V70 met caravan

 
 
 
 
 
Bart D5
 
Avatar
 
Subject:

V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 16:33  ·  #1
Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd wat mede v70 bezitters met een caravan van de achterveren (doorzakken) vinden en eventueel aan oplossingen kunnen zijn.
Ik heb al wat gelezen over nivomat's,Maar kunnen deze achteraf ingebouwd worden zonder elektronica ? En zijn deze gebruikt ook goed ? en wat is het verschil met het veersysteem dat wordt aangeven in het instructieboekje waarbij er op het dashboard 3x knopjes geplaats zijn ? En zijn er hulpveren of andere veren voor de v70 ?
Kortom wat is het makkelijkste of de beste oplossing...
Graag jullie ervaring hiermee.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 16:49  ·  #2
Nivomats kunnen zonder elektronica achteraf worden ingebouwd. Het zijn dempers die door een slim intern kleppensysteem op hoogte blijven; daar komt niets anders bij kijken dan de Nivomat zelf. Kom daar nog maar eens om in deze wereld van computers, updates en service releases :D

Maar goed, ze kosten dan ook rond de 450 euro in de BTW per stuk.

Verder heb je wel een paar slappere veren nodig icm de Nivomats; die kosten rond de 90 euro in. BTW per twee stuks. Die heb je wel nodig, anders staat de auto zonder lading te hoog.

En of je die er zelf onder kunt schroeven, ik heb geen idee. Vooral de veren lijken me een uitdaging.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 17:31  ·  #3
Nivomaten zijn een geweldige aanvulling voor het rijden met zware last.
Installatie is doorgaans niet moeilijk. De veer laat zich soms alleen met een beetje spierkracht verwijderen. Je kunt nieuwe kopen of gebruikte. Nadeel van gebruikte is dat je niet weet hoeveel ervaring ze hebben. Soms zakken ze nadat je de auto stilzet weer redelijk snel in, soms duwen ze niet eens omhoog
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:32  ·  #4
Quote door Bart D5

Ik heb al wat gelezen over nivomat's, en wat is het verschil met het veersysteem dat wordt aangeven in het instructieboekje waarbij er op het dashboard 3x knopjes geplaats zijn ?
Kortom wat is het makkelijkste of de beste oplossing...
Graag jullie ervaring hiermee.


Ik zweer bij nivomats. Op mijn huidige Volvo heb ik dit en op mijn vorige 2 Volvo's had ik ze ook standaard af fabriek. Zelf rij ik regelmatig met een flinke aanhanger (+ 1500 kg) en de nivomats zorgen na een paar honderd meter dat je wagen keurig recht staat.
Met het systeem van de 3 de knopjes op het dashboard bedoel je volgens mij het systeem wat op de R-versies zit en hiermee stel je de stugheid van de vering in, afhankelijk van je rijstijl.
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 20:12  ·  #5
Ik wil toch wel wat kanttekeningen plaatsen.. Ik heb twee offers gevraagd voor monteren van nivomats nadien. Zaten beide rond de 1500 euro. Er komt nl wel heel wat meer bij kijken dan een paar andere veren. Advies van de volvo garage was bij gebruik van een caravan een of twee keer per jaar progressieve hulpverleners te plaatsen. Tijdens het normale rijden heb je er geen last an en pas bij zware belasting ga je ze merken.
Ik heb de caravan er nog niet achter gehad, maar als mijn v70 gaat doorzakken laat ik progressieve hulpverleners monteren voor een prijskaartje an ongeveer 280 euro.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 21:29  ·  #6
Zo maar een vraag, met welke kogeldruk ga jij rijden met je caravan?

Ik heb mijn caravan op zo'n 65Kg staan. En geloof me dát is niet het probleem. Het is eerder wat je aan bagage in je auto gooit. Hou je dat binnen de perken dan gaat het allemaal prima.

Zoals je je caravan naar behoren moet beladen, zo doe je dat met je auto ook. Natuurlijk zakt een auto iets door maar om voor die enkele keer per jaar dat je de caravan er achter hebt ga je toch geen vermogen aan Nivomats uitgeven? Ik in elk geval niet.
Bart D5
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 21:37  ·  #7
Hoi Steve,Ben het met je eens dat je goed moet kijken met het laden etc.Ik zal het over een paar weken wel eens zien als ik de caravan ga ophalen (is dan wel leeg) Ben nieuwsgierig wat andere hebben gedaan enzo.Maar wat voor caravan heb jij als ik vragen mag ?
Grt,
Bart.
gaheuver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Daarlerveen
Leeftijd: 43
Berichten: 35
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 22:39  ·  #8
Wij hebben ook een caravan achter onze V70 (classic) en de Nivomats zijn inderdaad super.
De caravan weegt 1350 kg, met netjes 65kg kogeldruk, dus daar zal hij niet van zakken.
Maar we gooien altijd wel de zware metalen tentstokken, de zware boodschappen en dergelijke in de auto. Hierna ligt de auto dus wel op de kont.
Maar aan het einde van de straat staat hij weer kaarsrecht door de Nivomats!

Ik vindt het ook fijn rijden als je ook wat aan gewicht in de kofferbak hebt liggen, met een zware caravan erachter.
koopje
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heesch ( Noord Brabant )
Leeftijd: 65
Berichten: 601
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 10.02.2013 - 23:38  ·  #9
Lees hier een kogeldruk van 65 kg. Ik gebruik met mijn behoorlijke LMC ( en mijn vrouw neemt nogal wat mee <_< ) altijd een kogeldruk van rond de 80 kg. Dit rijdt veel comfortabeler dan 65 kg aangezien de auto veel rustiger op de weg ligt.
Ik praat nu met ervaring met de s60, voor de V70 heb ik geen ervaring.
v.w.b. Nivomats, zou ik eens contact opnemen met Broezeparts. Hij leverd org. Sachs nivovomats die ook door de dealer worden gebruikt, alleen een stuk goedkoper.
Ik heb ze destijds ook bij hem besteld, en montage was een paar uurtjes werk. Wel op een brug gemonteerd.
succes
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 11.02.2013 - 00:10  ·  #10
Bart,

Ik sleur een Fendt 470TF achter mijn V70N aan. Ding weegt incl.maximaal toelaatbare last 1400Kg wat in de praktijk nog al eens overschreden wordt.
Bart D5
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 11.02.2013 - 17:07  ·  #11
Dank u voor jullie reaktie's,Zelf hebben we straks een Hobby Prestige 495 Uf die max 1400 kg mag zijn.
Met 2 kleine mannen aan boord dus neem je ongemerkt wel wat mee....
Grt,
Bart.
MyFirstV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 13.02.2013 - 22:30  ·  #12
Ik heb met mijn caravan (ca. 1.400 kg. beladen gewicht) +/- 80 kg. op de trekhaak van mijn V70 2.4D 2010 liggen, omdat bij een lagere belasting de caravan wat zoekerig is. Daarnaast is de auto gevuld met twee personen en staan in de kofferbak twee bananendozen met zware boeken. Ik ben hiermee naar Kroatië en Portugal geweest en heb nooit een gevoel gehad dat de auto "in de kont hangt". Ik vind het een perfecte combinatie en zie geen enkele noodzaak nivomats of wat dan ook te monteren. De auto is gemaakt voor een bepaalde maximale belading en maakt dat zonder hulpmiddelen zonder meer waar. Laat je niks wijsmaken en probeer het eerst zo maar eens. Je zult zien dat het probleemloos gaat.
gaheuver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Daarlerveen
Leeftijd: 43
Berichten: 35
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 13.02.2013 - 22:36  ·  #13
Quote door MyFirstV70

Ik heb met mijn caravan (ca. 1.400 kg. beladen gewicht) +/- 80 kg. op de trekhaak van mijn V70 2.4D 2010 liggen, omdat bij een lagere belasting de caravan wat zoekerig is. Daarnaast is de auto gevuld met twee personen en staan in de kofferbak twee bananendozen met zware boeken. Ik ben hiermee naar Kroatië en Portugal geweest en heb nooit een gevoel gehad dat de auto "in de kont hangt". Ik vind het een perfecte combinatie en zie geen enkele noodzaak nivomats of wat dan ook te monteren. De auto is gemaakt voor een bepaalde maximale belading en maakt dat zonder hulpmiddelen zonder meer waar. Laat je niks wijsmaken en probeer het eerst zo maar eens. Je zult zien dat het probleemloos gaat.


Die boeken lees je ook? Of zijn die voor het gewicht? :happy:
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 13.02.2013 - 22:45  ·  #14
Achter onze XC70 hangt in het seizoen 6 maanden lang een Fendt Diamant 510 (max.1500 kg) met een kogeldruk rond de 80 a 90 kg. Geen extra hulpveren nodig hierbij en de combinatie rijd als een speer.
Het is en blijft een kwestie van goed beladen en binnen de marges blijven.
Marc58
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 65
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: V70 met caravan

 · 
Posted: 13.02.2013 - 22:51  ·  #15
V70 D5 met een Kip 470, max 1500 kilo (haal ik nooit). 70 kilo op de kogel en 2 honden achterin.
Nooit problemen en zeker niet "hangen in de kont"
Ik zou het eerst maar eens proberen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0