V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 
 
 
 
 
hkroon
 
Avatar
 
Subject:

V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 29.07.2012 - 15:04  ·  #1
Hallo Allemaal,

Even kort voorstellen: momenteel ben ik in het bezit van een volvo v70 2.4 uit 1999, welke ik zo'n halve jaar geleden van mijn vader heb overgekocht. Hiervoor heb ik ook al 5 jaar volvo gereden in een mooie 164E uit 1973.
Nu zit ik dus met het probleem dat mijn auto wat onregelmatig loopt en voornamelijk inhoud bij koude motor. Na het wegrijden houd de motor in als je gas geeft. De motor schokt in zijn geheel. Als de motor warm is, dan is het minder. Maar als je uit lage toeren optrekt, dan houdt hij ook af en toe in.
De problemen zijn begonnen na de eerste week vakantie in zuid frankrijk. Ik denk dat de hitte en de grote afstand in keer rijden er wel mee te maken hebben. Ik ben vrijdag in een keer 1400 km naar huis gereden en dit ging over het algemeen goed, maar bij acceleren merkte ik wel dat ik eerder moest terugschakelen om inhouden te voorkomen. Op constante snelheid geen problemen.
Net gecontroleerd:
- bougies allemaal netjes bruin en geen verschil
- bobines hebben allemaal wel een scheur, maar eigenlijk alleen in de onderkant, niet het ingegoten deel
- wat olie boven op kop, zal karteronluchting nakijken, maar het lijkt van het vullen te komen.

Heeft iemand verder nog ideeën van wat de oorzaak van het inhouden kan zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Harry
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 29.07.2012 - 23:58  ·  #2
Quote door hkroon

Hallo Allemaal,

Even kort voorstellen: momenteel ben ik in het bezit van een volvo v70 2.4 uit 1999, welke ik zo'n halve jaar geleden van mijn vader heb overgekocht. Hiervoor heb ik ook al 5 jaar volvo gereden in een mooie 164E uit 1973.
Nu zit ik dus met het probleem dat mijn auto wat onregelmatig loopt en voornamelijk inhoud bij koude motor. Na het wegrijden houd de motor in als je gas geeft. De motor schokt in zijn geheel. Als de motor warm is, dan is het minder. Maar als je uit lage toeren optrekt, dan houdt hij ook af en toe in.
De problemen zijn begonnen na de eerste week vakantie in zuid frankrijk. Ik denk dat de hitte en de grote afstand in keer rijden er wel mee te maken hebben. Ik ben vrijdag in een keer 1400 km naar huis gereden en dit ging over het algemeen goed, maar bij acceleren merkte ik wel dat ik eerder moest terugschakelen om inhouden te voorkomen. Op constante snelheid geen problemen.
Net gecontroleerd:
- bougies allemaal netjes bruin en geen verschil
- bobines hebben allemaal wel een scheur, maar eigenlijk alleen in de onderkant, niet het ingegoten deel
- wat olie boven op kop, zal karteronluchting nakijken, maar het lijkt van het vullen te komen.

Heeft iemand verder nog ideeën van wat de oorzaak van het inhouden kan zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Harry


Hallo Harry,

Welkom op het forum.
Jouw probleem kan meerdere oorzaken hebben.
Ik weet niet welke motor je precies hebt, maar het kan maar zo dat je een gelijke motor hebt, als die in de V70N ligt.
Enkele voorbeelden van wat het zou kunnen zijn;
Gasklep, injectoren, benzinefilter etc.
Misschien is het handiger om de auto eens te laten uitlezen, zodat je e.e.a. kunt uitsluiten zoal b.v. Luchtmassameter lamdasondes etc.
Succes.
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 30.07.2012 - 00:52  ·  #3
Welkom op het forum Harry. Mijn eerste idee was, zoals Bigdog ook al schreef, de gasklep die niet helemaal lekker is. Uitlezen is denkelijk ook nu de beste optie.
hkroon
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2012 - 21:34  ·  #4
Bedankt voor de reacties!
Ik heb alles nagekeken en volgens mij kwam het probleem toch bij de bobines vandaan. Ik heb ze eruit gehaald en alle contacten met contactspray behandeld. De buitenkant van de bobines voor de zekerheid ook met vochtwerende spray ingespoten en vervolgens alles weer aangesloten.
Daarna liep de auto weer perfect, dus eigenlijk is het probleem makkelijk verholpen. Waarschijnlijk een slecht contact gehad ergens.
De gasklep is inderdaad ook een optie, maar deze doet het bij mij gelukkig nog redelijk goed ;-).
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2012 - 21:58  ·  #5
Gelukkig maar dat de oplossing zo simpel was. Scheelt toch weer een boel Euro's.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70: Onregelmatige loop en inhouden bij optrekken uit lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2012 - 13:56  ·  #6
Quote door hkroon

Bedankt voor de reacties!
Ik heb alles nagekeken en volgens mij kwam het probleem toch bij de bobines vandaan. Ik heb ze eruit gehaald en alle contacten met contactspray behandeld. De buitenkant van de bobines voor de zekerheid ook met vochtwerende spray ingespoten en vervolgens alles weer aangesloten.
Daarna liep de auto weer perfect, dus eigenlijk is het probleem makkelijk verholpen. Waarschijnlijk een slecht contact gehad ergens.
De gasklep is inderdaad ook een optie, maar deze doet het bij mij gelukkig nog redelijk goed ;-).


Mooi dat het is opgelost.
Wel zou ik het de komende tijd in de gaten blijven houden.
Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0