kleppen naar buiten schieten)
aangezien moderne motoren m.b.v. een klopsensor meten met wat voor brandstof ze werken, kunnen ze dankzij de hogere klopgrens van lpg in het lage toerengebied de ontsteking verder vervroegen dan op super plus, waardoor die langzamere verbranding weer minder een probleem is..

Flashlube Valve Saver (Flashlube is de fabrikantnaam van een Australische variant/conculega van wynn's of Liqui Moly) is loodvervanger die kleppen niet smeert, maar een dempend laagje achterlaat op klepschotel en -zitting.. waar lood in vooroorlogse benzine voor diende..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0