v70 mk1 ABS probleem

RX-XG-10

universeel
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

v70 mk1 ABS probleem

· 
Posted: 17.08.2018 - 09:35  ·  #1
beste mede volvo-ers , ik heb sinds een maand het befaamde ABS lampje branden, na uitlezen, een foutieve module te zien op een bosch kast, na wat speurwerk gezien dat ik de contactpunten wellicht opnieuw moest solderen en dus de module uitgebouwd en opengemaakt.

Nadat ik de module openhad zag ik dat de contact punten en het gehele binnenwerk er nog als nieuw uitzagen, even doorgemeten met de stekker erop en alles klopt aan de module, nu is het toevallig ook zo dat van de week , het klipje in de homokineet afbrak , na ellenlang speling te hebben gehad, mijn aandrijfas lag dus behoorlijk lang half los in mijn homokineet, en uiteindelijk brak deze in de homokineet, (zou ik gehoord moeten hebben en dat heb ik ook) auto ging schudden en reedt uiteindelijk helemaal niet meer. nu heb ik er een 2e hands aandrijfas rechts voor opgezet en gemonteerd , rijdt weer als een zonnetje.

mijn vraag, zou het gezeten kunnen hebben in het ABS tandwiel van de aandrijfas , of zou er toch een fout zitten in de module?
ik ga straks de module terugbouwen dus hou jullie op de hoogte.

bvd, kevin
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: v70 mk1 ABS probleem

· 
Posted: 17.08.2018 - 10:12  ·  #2
Als je aandrijfas los lag (komt vaak voor door een losse of ontbrekende asbout, zit onder het naafkapje), kon de ring mogelijk verschuiven tov de sensor, en dus geen / een foutieve meting geven en dan gaat je ABS lampje aan.
universeel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.08.2018 - 07:51  ·  #3
ik heb de module terug gemonteerd, maar helaas geen resultaat, kilometer teller werkt weer, dus volgens mij zijn de sensoren goed, (weet dat bij een V40 uit +/- ' 98 , de km stopt als de sensor kapot of onderbroken is) dus ik weet het niet meer, misschien dat er dan toch iets niet goed zit in de module... hoop dat iemand nog de goude tip heeft
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2018 - 07:55  ·  #4
Wat voor foutmeldingen krijg je als je de auto uitleest met de juiste software ? Dus geen reguliere, universele, tester gebruiken ? ABS kransen kun je zo controleren met het wiel erop en een goede lamp, wiel langzaam draaien dan zie je de voorste kransen zo voorbij komen en kun je zien of er tandjes ontbreken. Maar dit heeft natuurlijk totaal geen zin als de fout achterin blijkt te zitten.... Alle (!) ABS sensoren zijn door te meten en kun je zien of ze de weerstand halen. Zowel op de sensoren zelf als bij de connector op de controller (ivm eventuele draadbreuk). Zeker weten dat alle solderingen goed zijn en deze goed met een loep gecontroleerd ? Nog beter is het om de solderingen te verwijden met litze en deze opnieuw te maken.
universeel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.10.2018 - 12:12  ·  #5
de solderingen zijn letterlijk als nieuw, en er zat geen vuiltje op, maar echt uitsluiten kan ik het niet, de aandrijfas is ondertussen gewoon weer gemonteerd en de kransen zien er ook niet barslecht uit (buiten de normale slijtage) ik ga deze week een gaatje zoeken om de sensoren door te meten bij de connectors en bij de wielen, en hoop dat dat het is. klopt het dat me Cruise control het nu ook niet meer doet, (stopte met werken toen het ABS lampje ging branden)

groet kevin
universeel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.10.2018 - 12:15  ·  #6
heb hem nog niet uitgelezen met een "vida" volvo dealer zit om de hoek (van der wulp) dus daar kan ik van de week nog even langsrijden , met de bosch kast krijg ik alleen te zien dat de abs module foutief is, dus daar heb ik ook geen reet aan want ben er bijna van overtuigd dat de abs module er super uitziet en die het dus niet is, nou heb ik hier een boek van haynes over de v70/s70/c70 waarin staat dat hij dit als standaard melding geeft, de module verzamelt informatie van alle fouten en geeft een verzamelfout bij standaard kasten dus dat schiet geen meter op
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2018 - 15:48  ·  #7
Dat boek van Hayens is leuk maar niet echt betrouwbaar.... Al deze controllers gaan een keer defect, bij allemaal zijn de solderingen gewoon brak (al zien ze er nog zo schitterend uit allemaal), het is alleen een kwestie van tijd wanneer die gaat. Staat zat over geschreven en ook over de foutieve aannames van de betreffende eigenaren. Als je een ABS storing in een x70 wilt oplossen is er eigenlijk maar 1 juiste werkwijze;

*foutcodes uitlezen
*laat de controller goed door solderen door iemand met verstand van zaken en deze ook adequaat kan doormeten op werking
*als de controller terug is en je hebt een rondje boven de 35-40 km/h gereden en het lampje brand nog, weer codes uitlezen
*weerstanden per sensor doormeten en eventueel vervangen
*lampje moet uit zijn bij eerste rondje rijden boven de 35-40 km/h

Een andere werkwijze moet je niet willen hanteren, juist omdat al deze controllers defect gaan. En ja, ook die van jou gaat of is al gegaan :)
marksawyer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 19:15  ·  #8
Quote door universeel

heb hem nog niet uitgelezen met een "vida" volvo dealer zit om de hoek (van der wulp) dus daar kan ik van de week nog even langsrijden , met de bosch kast krijg ik alleen te zien dat de abs module foutief is, dus daar heb ik ook geen reet aan want ben er bijna van overtuigd dat de abs module er super uitziet en die het dus niet is, nou heb ik hier een boek van haynes over de v70/s70/c70 waarin staat dat hij dit als standaard melding geeft, de module verzamelt informatie van alle fouten en geeft een verzamelfout bij standaard kasten dus dat schiet geen meter op

Hey hey, de abs module moet compleet doorgesoldeerd worden. Alleen de punten van de stekker solderen is niet voldoende. Ook uiterlijk zegt niet altijd wat. Door brosse soldeerpunten breekt de verbinding aan de achterzijde van de printplaat en dat kan je niet zien. Je kunt net als ik met grote voorzichtigheid en weinig soldeertin alle verbindingen aanstippen, zeker de wat grotere punten en de platliggende mosfets lonen de moeite extra aandacht te geven.
Mocht dat niet werken hoor ik graag welke code de auto geeft. Controle moet daarna uitwijzen wat de oorzaak is. Hoe rijdt de auto verder qua reactie op gas los en gas erop? Gaat dat heel ruw dan is de kans erg groot dat het de abs module is.
Enige preventieve actie in mijn optiek is het vervangen van de snelheidssensor op het vliegwiel. Deze worden vaak slecht zonder abs lampje. Vervangen levert soepeler gedrag op en de motor gaat vaak beduidend beter lopen. Kosten a 85 euro via de dealer en een uur gedoe in het vooronder... Ik woon in Amersfoort voor als je hulp nodig hebt. Zo ja, pm me maar.
Verder kan je de kabels op breuken controleren en checken of na dat akkefietje met die aandrijfas checken of de sensor nog goed heel is op de kop. Beschadigd door de abs ring kan storing geven...
Zoals mijn voorganger al zei, de module gaat erg vaak kapot en solderen is dan ook wat de reparateur doet a 200€.

Groetjes mark huisman
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.10.2018 - 21:51  ·  #9
Ik heb al eens een unit uit een V70 opnieuw gesoldeerd. Het solderen zelf was niet zoveel werk, alleen het open slopen van de ABS unit daar heb je een dremel o.i.d. voor nodig. Dat was al voor me gedaan door de eigenaar van de V70, in ruil voor een flesje speciaalbier hoefde ik alleen maar mijn soldeer-skills erop los te laten en het ding rijdt weer rond zonder ABS storing. :)

Je ziet het vaak niet met het blote oog, maar de soldeerverbinding is vaak gebroken op de punten waar de meeste kracht op de connectoren komt te staan, in de hoeken dus. Als de boel goed klem zit dan is er vaak niks aan de hand, maar oh wee als de boel gaat werken onder invloed van temperatuurschommelingen (wat in het vooronder heel normaal is)

Wel grappig dat ik altijd commentaar krijg over de 480 dat 'ie zulke onbetrouwbare elektronica heeft, maar die is ouder dan de V70 en heeft ook last van kapotte soldeerverbindingen. Ik ben benieuwd wat voor een ellende de nieuwere Volvo's gaan geven bij het verstrijken van de jaren.

Selected quotes for multi-quoting:   0